Kallu kirjoitti:Eli toisinsanoen he tekivät remaken noudattaen lähdeteosta, aivan kuten RE3:n kohdalla.
Sen vain aika näyttää kun peli lopulta tulee. Mutta Re2 ei muuttanut itseään toimintapeliksi vaan pysyi kaikesta huolimatta kauhun suunnassa. RE3 taas tuntuu mainostavan itseään puhtaasti actionilla. Ja jos lopullinen peli on myös sitä niin siitä ei ole enää pitkä matka sinne mistä alun perin takaisin juurille lähdettiin.
Kallu kirjoitti:Foliohattuilua
tuottajat
Anthem
Capcom
Cd Project
Blizzard
Walmart
Amazon
Joni Ahonen
Kuten jo sanoin, tuottajien tehtävä ei ole puhu totuuksia. Tuottajan tehtävä on kulkea öljykannu kädessä, ruiskauttaa koneistoon öljyä, jotta laitteisto toimii ja kertoa "kaikki on hienosti" ja "joo se x peli oli Hieno kokemus meille vaikka ei välttämättä ihan saavuttanutkaan myyntitavoitteita" -viestejä ja pitää lavasteet pystyssä vaikka omistaja/julkaisija puhkoisi samaan aikaan pelintekijöiden autonrenkaita pihalla.
Sinun pitää muistaa että Tuottaja puhumassa tekemästään pelistä on sama kuin katsoisit Traileria pelistä/elokuvasta. Molempien tehtävä on huijata sinua lämpenemään tuotteelle ja haluta ostaa se vaikka et olisi ennakkoon tippaakaan kiinnostunut. -Ja mielellään kalliina erikoisversiona -ja tottakai ennakkoon.
Suosikkini tällaisesta on varmasti Todd Howard E3 lavalla kertomassa "rehellisiä totuuksia" kohta tulossa olleesta Fallout 76sta. Mies kirjaimellisesti meni lavalle ja käytti puolituntia valehteluun ja totuuden vääristelemiseen jotta Sinä ennakkovaraisit pelin ja vielä kalliina Power Armor Collectors editionina. Ja pakko sanoa että helvetin hyvää työtä teki, tyyppi kirjaimellisesti myi velttoa ripulia pelaajille hedelmäkarkkipussina.
Kun pelistudion johtaja/tuottaja kertoo että miellellään uhrattuun myynnissä lukuja jotta saadaan paremmin pisteitä saava peli, niin se on satupuhetta, tapahtui se ennen tai jälkeen julkaisua. Tärkeintä on omistajien asettamien myyntitavotteiden saavutus ja seuraavana tulee mahdollisimman laadukas tuotos edellämainitun puitteissa. Jotkut julkaisijat myös jakavat kehitystiimeille bonuksia jo nuo kaksi osuvat yhteen tarpeeksi korkeassa numerossa. Laatu ensin-menosta voi haaveilla pelisuunnittelija, mutta tuottaja antaa sellaisen puheen kuuntelemisesta lähinnä tukkapöllyn. Tai tarkemmin sanottuna Tuottajan tehtävä on ottaa suunnittelijan taivaanrannanmaalaus ja huolehtia että siitä tulee mahdollisimman kaupallinen.
Resident Evil 5 ja 6 ovat tässä asiassa juuri aika samalla viivalla. Molemmat tulivat supermenestyneen ja arvostetun RE4n jälkeen mutta vaikka esim RE5 aloittikin vahvasti myynnillään(kiitos RE4sen) niin molemmat jatko-osat (5 ja 6) saivat sekä pelaajilta että arvostelijoilta ristiriitaisen vastaanoton ja RE6 myynti oli huomattavasti heikompaa kuin odotettiin ja ensimmäisen vuoden jälkeen RE5 oli myynyt noin 5 miljoonaa ja RE6 noin 5,2 miljoonaa. Se on Iso pudotus kun jatko-osan pitäisi automaattisesti myydä enemmän ja nopeammin. Varsinkin kun (huhuja vaan, älä usko -kaikki valetta, tuottajat valehtelevat) puhutaan että RE6 oli iso ja kallis megatuotanto eikä pelintekoon pistetyille rahoille saatu niinpaljon vastinetta kuin odotettiin. Tekijät tiesivät että nykyinen suunta ei tällä menolla tuota ennakoituja myyntilukuja ja kutosen hidas aloitus varmasti säikäytti capcomin johdon ja osakkeenomistajat. Joten alettiin kokeilemaan kepillä jäätä.
Bioware ei sanonut että Anthem mokattiin, vaan Kotakun (loistava) paljastusjuttu kertoi nimettömien Bioware-työntekijöiden avautumistarinoita täysin perselleen menneestä tuotannosta ja pomojen paskoista päätöksistä. Btw, Anthem on kaikinpuolin täydellinen esimerkki siitä miten Tuottaja/t on perseillyt oman työnkuvansa. Peliä tehtiin 7v, kenelläkään ei ollut kunnon visiota tai käsitystä mitä oltiin tekemässä, keneltäkään ei vaadittu ratkaisuja ja asioiden lukituksia aikarajojen puitteissa ja vasta vuotta ennen julkaisua vaihdettiin tuottajaa joka alkoi tekemään päätöksiä ja vaatimuksia ja peli iskettiin valmiista osasista kasaan viimeisenä vuotena. Kehitystiimi kuulemma sai ensimmäisen kerran eheämmän käsityksen tekemästään pelistä kun näkivät vuotta ennen pelin julkaisua E3-trailerin samanaikaisesti yleisön kanssa. Tuottaja taisi tässätapauksessa unohtaa öljykannunsa ja muutenkin kaikken muun paitsi hienot hehkutukset haastatteluissa.
Mitä tulee Cd Projekt Rediin ja Blizzardiin niin kummallakaan studiolla ei ole mitään ylpeilyn aihetta anteliaisuudellaan. Cd Projekt on vuosia jo ollut otsikoissa alan standardeja alemmista palkkatasoista ja superduper rankoista ja ylipitkistä crucheista tuotannoissaan. Se että jouluna jaellaan lahjoja ei paljon siinä vaakakupissa paina. Varsinkin kun molemmat studiot ovat enemmän tai vähemmän itsensä omistajia ja julkaisijoitaan. Rahat tulevat osakkeenomistajien lisäksi semi-suoraan studiolle/studion johtajille ja nämä varmasti tykkäävät koristella lastaan ja heitellä työntekijöilleen leluja. Monilla pelifirmoilla on tunnettujen tuotteidensa patsaita auloissaan egoilua ja markkinointi-ilmettään varten kun vieraita tulee kylään. Blizzard voi heittää kyllä iloisesti rahaa patsaisiin konttoriensa etupihalle mutta viimevuonnakin firma irtisanoi 800 työntekijää kun miljardimyynti ei ollut ihan niin montaa miljardia kuin ennakoitiin. Kallilla patsaalla ei silloin kannata paljon ylpeillä.
Wallmart ja Amazon ovat kauppaketjuja. Niillä ei ole Tuotetta X: Mariota, Laraa tai Hideota jolla he tiivistäisivät itsensä etupihansa edessä. Tosin Rikkoutunut amazonpakettilähetys-patsas, tai Alipalkattu ja vessankäyntikieltoinen työntekijä-patsas tai ehkä jopa Jeff Bezos ottamassa itsestään Dick-pickiä-patsas olisi kyllä ihan osuva patsas firman pääkonttorin eteen. Joni Ahonen can dream...