Kirjoittaja Joni Ahonen » 25.02.2023 03:13
Tuli sitten pelattua tämä peli läpi nähtävästi kolmannen kerran, mitä edellisiin tallennuksiin on uskominen. Taitaa tosiaan olla että vasta vuonna 2008 viimeksi prolla tämän läpäisin, jonka muistan siksi hyvin, koska minulta leikattiin tuolloin viisaudenhampaat suusta ja sain valtavia raivokohtauksia kun en tajunnut miten Krauser tapetaan. Samassa kohtaa jumitin taas, mutta muistin puukon olevan merkittävä ase taistelussa. Yllättävän hankalaksi peli muuttuukin linnaosuuden jälkeen saarella, jonka loppuosa on sellaista sota-spektaakkelia että heikompaa alkaa hirvittää. Näin nyt uusimman pelikerran jälkeen olin aivan unohtanut miten erilaiseksi meno muuttuu saaren viimeisissä koitoksissa, jossa persoonallisuus on tyystin kadoksissa kun sitä vertaa alun kyläosuuteen. Ainakin prolla vihollisia alkaa tunkemaan aivan liikaa joka helvetin nurkasta uusina aaltoina loppupuolen kähyissä. Vähempikin olisi riittänyt.
Jos unohdetaan kokonaan miten erilainen peli on edellisiin Ressuihin, hoitaa se tonttinsa tuolloin uuden ajan kolmannen persoonan räiskintänä erinomaisesti. Graafinen ja tekninen toteutus on edelleen hämmentävän upeaa Cubella hyvin animoituja hahmoja sekä uskottavasti rakennettua valaistusta myöten. Ei tällaista jälkeä konsoleista olisi pitänyt irti saada vuonna 2004. Etenkin kyläosuus toimii kympillä ja on ympäristönä uniikki, joka olisi voinut jatkua vaikka läpi koko pelin. Linnaosuus on alkuun ihan piristävä, mutta meno muuttuu turhankin paljon räiskintään nojaavaksi ahtaissa sisätiloissa ja kapeissa käytävissä, joissa peli-ilo oli koetuksella. Etenkin linnaosuuden munkkien horinat ja pitkästyttävät taistelut eivät ole sitä rakkainta muistelointia nelosesta. Saari on sitten kokonaan oma lukunsa, jossa kiehtovinta on laboratoriohuoneet ja pelin pelottavimmat vastustajat, eli Regeneratorit. Muuten pelissä könytään aivan liikaa luolissa ja viemäreissä, jotka ovat ympäristöinä vain ankeita. Niistä puolet olisi voitu leikata pois ja tiivistää näin kokonaisuutta.
RE4 ei ole pelottava, vaikka siinä on upeasti toteutettuja ja muistettavia väli- ja pääbosseja. Kyläpäälikössä on Thing -vaikutteita, Salazarin oikea käsi on kuumottavan alienimainen ilmestys ja loppupuoliskolla kohdattava It myös ruma kuin mikä. Peli on kuumottava näissä ja muutamissa suuremmissa viholliskohtaamissa, mutta ei pelottava. Välillä Leonin nykyisin merkille pantavan kankeahko liikkuminen ja kääntyily aiheuttivat montakin kertaa harmaita hiuksia. Myös tällä kertaa kiinnitin paljon huomiota siihen etteivät viholliset reagoi osumiin noustessaan ylös tai niitä tunnuta edes rekisteröivän damagen suhteen.
Juoni on mitä on, ongelma on vain se ettei välianimaatioissa hahmoilla ole koskaan tasan mitään järkevää sanottavaa. Joku tulee ja sanoo pari replaa, lähtee sitten pois ilman että mitään keskustelua oikeasti edes olikaan. Siksi on mielenkiintoista nähdä miten Remaken vakavampi tyyli vaikuttaa juonenkuljetukseen. Muutenhan välianimaatiot ovat todella komean näköisiä, omalla pelimoottorilla toteutettuja, joissa on elokuvamaisuutta, siksi käsikirjoituksen olemattomuus häiritsee.
Pelin alku toimii kuten aina ja kyllä tätä oli kivaa jälleen pelata aina töistä palattua aamuvuoron jälkeen. Uutuudenviehätystä ei enää ole ja tällä kertaa linna- ja saariosuudet alkoivat puuduttamaan aika pahastikin. Pidän edelleen siitä että peli sisältää paljon vaihtelua ja pelaajan eteen tuodaan jatkuvasti uusia yllätyksiä ja vihollisissa nähdään paljon erilasta variaatiota, mutta loppupuolella alkavat olemaan liiankin kestäviä ja eivätkä enää tunnu ganadoilta, vaan pelkältä riehuvalta sotajengiltä. Montakin hyvää kohtausta löytyy, joista mainittaakoot yhdessä Luis Seran kanssa taistelu isossa talossa ulkoa tulevia vihollisaaltoja vastaan, joka toimi paremmin kuin muistinkaan. Räiskinnässä on edelleen jytyä ja aseiden kehittely mukava lisä.
Nyt en millään heti jaksaisi kokea remakea, se onneksi sopivasti ilmestyy kuukauden päästä, joten tauko käy. Hauska nähdä tuntuuko kokemus saman toistolta vai kokonaan eri peliltä.
Hyvää:
- Tekninen ja graafinen toteutus aikansa priimaa
- Alun kyläosio uniikki ympäristö
- Vaihtelua riittää niin ympäristöissä ja vihollisissa
- Oikein vaikuttavat bossit
- Räiskinnässä on potkua ja osumiin reagoidaan
Huonoa:
- Linna- ja saariosuudet eivät ole suurimmaksi osin kovin mielekkäitä
- Pelin juonenkuljetus typerää
- Loppupuolen aivan liian sotaisat ja pitkät räiskintäosuudet
- Pienet kankeudet ohjattavuudessa aiheuttavat harmaita hiuksia
90