Resident Evil 2

Valvojat: Gigante, Joni Ahonen

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja MassDistraction » 19.02.2019 15:03

Collector's editionin remakesta nappasin heti julkaisupäivän aamuna. Paljon tuohon on jo saanut tunteja upotettua, mutta pistetään tänne omat kokemukset ja tuntemukset.

Ensimmäisen läpipeluun vedin hardcorella järjestyksessä Leon - Claire 2nd. Toisella runilla sain Clairen ykköskampanjasta Assisted-vaikeusasteella kerättyä peli healaamatta ja käyttämättä item boxeja läpi trophyt. Leon 2nd meni Noir-filtterillä ja -asusteilla Standard-vaikeusasteella, espanjaksi dubattuna. Siitä sai muutamat hyvät naurut. 4th Survivor meni muutaman yrityksen jälkeen ajassa 11:40, Tofu on vieläkin hakusessa. Juuri julkaistuista Ghost Survivors kampanjoista No Time to Mourn ja Runaway menivät läpi, mutta voi perskele kun tuo Forgotten Soldier on hankala. Muutamat hyvät stratsit on jo käytössä, mutta pahasti alkaa ammukset loppua kohden loppumaan ja henki lähtee. Eli näillä krediiteillä sanoisin että peli on lähes läpeensä koettu ja voin siitä jopa jonkinlaisen mielipiteen antaa.

Näin aluksi sanottakoon, että nautin pelistä. Ensimmäisen läpipeluun jälkeen fiilis oli hyvinkin vahvasti, että tämä remake täytti kaikki odotukseni. Kyseessä on todella synkkä, likainen, ja inhorealistinen uudelleenversiointi vuoden 1998 Resident Evil 2:sta. Tarinallisesti peli säilyttää kaikki tärkeimmät juonikuviot, joten sarjan kaanon ei kärsi ja peli kykenee hyvin korvaamaan alkuperäisen vaikkapa koko sarjan läpipeluukierroksella, jos sellaiselle tahtoo lähteä. Hahmot ovat suurimmilta osin uskollisia alkuperäisille versioilleen, joskin asusteita ja ulkonäköä on erityisesti sivuhahmojen kohdalla retusoitu rankasti. Uusi dynaaminen soundtrack toimii hyvin pelin taustalla, ja useita tuttuja tuneja huomaa kuulevansa aina silloin tällöin, mutta 4th Survivor ja Tofu-moodeja lukuun ottamatta musat eivät ole yhtä mieleenpainuvia kuin alkuperäisessä. Soundtrackin (ja monet äänitehosteet) saa toki vaihdettua soundtrack swap DLC:n avulla, joka monessa astetta kalliimmassa versiossa tuli kätevästi mukana. Tämän kaltainen sisältö tosin on monessa nykypäivän remakessa mukana jo valmiina, joten hieman rahastukselta tuo silti tuntuu vaikka se omassa versiossani mukana olikin, sillä tuon saa ladattua kauppapaikalta peliinsä nimelliseen hintaan jos omistaa vain normiversion. Ääninäyttely on hyvän tasoista, joskin eri kielien huulisynkkaus on vähä niin ja näin. Muuten äänimaailma on todella hyvin toteutettu, ja mikään ei ole niin kuumottavaa kuin kuulla lickerin kirkaisu kaukaisuudesta tai Mr. X:n askeleet nurkan takaa. Pahimmassa tapauksessa molemmat yhtä aikaa. Tallennus suoritetaan edelleen kirjoituskoneiden avulla, mutta Hardcore-vaikeusastetta lukuun ottamatta pelissä on hyvin toimiva autotallennussysteemi, joka yleensä tallentaa pelin ennen pomotaistoja tai tärkeiden puzzleratkaisujen jälkeen. Hardcorella tallennukseen vaaditaan muista vaikeusasteista poiketen klassisia mustenauhoja, joita pitää raijata mukanaan lähimmälle tallennuspisteelle, mikäli ei halua kuoleman yllättäessä palata takaisin edelliseen kirjoitushetkeen. Hardcorella tietääkseni ainoa automaattitallennus tapahtuu alkuintron jälkeen, jolloin alkuvideoita ei tarvitse katsella aina uudelleen mikäli kuolee ennen ensimmäistä kirjoituskonetta. Olisin henkilökohtaisesti mieluummin ottanut mahdollisuuden käyttää mustenauhoja tallentamiseen erillisenä vaihtoehtona optionsissa kuin pakollisena osana vaikeusastetta. Peli on myös yllättävän haastava. Ei liian vaikea, mutta haastetta siitä ei kuitenkaan puutu. Yksi zombie voi ottaa pääosumia normaalilla vaikeusasteella kolmesta viiteen, ellei kriittinen osuma posauta epäkuolleen päänuppia kappaleiksi kerta laakista. Vaikeimmalla vaikeusasteella zombie saattaakin elävän lihan sijasta syödä luoteja naamallaan kymmenisen kappaletta, ellei enemmänkin, ja nousta jaloilleen sekunteja myöhemmin, muuttuen lopulta käveleväksi kasaksi jauhelihaa. Vahinkomallinnus pelissä onkin omaa luokkaansa, ja jokainen luoti repii vihulaisiin reikiä kuin koit ullakolle jätettyyn isoisän smokkiin. Kädet ja jalat repeytyvät irti jänteiden pettäessä lihaisan litinän saattelemana, ja haulikolla kahtialeikattu vihollinen lähtee ryömimään sisälmyksiään permannolle levitellen epätoivoisesti asettaan lataavaa pelaajaa kohti. Graafisesti peli onkin melkoista karkkia, ja kaikki valoefekteistä lattialle kerääntyvään veteen ja vereen näyttävät juuri siltä kuin niiden toivoisi (tai pelkäisi) tosielämässä näyttävän. Capcom on todella ottanut kaiken irti seitsemättä Resident Eviliä varten valmistetusta RE Engine -pelimoottoristaan, joskin monia yhtäläisyyksiä huomaa niin käytetyissä tekstuureissa, pelimekaniikoissa kuin esinemalleissakin. Jotkin tekstuurit, etenkin pieniä yksityiskohtia tutkiessa, ovat harmillisen sumeita, mutta näitä ei pahemmin tule huomanneeksi normaalissa peluussa. Pelimaailma on myös todella synkkä, joten jotkin yksityiskohdat voivat jäädä näkemättä yksinkertaisesti siksi, että välillä eteensä ei näe sentin vertaa, eikä taskulamppuakaan saa osoitettua järkevästi kaikkea haluamaansa kohti. Ensimmäisen kokonaisen läpipeluun jälkeen tuli nostettua pelin kirkkaus maksimiin, ja siltikin jotkin alueet ovat todella pimeitä.

Korkeammilla vaikeusasteilla panokset ja parannusesineet loppuvat alta aika yksikön jos ei osaa säännöstellä resurssejaan. Nykään ikkunoita voi laudoittaa kiinni, jolloin ulkoa sisälle pyrkivät kodittomat kuolleet jäävät hakkaamaan päätään seinään. Tämä on toki vain tämän pelin versio mahdollisuudesta sulkea ikkunat alkuperäisen pelin A-skenaariossa, jolloin B-skenaariossa käytävät ovat zombivapaita. Tästä päästäänkin asioihin, joista en pelissä pitänyt ja joita oli mielestäni muutettu liikaa alkuperäiseen verrattuna.

A ja B skenaariot ovat aika pitkälti poissa. Kyllä, pelissä on 1st ja 2nd runit jotka eroavat toisistaan, mutta alkuperäisestä poiketen tietyt pomotaistelut toistuvat samoina molemmissa skenaarioissa ja hahmon tarina on pitkälti sama pelasit sitten ensimmäistä tai toista runia. Sillä ei myöskään pahemmin ole väliä kummalla hahmolla aloitat ja kummalla teet 2nd runin, sillä ainoa ero näissä on että toinen hahmo saapuu poliisiasemalle noin tuntia myöhemmin. Tässä ei tietenkään olisi mitään vikaa, ellei peli alkaisi suoraan siitä, kun tämä toinenkin hahmo viimein saapuu paikalle. Tässä oli menetetty tilaisuus näyttää hieman enemmän Raccoonin katuja toisen hahmon tarpoessaan tiensä paikalle. Tätä ei kuitenkaan näytetä mitenkään. Skenaariosta riippuu lähinnä se, kumpi hahmo tapaa Marvinin ja tappaa tietyt bossit. Toistetut pomotaistot välivideoineen kuitenkin aiheuttavat erikoisesti enemmän juoniaukkoja kuin alkuperäinen julkaisu. Kaikki tämä johtunee pitkälti siitä, että pelissä ei aluksi pitänyt olla kuin yksi kampanja kummallekkin hahmolle, mutta koska tiimille jäi kosolti aikaa ennen julkaisua saatiin 2nd runit lisättyä peliin. Tämä tuo mukavasti lisää pelattavaa, mutta aiheuttaa harmillisesti melkoisen paljon toistoa. Vaikka peliä on remixattu sopivasti, että vanhoillekin jäärille lähes kaikki tulee uutena kokemuksena, on tämä ikävästi johtanut myös monien vihollisten ja alueiden pois leikkaamiseen. Myöskin joidenkin hahmojen persoonallisuutta ja ruutuaikaa on muutettu suuresti, niin hyvässä kuin pahassa. Eräät hahmot saavat paljon enemmän ruutuaikaa kuin aikaisemmin, kun taas toiset ovat ruudulla noin 30 sekuntia.

Hyvät:
  • Todellinen kauhun tunnelma
  • Kauniit grafiikat ja hyvä äänimaailma
  • Uskollinen alkuperäiselle lisäten samalla tarpeeksi muutoksia tuntuakseen uudelta
  • Vaikeusastetta muokkaamalla sopivan haastava veteraaneille ja vasta-alkajille
  • Paljon pelattavaa

Huonot:
  • Paikoittain liiankin synkät ympäristöt
  • Laiskasti toteutetut erot skenaarioissa
  • Leikatut viholliset ja pelialueet
  • Muutokset joidenkin hahmojen persoonassa

Lopullinen arvosana: 8/10

Helvetin pitkä arvostelu mutta minkäs teet. Ja mainittakoon että vaikka nykypäivänä kaikki pelit alle 9 arvoasteikolla kymmeneen ovat pelikelvotonta paskaa pelimediassa ja monelle "hyvä peli" on aina 10, itselleni arvoasteikolla 0-10 jopa 5 on vielä hyväksyttävä peli jonka jaksaa pelata läpi. Täydellinen tämäkään ei ole, mutta hauska ja sisältää paljon pelattavaa.
~Häpeilemätön itsemainostusnurkka~
Twitch: https://www.twitch.tv/massdistraction
YouTube: https://www.youtube.com/user/giantmoth
Avatar
MassDistraction
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.02.2019 06:00

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja PT2 » 19.02.2019 22:56

Resident Evil 2-arvostelu:

Uudistettu Resident Evil 2 tarjoaa faneille kaikkea sitä, mitä he pystyivätkään toivomaan. Vaikka paljon alkuperäisen pelin kohtauksia onkin muutettu eikä ihan kaikkia herkullisia juttuja pääsekään kokemaan uudistetulla ulkoasulla, on se silti yksi parhaista Resident Evileistä.

Arvostelu kokonaisuudessaan.
Kuva

Jo vuosikausia foorumin avuliain, kaunein ja asiallisin.
Avatar
PT2
 
Viestit: 506
Liittynyt: 03.03.2014 18:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 20.02.2019 16:02

^
Kivaa saada arvosteluja. En kuitenkaan halunut lukea noita kokonaisuudessaan spoilerivaaran vuoksi. Pelistä en ole myöskään paria minuuttia enempää gameplaytä halunut katsoa. Tahdon yllättyä miten alueita ja kohtauksia on muutettu. Ennen PS4:n ja tämän remaken ostoa pelaan kertaalleen alkuperäisen Cubella lävitse. Edellisestä kerrasta onkin varmaan jo 4 vuotta aikaa.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2328
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja MassDistraction » 20.02.2019 18:06

Yritin pitää omani mahdollisimman spoilerivapaana, mutta jos haluaa ihan täysin mitään tietämättä mennä peliin niin sitten ehkä kannattaa pysyä kaukana kunnes on itse pelin pelannut :D
~Häpeilemätön itsemainostusnurkka~
Twitch: https://www.twitch.tv/massdistraction
YouTube: https://www.youtube.com/user/giantmoth
Avatar
MassDistraction
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.02.2019 06:00

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Silence » 02.03.2019 21:21

Eläköön Modekulttuuri. Joku on tehnyt Resident Evil 2seen Modin missä Mr Xn tilalla on.... Tuomas Veturi.
Modin voin ladata mm nexus.comista

https://www.youtube.com/watch?v=6wY1FnQ9ygg


Kuva
Avatar
Silence
 
Viestit: 813
Liittynyt: 01.03.2014 00:00
Paikkakunta: Turku

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 03.03.2019 09:15

Silence kirjoitti:Eläköön Modekulttuuri. Joku on tehnyt Resident Evil 2seen Modin missä Mr Xn tilalla on.... Tuomas Veturi.
Modin voin ladata mm nexus.comista

https://www.youtube.com/watch?v=6wY1FnQ9ygg



Kaikkea ne keksii. Todellinen WTF-hetki musiikkeineen. :o :lol:
Nude-modit taisivatkin saapua heti ensimmäisten joukossa. :roll:

Kiinteiden kuvakulmien kanssa kikkailu varmaan aika haastavaa pelin tähtäyssysteemin vuoksi. Onko edes kunnollista modia tästä vielä tullut? Testivideoita olen nähnyt.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2328
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 03.03.2019 20:27

Joni Ahonen kirjoitti:Kiinteiden kuvakulmien kanssa kikkailu varmaan aika haastavaa pelin tähtäyssysteemin vuoksi. Onko edes kunnollista modia tästä vielä tullut? Testivideoita olen nähnyt.

Kamerakulmia ovat saaneet muuteltua mut nää testivideot mitä youtubessa pyörii on vaan paskasti leikattuja konseptipätkiä joissa kamera on liikuteltu ottojen välissä eri kuvakulmaan. Veikkaan että pelissä ei oo triggereitä kamerakulmien muuttumiseen valmiina koodissa kun kamera on koko pelin ajan pelaajan ohjattavissa mutta modauskulttuuri on tänä päivänä sen verran kehittynyttä että kyllä noi koordinaattitriggerit joku kellarikoodaaja joskus pykää.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Silence » 03.03.2019 21:09

ForWeAreMany kirjoitti:
Joni Ahonen kirjoitti:Kiinteiden kuvakulmien kanssa kikkailu varmaan aika haastavaa pelin tähtäyssysteemin vuoksi. Onko edes kunnollista modia tästä vielä tullut? Testivideoita olen nähnyt.

Kamerakulmia ovat saaneet muuteltua mut nää testivideot mitä youtubessa pyörii on vaan paskasti leikattuja konseptipätkiä joissa kamera on liikuteltu ottojen välissä eri kuvakulmaan. Veikkaan että pelissä ei oo triggereitä kamerakulmien muuttumiseen valmiina koodissa kun kamera on koko pelin ajan pelaajan ohjattavissa mutta modauskulttuuri on tänä päivänä sen verran kehittynyttä että kyllä noi koordinaattitriggerit joku kellarikoodaaja joskus pykää.


Plus kyse ei ole vaan siitä että "heitetään kamerakulmat huoneisiin ja that's it". Ne pitää huolella valita ja rakentaa niin kuin elokuvia tehdessä, eikä vaan pläjäyttää jonnekkin.
Plus tähtäyssysteemiä pitää varmaan muuttaa tätä varten niin että osumapisteitä ei välttämättä enää niinkään ole vaan vanhaan tapaan tähdätessä lukittuu lähimpään viholliseen ja vahingoittaa vihollista tasapuolisesti riippumatta siitä mihin kohtaan tätä osuu.
Toki vapaa tähtäys toimii lukituissakin kuvakulmissa kunhan on huolella tehty. Esim aikoinaan PClle tulleessa Nocturnessa näin tehtiin.
Avatar
Silence
 
Viestit: 813
Liittynyt: 01.03.2014 00:00
Paikkakunta: Turku

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Tohtori Freeman » 16.03.2019 00:06

Helvetin pitkä arvostelu mutta minkäs teet. Ja mainittakoon että vaikka nykypäivänä kaikki pelit alle 9 arvoasteikolla kymmeneen ovat pelikelvotonta paskaa pelimediassa ja monelle "hyvä peli" on aina 10, itselleni arvoasteikolla 0-10 jopa 5 on vielä hyväksyttävä peli jonka jaksaa pelata läpi. Täydellinen tämäkään ei ole, mutta hauska ja sisältää paljon pelattavaa.


Kiva etten ole ainoa, jonka mielestä arvostelujen numerointi toimisi paremmin näin.


Minun osalta resident evil 2 remake alkaa olemaan taputeltu. Viisi kertaa oon pelannut pelin läpi ja sen sadistisen vaikean "fourth survivorin" (tofua en edes yritä). Kokeilin myös näitä uusia dlc kampanijoita, mutta ne oli vain päälleliimattuja haaste paskoja, joihin en jaksa haaskata aikaa. Onneksi ne olivat ilmaisia, joten whatever. Remake muistutti minua miksi resident evilit ovat lähellä sydäntäni. Pelin innoittimana meikäläinen jatkaa tällä hetkellä Clairen seikkailuja toisessa pelissä, siitä lisää myöhemmin.
Avatar
Tohtori Freeman
 
Viestit: 356
Liittynyt: 28.02.2014 11:27
Paikkakunta: White Forest

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Enki » 16.03.2019 16:24

Kyllähän ressan uudelleenpäivitys tähän päivään kakkososan suhteen on vain toimivan kompakti paketti kaikkinensa. Plussaa on etenkin se, että kehitystiimi todellakin käytti aikaansa tämän timantin hiomiseen, eikä peliä puskettu kiireessä pihalle vain nahanluomisen vuoksi. Mass Effectin ja Half-Lifen kanssa ehdottomia suosikkeja henk.koht. kaikkien aikojen pelisarjoista ja tämä peli vain läpipeluuarvoltaan samalla lailla iskeytyvästi todistaa tätä väitettä todeksi.

Kuusi kertaa tahkosin rälläkkeen läpitte näin tähän päivään laskettuna ja joka kerta iskeytyvyysaste on sama vaikka tietäisit mitä odottaman pitää. Etenkin toinen kierros poliisilaitoksella painavin askelten on ikimuistoisesti rakennettu kuten Pelit-lehtikin asiasta kirjoitti. 90-luvun lopulta nuorena jannuna suu pyöreänä tätä mestariteosta tuli ihmeteltyä ja sama jatkuu tänä päivänä vaikka asu on uunintuoreena ilmennetty. Jokin peli jos tarrauttaa tunnelmaa tahkojaansa, niin tämä on juuri se.

Tämä peli myös kertoo kieltään siitä, että mikä tämän päivän kiekoista ja latauksista monesti puuttuu, eli pelaajan saaminen heittäytyen mukaan lafkan tarjoamiin pläjäyksiin ruudulla, eikä kaiken tarvitse olla alkujaan toimintaa - ja itse asiassa - Resident Evilissä se toimii mausteena olotilojen jatkeena, mutta ei määritä tekevällisyyksiä sellaisenaan. Sehän sarjan maineeseen toi ja sellaiseksi se on paluunsa jälleen tehnyt. Toki kaikki pelirintamalla oli uutta aikoinaan, myös ressat, mutta juuri sen vuoksi nykyaikana tälläisen tuotoksen tekeminen on hankalaa, joten hatunnoston arvoinen suoritus tekijätiimiltä joka fanien pitkäaikaisesta pyynnöstä uskalsi tarttua pyhäinkohteen tuomiseen tähän päivään onnistuen erittäin mainiosti.

Bonusmoodit ovat hyviä lisukkeita peliin ja samalla aika hauskan haastavia. Neljännessä selviytyjässä heti alkuun eteen tulleet kalmot eivät haulikosta olleet moksiskaan panssarinahkoinensa joten sävelet tuutattiin selväksi heti kättelyssä :)

Se hetki kun sellit aukeavat ja populaa sylkee ulos häkeistään portsarin saapuessa ovensuulle valoa vasten on tiivistys pelin tuottamasta nerokkaasta tunnelman luonnista vastapainona hiljaisemmille hetkille.
Muinaisten kirjoitusten seinähahmo.
Avatar
Enki
 
Viestit: 14
Liittynyt: 16.03.2019 15:12
Paikkakunta: Mesopotamia

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja PT2 » 13.12.2019 20:34

https://twitter.com/TheSphereHunter/sta ... 97088?s=19

Nemesis löytyy Resident Evil 2:n RPD-demosta! Ja on muuten vihainen.
Kuva

Jo vuosikausia foorumin avuliain, kaunein ja asiallisin.
Avatar
PT2
 
Viestit: 506
Liittynyt: 03.03.2014 18:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Masse » 13.12.2019 21:56

PT2 kirjoitti:https://twitter.com/TheSphereHunter/status/1205516971732697088?s=19

Nemesis löytyy Resident Evil 2:n RPD-demosta! Ja on muuten vihainen.


Toi twiittaja on muuten tehnyt pornoa, kaveri kertoi.

Ei mulla muuta...
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja whatever » 15.12.2019 02:09

Masse kirjoitti:
PT2 kirjoitti:https://twitter.com/TheSphereHunter/status/1205516971732697088?s=19

Nemesis löytyy Resident Evil 2:n RPD-demosta! Ja on muuten vihainen.


Toi twiittaja on muuten tehnyt pornoa, kaveri kertoi.

Ei mulla muuta...

No ainakin ihan hyvä Resident Evil -aiheinen YouTube-kanava sillä on. Ja on muistaakseni transu. Mutta että pornoakin vielä? Täähän menee paremmaks vaan kokoajan. :mrgreen:
Avatar
whatever
 
Viestit: 629
Liittynyt: 26.04.2014 10:46
Paikkakunta: Yö Kaupunni

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Masse » 15.12.2019 19:07

whatever kirjoitti:No ainakin ihan hyvä Resident Evil -aiheinen YouTube-kanava sillä on. Ja on muistaakseni transu. Mutta että pornoakin vielä? Täähän menee paremmaks vaan kokoajan. :mrgreen:


Juu, transuhan se. Itekin kyllä tykkään herra rouvan re-videoista. Ja nimenomaan niistä ressa-videoista. :lol:
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja killer89 » 20.01.2020 04:56

Alkuperäisessä kakkosessa Birkinin 2.mutaatio teurasti USS tiimin viemärissä.

A-skenaariossa Päästään tappelemaan Birkinin 2.mutaation kanssa kun tämä on juuri mutatoitunut 1.mutaatiosta

B-skenaariossa päästään tappelemaan 1.Mutaation kanssa.


Remakessa voi löytää USS tiimin jäsenen ruumiilta videon, jossa näkee miten Birkinin 2.Mutaatio teurastaa tiimin. Paikalla näkyy jopa kookkaita kynnenjälkiä.

Kuitenkin skenaariosta riippumatta pelaaja törmää aina Birkinin 1.Mutaatioon.



Jos tuon onnistuu jättämään sivuun, niin kyllä tuo oikeen pätevä remake on.
Ajattelen, siis olen (olemassa)
En ajattele, en siis ole (olemassa)
killer89
 
Viestit: 46
Liittynyt: 10.03.2014 17:27

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Gigante » 05.03.2022 10:49

Remake2 (tai oikeastaan reimagination2, mutta remake on vaan nopeampi/helpompi sanoa) pääsin siis pelailemaan ihan linuxin välityksellä (saivat vihdoinkin toimimaan kunnolla protonin kautta) ja Clairella tuli pelitettyä eka skenaario. Jo pelkästään se, että tällä kertaa Clairen ensikohtaaminen zombin kanssa oli pelattava osuus iski mainiosti, eritoten kun pelin graafinen väkivalta aiheutti aidosti kylmiä väreitä, tunteita joita en ole kauhun osalta tuntenut aikoihin. alkupäässä pyrin hyvin nopeasti välttelemään zombeja isommissa tiloissa, kun ammuksien määrä ei tuolloin ollut kummoinen ja nämä yksilöt ovat kenties Outbrekien ohella sarjan sitkeimpiä kalmoja miesmuistiin. Pidin eritoten siitä miten yksityiskohtainen poliisiasema on kaikkine hujanhajan levitettyine tavaroineen sekä barrikaadeineen. Muistan edelleen elävästi kuinka mietin, että mistä tämä lattialla oleva vesilammikko mahtaa olla peräisin, kunnes pienen tutkinnan jälkeen löysin tämän alkulähteen ja ajattelin sen jälkeen "eww, nyt tuokin selvisi". :D

Tuttuja elementtejä ja paikkoja alkup. pelistä hyödynnettiin kyllä upeasti vähän yllättävissäkin paikoissa. Hymyilin nostalgioissa jopa niinkin pienelle yksityiskohdalle kuin sille kylmähuoneen robottikädelle. Toki joitain asioita, kuten korpit ja jättiläiskoi oli leikattu pelistä pois, mutta sikäli hyvä asia että muutamat leikatut hahmot ilmaantuvat sentään dlc-skenaarioissa. Mikäli jotain suurempaa motkotettavaa keksin tähän hätään niin Clairen vaihtoehtoiset "klassikkokuteet" eivät ole riittävän uskollisia alkuperäisille. Minkä takia t-paita on pitänyt korvattu rumalla tankkitopilla, mutta Leonin poliisihaalari puolestaan on kuten kuuluukin? Jopa Darkside Chroniclesin vastine oli uskollisempi näkemys.

Oli kyllä oikein mukana kokemus päästä palaamaan selviytymiskauhun ja graafisen väkivallan maailman pariin, varsinkin kun klassinen peli on tehty ja uudistettu näinkin rakkaudella ja lämmöllä. Hieno sekoitus niin uutta ja vanhaa.
Sainpahan vihdoinkin huuhdeltua pois Darkside Chroniclesin perseilyjen jättämän pahan maun pois.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2007
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Resident Evil 2

ViestiKirjoittaja Silence » 25.04.2023 08:32

Tuli vastaan tällainen:

Alkuperäinen Resident Evil 2, mutta first person-luomuksena.
https://www.youtube.com/watch?v=2aSjJvR-Q0g


Taitaa olla samalta tekijältä joka teki edellisvuotisen Resident Evil 1 first person-pelin "Rebeccan näkökulmasta":
https://www.youtube.com/watch?v=aUiMpHtQYVg


Molemmissa on ihastuttavan uskollisesti luotu alkuperäisten pelien ilme tekstuureineen ja valaistuksineen.
Avatar
Silence
 
Viestit: 813
Liittynyt: 01.03.2014 00:00
Paikkakunta: Turku

Edellinen

Paluu Resident Evil-pelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa