Highwind kirjoitti:Mutta kuten elokuvamarkkinoillakin niin pelimarkkinatkin ovat kasvaneet uskomattomin suuriksi. Mikäli et tee intohimosta jotakin indiepeliä, jonka ei ole tarkoituskaan takoa rahaa, tarvitaan melkoista markkinointia jotta juuri SINUN studiosi peli saa ostajien huomion. Ja koska kyseessä on bisnes, niin tottakai halutaan että pelit takovat mahdollisiman paljon pätäkkää. Mikäli ei hyväksy sitä tosiasiaa, että olet kuluttaja, joka ostaa ison yhtiön tuottaman tuotteen, maailmasta löytyy valtava määrä ilmaisia pelejä jotka on tehty pienellä porukalla tai jopa täysin yksin.
Aivan kuten hollywoodin elokuvatuotannoissa, Tämä on itseään sisältä syövä kupla joka tulee jossain vaiheessa puhkeamaan kaikkien kuluttajien naamalle aivan järjettömän numeroisilla hintalapuilla ja palasissa olevilla kokonaisuuksilla joista osaa ei välttämättä koskaan julkaista vaan juttu jää kesken.
Firmat tunkevat aivan järjettömiä rahasummia projekteihin ja toisesta päästä julkaisijat odottavat kaikkia maailman rahoja takaisin tai studiot pistetään kiinni ja pelisarja hautaan. Järjettömän suuret budjetit pakottavat tuotteen olemaan varmanpäälle tusinasuunniteltuja jokaikiselle pelaajalle, kuten nykypäivän pelisuunnittelu pitkälti tuntuu olevankin. Ei enää tietylle pelaajaryhmälle. Pelit eivät voi olla kokonaisia, vaan palasissa. Ja jos firma laitetaankin kiinni tai julkaisia menettää kiinnostuksen huonon myynnin takia niin lopputuotoksesta saattaa hyvin jäädä koko "myöhemmin dlcnä" julkaistu Tärkeä toinen puolisko julkaisematta. Kuten nyt kävi Mass Effect Andromedalle, Telltalen peleille, Deus Ex Mankind Devidille... En jaksa edes alkaa elokuvia tähän listaamaan koska olisin tässä varmaan vielä ensiviikollakin.
Mutta pysyn alkuperäisessä kannassani, jostain niiden tekijöiden on rahansa saatava.
Samaa mieltä olen kyllä myös siitä, että studioiden ei tarvitse työllistää 600 henkeä. Hyvänä esimerkkinä juuri konkurssiin mennyt Telltale Games. Jos pelit eivät myy kovinkaan hyvin, ei liene fiksua palkata "community managereita" ja "etnisiä neuvonantajia", vai millä lie nimikkeellä toimivatkaan.
Telltale on malliesimerkki molemmasta ääripäästä mistä puhuin. He valitsivat Walking Deadeihin Edullisen "sarjakuvamaisemman" cellshade-tyylin joka antoi rikkaan ja oman ulkonäön projektille eikä kukaan valittanut kun grafiikat eivät ole superviimeisen päälle kun tarina, hahmot ja toteutus veivät mukanaan.
Mutta Telltale myös mokasi itse. Arvasi tämän tapahtuvan jonain päivänä firmalle jo heti Walking Deadin supersuosion jälkeen kun yhtiö alkoi Heti menestyksen jälkeen napata kirjaimellisesti jokaikisen lisenssin itselleen tehdäkseen omat "walking deadit" toisillekkin tuotteelle. Pienelle studiolle tuollainen nopea kasvaminen ja kaiken tavoitelu on selvä merkki siitä että firma tulee muutamassa vuodessa kaatumaan kun pelaajien alkuinto alkaa laantua ja firmassa on aivan liian monta ihmistä ja projektia työnalla. Ja poks, niin siinä myös kävi.
Jos viesti on epäselkeä niin pahoittelen. Viikon ainoa vapaapäivä huomenna, joten luonnollisesti olen ollut humalassa jo puolesta päivästä asti.
Itse en ole koskaan edes maistanut alkoholia, niin en edes tarvitse aineita kuullostaakseni sekavalta....