Kirjoittaja Silence » 21.02.2023 20:58
MASS EFFECT ANDROMEDA (pc)
Hommasin Andromedan itselleni muistaakseni 2018 mutta pelin jatkuva latausongelma-rumba esti minua pelaamasta sitä. Tälläkertaa näitä ongelmia ei ilmeentynyt, joten oletan että kyseessä oli joko modit tai todella paska tuuri. Ensin ei meinannut latautua kentät. Sitten ei latautunut edes aseistus pelaajalle ja olin niin täynnä koko peliä että poistin sen about 16h pelaamisen jälkeen. Mutta täällä sitä ollaan. Aloitin pelin uudestaan, ilman mitään modailuita. Ja peli on vihdoinkin pelattu läpi.
Minulla on iso kasa haukkumista, joten hoidetaan positiiviset asiat ensialkuun pois alta, sillä haluan oikeasti antaa kehuja sinne minne ne kuuluvat.
Kolmosen sotilasshootterin sijasta tekijät ovat ottaneet oikeasti ison hyppäyksen taakse sivulle ja tajunneet että Mass Effectin on oltava jotain muuta kuin kapeissa käytävissä tapahtuvaa asemasotaa. Andromeda on vapaampaan seikkailuun keskittyvä tutkimusmatkailu-selviytymistä, mikä on todella reipas piristys kahden edellisen pelin suunnan jäljiltä. Se ottaa kaikista kolmesta edellisestä pelistä elementtejä, jättää jokaisesta niin hyviä kuin huonojakin elementtäjä käyttämättä ja yrittää oikeasti luoda jotain hieman erillaista.
Andromeda on täynnä todella hyviä ideoita niin juoniasetelman kuin pelisuunnittelunkin osalta. Kädessä olevaa omnitoolia tulee taistelun lisäksi käytettyä enemmän nyt ympäristön skannaukseen ja analysoimiseen ja mahdollisten etsivätöiden tekemiseen, mikä on todella Mass Effectmäinen suunnitteluratkaisu. Harmi vain ettei tälle pelimekaniikalle lopulta hirveästi keksitä luovaa käyttöä.
Tarinan lähtökohta on todella herkullinen ja täynnä kutkuttavaa lähtökohtaa aivan helvetin upeaan science fiction-seikkailuun. Oman aurinkokuntamme edustajat ovat leviämässä 600-vuoden matkustuksen päätteeksi uuteen galaksiin ja tutkimusmatka ei saa kovinkaan iloista alkua päämäärään saapuessa. Kaikki on mennyt päin helvettiä. Retket karismaattiset ja visionääriset johtajat ja näiden A, B ja jopa C-tiimit ovat kuolleet joko onnettomuuksissa tai kapinoissa ja uudisraivaajiemme tulevaisuus putoaa isolle kasalle D-tason varamiehistöä ja oikeiden tekijöiden assistentin assistentteja. Eikä asiaa paranna se että uudessa galaksissa oikein mikään ei ole niin kuin se satoja vuosia kestänyttä matkaa ennen luultiin olevan. Kivan uudisraivaajaseikkailun tilalla luvassa on selviytymiskamppailua ja poliitikointia ja kasvamista suuriin saappaisiin.
Mass Effect Andromeda on todella upea tilaisuus uuteen, puhtaaseen seikkailuun Mass Effectin ihmeellisessä maailmassa. Vailla alkuperäistrilogian taakkoja, kahleita tai juonikuvioita. Mahdollisuus uuteen ja upeaan maailmanlaajentamiseen ja oman, omilla jaloilla seisovan trilogian- tai jopa saagan perustamiseen....
....Mutta ongelma on että lähes kaikki kustaan aikalailla samantien. Koko Andromedan pelaaminen on kuin katsoisin upean rakennelman romahtamista naamani edessä, enkä voi tehdä sen pelastamiseksi mitään, sillä kaikki on mennyt pilalle jo aivan rakennelman perustuksia valaessa.
Ei muuta kuin avautumaan...
Niin pelin tekijät kuin hahmotkin tuntuvat siltä kuin seuraisin todellisten ammattilaisten sijasta jotain häröilevää, parikymppisten milleniaalien metrosexual-joukkiota joka on päättänyt lähestyä kaikkea bileiden kautta. KUKAAN ei ota MITÄÄN tosissaan. Kaikki heittävät vain läppää ja sarkastista metahuumoria 24/7. Tiimini jäsenten tärkein tulevaisuuden suunnitelma tuntuu olevan bileet ja yhteiset leffaillat, jotta kukaan ei vain kyllästyisi liian vakavaan peliin. Pelin alussa olin juuri saapunut tuntemattomaan galaksiin, 600-vuoden matkan päätteeksi, tehnyt uhreja vaatineen pakkolaskun tuntemattomalle planeetalle, yhteydet omalle alukselle olivat poikki, vihamielinen alienrotu hyökkäsi joka suunnasta niskaani kun tiimini yrittää selviytyä turvaan.... ja tiimikaverini heittää vain läppää miten vihollisella oli hämmentynyt ilme kun ampui tätä naamaan.... höhöhöö...
Jos alkuperäinen Mass Effect-peli oli ammattimaisilta tekijöiltä jotka rakastivat lajityyppiä, sen vakavia ja mielikuvituksellisia elementtejä, rikasta maailman rakentamista ja taustoittamista ja olivat koko elämänsä halunneet luoda rakastamiensa esikuvien kaltaista rikasta scifiä, niin Andromeda on sen sijaan alkuperäispelit lapsena pelanneiden 20v-teinipelaajien "Hei, kyllä mäkin osaisin tehdä Mass Effectin"-peli, joka on tehty siitä näkökulmasta että miten itsetietoisesti meikäläiset reagoisivat kaikkeen ympärillä olevaan jos nyt yllättäen kotisohvalta päätyisimmekin Mass Effectin maailmaan seikkailemaan.
Kaikki hahmot on kirjoitettu näsäviisaiksi ja itsetietoisiksi Marvel-hahmoiksi joilla on aina sivulause tai jopa kokonainen keskustelu tuhlattavana täysin turhaan hevonpaskaan. Varsinkin pelin ensimmäiset tunnit olivat tämän kanssa aivan painajaista. Minnekään ei koskaan olla menossa ilman vitsiä tai kymmentä, tai vähintään mahdollisimman höhö-tasoisen itsetietoista sivuhuomautusta, sillä miksi mihinkään pitäisi suhtautua asiaankuuluvalla vakaudella? Miksi matkustaa tuntemattomaan maailmaan, vaarojen keskelle, saada valtavasti vastuuta kun kaikki on alkanut mennä pieleen... ja miksi jättää hyvää itsetietoista läpänheittoa käyttämättä? Lopputulos on käsittämättömän outo sekamelska missä peli yrittää huutaa pelaajalle että NYT ON TOSI KYSEESSÄ... mutta kukaan ympärilläni ei ota mitään tosissaan. Eikä ongelma ole vain että porukka heittää mukanokkelaa läppää, vaan myös se tapa miten pelaajalle kirjoitetaan informaatiota maailmasta on todella heikkoa (amatöörimäistä) kirjoitustyyliltään missä juonellinen fokus on suurimman osan aikaa aina hukassa. Entisestään vain nousee arvostus alkuperäistrilogiaa ja erityisesti kahta ensimmäistä osaa kohtaan, missä dialogi oli aina jämäkän loogista ja kuin huomaamatta tekijät onnistuivat ujuttamaan maailmaan liittyvää informaatiota rivien väliin, ilman että pelaaja edes havahtui siihen missään muussa muodossa kuin loogisena tiedon saamisena, missä ihan sattumalta saatiin pääpointin lisäksi myös paljon informaatiota ympäröivästä maailmasta. Andromedassa kirjoitustyyli on hyvin erilaista ja todella kokemattoman kirjoittajan kirjoittamaa: Melkein koskaan ei ole menossa mitään kunnon juonellista keskustelua, vaan Ykkösprioriteetti kun tuntuu olevan sen pakollisen informaation syöttö pelaajalle ja se "kätketään" AINA mukanokkelaan vitsailuun niin että on ilmiselvää mitä tekijät yrittävät sanoa ja nämä luulevat vain olevansa nokkelia kätkemällä informaation kuljetuksen häröilyn sekaan. Pystyn niin selvästi näkemään kirjoittajat taputtamassa itseään selkään kun "Taas tuli taitavasti kätkettyä tulevan tehtävän informaatio vitsailun sivumaininnaksi.".
Avauduin tästä jo aikoinani kun kirjoitin tiivistelmää edellisestä, lyhyeksi jääneestä pelikerrastani, mutta uusi päähahmo, Pathfinder Ryder on todella kaameasti toteutettu pökäle. Jos ignooraan nyt sarkastisen vitsailun niin eniten kuvottaa miten pelaaja saa alkupuolen aloitusosion jälkeen uutena hahmona KAIKEN vastuun tuosta vain harteilleen ja miten kaikki automaattisesti alkavat kunnioittaa tätä suurena pelastajana. MGS5ssa on täsmälleen samanlainen tilanne missä hukattiin valtava mahdollisuus pelaajalta saavuttaa ympäröivien ihmisten luottamus kovalla työnteolla. Nyt kukaan ei edes vähäänkään epäröi kun kovasti koulutettujen ammattilaisten ja näiden varamiesten sijasta sankaritiimin johdon ottaa edellisen pomon parikymppinen lapsi. Kaikki vain napsahtaa nappulan painamisesta uuteen asentoon. Mikä helvetinmoinen potenttiaalin tuhlaus luoda kiehtovia jännitteitä, valtataisteluita ja ennenkaikkea motivoida pelaajaa tekemään suuria saavutuksia ja lopulta kasvamaan suuriin saappaisiin vaikka kaikki halusivat korvata tämän jollain paljon osaavammalla henkilöllä. Mutta nääh. Mitä turhia panostamaan tällaisiin pelaajan kehityskaariin. Annetaan kaikki vain kerralla ja siinä se.
Pahinta on että koko pelaajan squad on kirjoitettu täyteen pelkkää läpän heittoa ja häröileviä tyyppejä jotka ovat vain nimellisesti jonkin alan spesialisteja. Kyseessä on tämä kaamea nykypäivän kirjoittamistyyli missä käsikirjoittajilla ei ole enää mitään hajua miten kuuluu kirjoittaa vaikka tiedemies tai sotilaskomentaja tai lentäjä kuulostamaan ammatilaiselta tärkeässä tilanteessa, joten ratkaistaan ongelma sillä että nämä eivät puhu ollenkaan ammattilaisen tyyliin vaan heittävät vain överiä läppää hampurilaisista tai "hassulla tavalla" kuulostavat siltä ettei heitä kiinnosta ottaa tosissaan ollenkaan vakavaa tilannetta. Jos aikaisemmissa peleissä pelaajan tiimi oli täynnä työhönsä suhtautuvia superammattilaisia, eri kulttuurien edustajia, vaarallisia tappajia ja kiinnostavia persoonia täynnä henkilökohtaista historiaa, on se nyt täynnä näsäviisaita opiskelija-ihmismilleniaaleja jotka tulivat Andromedan galaksiin bilettämään ja hengaamaan. Jopa kaikki alien-rodut on kirjoitettu rodustaan huolimatta vain ihmisiksi, ihmisongelmineen ja ihmisasenteineen. Kun mennään kohti tuntematonta niin mikään ei ole kyllä niin coolia kuin tiimi jonka jäsenistä kukaan ei ota mitään vastaan tulevaa tosissaan. Peliä pilkkaavista meemeistä tuttu Addison oli itseasiassa vittuipäisyydestään huolimatta suosikkihahmojani, sillä ämmän käytöksen voi ymmärtää, koska tämä on valtavan stressin alaisuudessa, asemassa mihin hän ei koskaan edes halunnut ja kamppailee sortuvaa tilannetta vastaan, pitäen linnaketta pystyssä. Sama koskee päähahmon lyhyesti mukana olevaa isää, joka alkuperäisenä Pathfinderina on klassinen no-nonsense, karismaattinen äijäjohtaja. Olisin miljoona kertaa enemmin halunnut pelata pelin läpi isukilla kuin kummallakaan tämän lapsista.
Niin, pelaaja on siis valittavissa Ryderin perheen kahdesta sirarruksesta, Scott tai Sarah Ryderista. Itse kun olen niin naisellinen, niin valitsin elämääni piristämään kauniimman sukupuolen.... mikä saattoi olla virhe sillä kiinnostavan hahmon sijasta sain vastaan turhauttavan pikkutytön, johon en uskonut sekunttiakaan. Olen aina Mass Effecteissä yrittänyt pelata mahdollisimman loogista ja hyvää symppis-johtajaa, joka tilanteen tullen kuitenkin tekee tiukkoja ratkaisuja. Mutta Andromedassa halusin pelata kylmää sosiopaattia joka tapattaisi tiimiläisiään kun nämä alkaisivat menettää fokusta tehtävästään. Tai vähintään johtaa tiimiäni nollatoleranssilla minkäänlaista häröilyä kohtaan kun kymmenien tuhansien matkaajien kohtalo on käsissämme. Mutta se ei ole mahdollista. Alkuperäistrilogiassa pelattua Shepardia pystyi roolipelaamaan symppiksenä, neutraalina tai kusipäänä. Mutta Andromedan Pathfinder Ryder on joko näsäviisas milleniaali-häröilijä tai näsäviisas semi-ammattilainen. Suuntasin enemmän näsäviisaan ammattilaisen pelisuuntaan missä valitsemani keskusteluvaihtoehtoni olivat aina mahdollisimman kylmään logiikkaan meneviä. Ja se auttoi jonkin verran pääsemään yli tiimini aivan kaameasti häröilystä.
Täytyy myös sanoa että pelaamani päähahmon naispuolinen ääni on tuskastuttavan kömpelö, sillä dialogi ja ohjaus kuulostaa juuri siltä että näyttelijää on vain käsketty olemaan mahdollisimman kömpelö ja nolo sanojensa osalta.
Ainut tiimiläinen josta minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa on tiimini Krogan-soturi, Drack. Kai se vanha sanonta pitää paikkansa että kun seikkailuun haluat mennä, niin varmista että tiimissäsi on vähintään yksi Krogan mukana, ihan vain suoraviivaista tehokkkuuta tuomaan. Mutta siis joo, jos seikkailun päätteeksi haluan antaa yhdelle kaverille taputuksen olalle niin se on Drack. Hyvä tyyppi. Kiitos kun olin mukana piristämässä synkkää päivää.
Uusia avaruusrotuja on tarjolla vain kaksi (tai noh, Kolme, jos muinainen konekansa lasketaan) ja molemmat ovat Mass Effect-peliksi todella surkeaa tasoa. Kummatkin muistuttavat niin toisiaan kuin toisesta galaksista saapuvaa ihmistä olemukseltaan, tavoiltaan, puvustuksiltaan, aseistuksiltaan ja jopa sisustuksiltaan. Ja tuntuvat joltain roskakorista löydetyltä alkuperäis Mass Effectin hylätyltä concept artilta. On aikamoinen fiiliksen tappaja kun päähenkilömme matkustavat mystiseen, vieraaseen galaksiin ja heti ensisekunttina molemmat vastaan tulevat rodut näyttävät, kuulostavat ja käyttäytyvät kuin ihmiset. Kaikki puhuvat englantia ja kaikilla on normaalit ihmisten arkiset ongelmat menossa. Ei mitään tunnetta tuntemattomasta kulttuurista tai ajatuksella luoduista sivilisaatioista.
Paska hahmosuunnittelu ei kuitenkaan ole pelkästään Andromeda-galaksin alieneiden yksinoikeus, sillä myös Milkey Way-galaksin uudisraivaajat ovat täynnä sellaista suunnittelufilosofiaa että koin kutkuttavaa tarvetta poistaa koko pelin asennuksen koneeltani. Andromeda on klassinen esimerkki siitä miten tekijöillä on vapaa pääsy Mass Effectin lavastuksiin ja puvustuksiin, mutta näistä pintapuolisista elementeistä huolimatta on selvää että tekijät eivät todellakaan ole samoja kuin alkuperäistrilogialla. Täysin erilaisen suunnittelu- ja maailmanäkemysfilosian omaava tiimi on nyt saapunut puikkoihin ja sitä ei hämää pelin nimi tai edes alkuperäistrilogiaan viittaavat fanservicet. Mass Effect 3sesta alkaa sarjan rappeutuminen ulkoisen designin osalta. Moni tuskin silloin vielä edes huomasi mitään kun "kaikki oli osa trilogiaa", mutta suunnittelufilosofia oli muuttunut. Kaikki oli sotilasshootteria ja ulkonäköpuolelta yliseksistämistä. Kahden ensimmäisen Mass Effectin loogisen tuntuinen design oli alkanut kadota.
Andromeda vähentää seksistämistä ja tilalla on jotain mille on vähän vaikeaa antaa yhtä selkeää nimitystä, mutta kutsuisin uutta tyylisuntaa jonkinlaiseksi yhdistämiseksi nykypäivän muotilehtiä ja nuorison trendejä. Mass Effectin maailman ehdoilla meneminen ei ole ollut looginen tapa lähestyä esimerkiksi hahmosuunnittelua, vaan tärkeintä on tunkea peli täyteen muotilehtien kuumimpia hiustyylejä ja räikeitä metrosexual-bi-väriratkaisuja. Aika moni pelin hahmoista on minulla mielessä enemmänkin järkyttävän kampauksensa kuin persoonansa osalta.
Pelisquadini kakkostyyppi, Cora on malliesimerkki ilman loogista ajattelua tehdystä hahmosuunnittelusta missä tärkeintä on tehdä jotain stylistiä ilman että edes mietitään että tämä ei mene ollenkaan yhteen kyseisen hahmon persoonan tai aseman kanssa: Sille on hyvä syy miksi modisivustot ovat juuri Coran osalta täynnä vaihtoehtoisia ulkonäkömodeja sillä tiimini tiukaksi kommando-kersanttihahmoksi Cora näyttää ulkonäöltään joltain hiussalongin stylisti-kampaajalta. Eikö ihan aikuisen oikeasti KUKAAN mieti enää tällaisia asioita kun juttuja suunnitellaan? Jeesus christ....
Hiustyyleistä muutenkin: Miksi kaikilla hahmoilla tuntuu olevan muotilehtien kuumimmat ja oudoimmat kampaukset ja mitä överimmät hiusvärit? Kävellessäni ympäristössä, jokatoisella on pinkit, violetit, vihreät hiukset. Miksi kaikki näyttävät kasvoilaan siltä kuin olisivat hotimpia metrosexual-malli-ikoneita? Miksi kukaan ei näytä siltä kuin oltaisiin jossain missä trendikkäimmät hiustyylit ja coolit vaatetukset olisivat viimeisimpiä asioita mitä tulisi mieleen? Ärsyttää jo se että joudun kiinnittämään niin paljon huomiota tällaiseen asiaan, mihin ennenvanhaan ei tullut edes ajatusta kiinnittää huomiota koska "kaikki oli kunnossa". Jopa niin yksinkertainen asia kuin päähenkilön kutsumanimi ärsyttää minua. Alkuperäisissä Mass Effecteissä päähahmoa kutsutaan joko Shepardiksi tai Komentajaksi. Ja se tuntui loogiselta, sillä niitä kahta hahmo oli. Uusi sankari on kutsumanimeltään joko Ryder tai Pathfinder ja tuo Pathfinder kuulostaa vain niin... helvetin vammaiselta kutsumanimeltä kun sitä kuulee jokaisen suusta. Varsinkin kun hahmoni on juuri sekunttia aikaisemmin saanut ilman minkäänlaista koulutusta kyseisen roolin itselleen. Pelihahmoni, parikymppinen pikkutyttö joka on juuri saanut tittelinsä, kävelee paikalle ja kaikki reagoivat kuin itse Paavi olisi saapunut valtiovierailulle. "Hello Pathfinder", "Can we talk, pathfinder?", "What is it, pathfinder?". Ärsyttävää. Eikä vähiten siksi että.... hahmolla ei ole oikein mitään pathfindaamista. Olemme vain tyyppi (tai tyyppitär) jolle kaikki oksentavat mitä turhanpäiväisempiä pikkuduuneja paikoissa missä toiset ovat jo käyneet ennen meitä.
Paikoitellen pelin tarinankuljetus/kirjoitus on aivan amatöörimäisen surkeaa räpeltämistä. Tuijotin ruutua vain suu auki järkytyksestä kun päähenkilö löytää uuden muukalaisrodun, galaksista minne on juuri saapunut 600 vuoden matkustuksen jälkeen. Laskeutuu näiden planeetalle, keskelle asutusta, kävelee avaruusaluksensa rampin alas verkkarit päällä, kädet ylhäällä ja kertoo haluavansa olla näiden kaveri, ja kahta minuuttia myöhemmin koko alien-sivilisaatio alkaa jutskata tälle kuin vanhalle kamulle, pyytelee palveluksia ja sitten jo seikkaillaan bestiksinä yhdessä. Niin, ja tottakai KAIKKI puhuvat jo ensikohtaamisella englantia jotta ei vahingossakaan tarvitsi tuhlata aikaa hienovaraisiin suhteen rakentamisiin, jännitteisiin ja kielten oppimisiin. Pelistä puuttuu täysin eri asioiden välivaiheet. Joko ollaan tai sitten ei olla. Välimaastoa ei ole. Ei ole minkäänlaista tunnelmointia, ei vaikeita tilanteita, ei tyylikästä jännitteen rakentamista, ei kuumoittavaa jännitystilannetta siitä mitä on tulossa, ei epäselvyyttä vieraan kielen kanssa. Ei mitään. Mennään vaan. Siis Oikeasti, mitä helvettiä on tapahtunut ennen niin ilmiselvän loogiselta tuntuneelle suunnittelulle missä asiat rakentuvat toisensa päälle, asioiden eteen nähdään vaivaa ja kun jotain saavuttaa niin se oikeasti tuntuu saavutukselta? Nyt kaikki on vain whatever-häröilyä. Mahdollisimman nopeasti yhdestä vaiheesta toiseen menemistä, vailla siirtymähetkeä. Kaiken voi vain kuitata vitsillä tai parilla ja sitten jo eteenpäin. Alkuperäistrilogian luomia, sydämmentykytystä nostavia valintatilanteita ja hienovaraista diplomatiaa ei ole enää olemassakaan, vaan kaikki muistuttaa minua enemmänkin Georgen Phantom Menacesta: Laiskasti, yhdellä versiolla läpikirjoitettu pannukakkukäsis, johon kukaan ei ole ehdottanut jännittäviä parannusideoita ja kiehtovia yksityiskohtia tehostamaan käsistä.
Luojan kiitos tarina paranee ensimmäisen 16-18 pelitunnin jälkeen ja täysin sopimaton vitsailukin vähenee. Alkupuoli oli aivan kaameaa seurattavaa ja en kyllä ketään voi syytää jos peli jää näiden ensimmäistä tuntien aikana kesken. Mutta kun tarina ja hahmot hieman alkavat ottamaan itseään niskasta kiinni, alkaa Andromeda vihdoin saamaan fokusta tekemiseensä. Ensimmäisen kerran olin 44 tunnin kohdalla vähän kiinnostunut että mitäs mitäs mitäs nyt tapahtuu... ja pari ihan kätevää yllätyskäännettäkin tapahtui, joista kiinnostavin liittyi päähenkilön omaan perheeseen. Mutta siinäpäs se ongelma onkin: Koko alku on vedetty pelkäksi häröilyksi, niin on hieman vaikeaa nauttia talosta, joka on rakennettu päin helvettiä. Kun juoni alkaa vihdoin liikkua, kun alussa mukavan hienovaraisesti viriteltyjä asioita yhtäkkiä aletaan lunastaa, niin huomasin että se meni minulla yhdestä korvasta sisään ja tuli toisesta ulos, enkä oikein mistään ollut pahemmin kiinnostunut. Ja jokainen vastaantuleva hahmo lähinä kutitti ärsytysmittareitani joko persoonallisuudellaan tai ulkonäöllään. Ja se on aikamoinen saavutus Biowaren roolipeliltä. Tuntuu kuin eläisin jossain painajaisessa nykyään. Kaikki on vaan paskaa...
Todellinen järkytys itselleni oli kuitenkin the lopetus itse. Minulla oli kirjaimellisesti suu auki järkytyksestä kun lopputekstit ilmestyivät ruudulle. Ensinnäkin itse The Loppufinaalia EI rakenneta pelaajalle mitenkään. Yhtäkkiä vain huomasin kesken kaiken että "Hetkinen... onko tämä viimeinen tehtävä kun jokapuolella on avaruustaistelua ja jokainen pelin aikana kohtaamani heppu ilmestyi yhtäkkiä auttamaan minua?". Lopputekstit olivat absurdi hetki sillä minulla oli suurinpiirtein yhtä pitkä lista menossa päässäni juonielementtejä tai tehtäväannoista jotka EIVÄT saanet minkäänlaista päätöstä pelin aikana. Siis kirjaimellisesti KAIKKI jätetään kesken. Oli sitten kyse isoista juonikuvioista tai pienistä sivujutuista. Mikään ei saanut minkäänlaista ratkaisua. Siis mitä helvettiä? Vaikka nuuskin ja tutkin vaikka mitä kartan kolkkia, en onnistunut edes ainuttakaan squadini Loyalty Missionia saamaan aktivoitua... Öööh what? Muutenkin pelin tehtäväsuunnittelu on joko rikki tai aivan helvetin huonosti rakennettu. Sivutehtävät saattavat helposti jäädä kesken koska seuraava kohta tehtävässä ei aktivoidu. Saatat seurata kohteesi jalanjälkiä omnitoolisi skannauslaitteella... mutta ne eivät johda mihinkään. Saatat ajaa planeetalla koordinaatteihin mitä kartassa osoitetaan ja tehtävänannossa ohjeistetaan... mutta siellä ei tapahdu mitään. Aloin hämmentyneenä tutkia The Internetistä asiaa? Ja joko ilmeisesti en ollut paikalla oikeassa kohtaa peliä tai sitten en ollut suorittanut 1-2 mitätöntä sivujuttua samalla kartalla ensin -mitkä eivät ilmoittaneet pelaajalle itsestään mitenkään.
Mitä itse pääjuonikuvioon tulee, niin jos ignooraan sen että kyseessä on supertylsä lässyn lässyn tuhanteen kertaan nähty, mahdollisimman kliseinen ja intohimottamasti kerrottu juonipieru, niin eniten raivostuttaa ettei juonta ole kerrottu eheästi tai pelaajalle ei anneta edes kokonaista juonta, vaan tuntuu että olisin puraissut pienen palan kaupasta ostamastani Saarioisten pakastepitsasta. Näen jo nyt mielessäni miten nettifoorumit täyttyvät "Tämä on vasta trilogian ensimmäinen osa! Ei juonen edes kuulu ratketa vielä ekassa osassa!"-hevonpaskaa. Ongelma on siitä että emme saa minkäänlaista kunnollista juonikuviota koettua yhden ainoan pelin aikana. Kun vertaa vaikka Mass Effect 1-3een tai Metal Gear Solid 1-3een niin jokainen näistä oli oma, itsenäinen, kokonainen pelinsä. Jokainen niistä oli tehty omaksi kokonaisuudekseen missä näkyi "Tämä on ainut peli minkä voimme koskaan tehdä, joten tehdään siitä paras mahdollinen leffakokonaisuus". Andromeda pyrkii selvästi olemaan enemmän tv-sarja, mutta se ei onnistu olemaan edes yhden kauden pituinen teos, vaan peli tuntuu enemmän siltä kuin olisin nähnyt vasta 4-5 ensimmäistä jaksoa sieltä täältä kauden 12sta jaksosta. Siis... ei voi muuta sanoa kuin tämä nykypäivän käsikirjoitustapa niin elokuvissa, tv-sarjoissa kuin peleissäkin on aivan saatanan syöpää. Mitään ei kerrota kunnolla, vaan katsojalle annetaan lähinnä murusia ja tyhjää ilmaa J.J. Abhrams-tyylisillä Mystery Box-hevonpaskalla sillä tekosyyllä että "Sormustenherrakin oli trilogia". F****
Pelisuunnitelu edustaa nykypäivän pelifirmojen sokeasti joka-ikiseen-peliin automaattivaihteella laitettavia suunnitteluratkaisuita ja "avoimen maailman" trendejä. Eli Valtavan isoja pelialueita, täynnä turhanpäiväistä pikkunypertämistä vailla kunnon muuta pointtia kuin pelaajan ajan tuhlaaminen. Noh, mutta toisin kuin esim MGS5sen tyhjät kartat, Andromedan maailman sentään sisältävät Jotain. Jos pelillä olisi jokin toinen alanimi kuin Andromeda, niin se olisi Busywork. Samasta syystä lopetin akoinaan Dragon Age 3sen pelaamisen parinkymmenen tunnin jälkeen kun loputon grindaaminen tyhjissä kartoissa juoksentelu vain jatkui ja jatkui eikä hahmo tai tarina kehittynyt oikein mihinkään suuntaan. Dragon Age 3 tuntui peliltä joka oli suunniteltu MMO-peliksi mistä oli vain poistettu lopullisesta versio nettipeli mutta muuten pidetty pelisuunnittelu. Andromeda tuntuu reippaasti pienemmäksi skeilatulta verrattuna Dragon Agen kolmanteen osaan, mutta pohjasuunnittelu tuntuu silti hyvin samanlaiselta. Mukana on paljon pintapuolista, näennäistä pelimekaniikkaa kuten MS3sta ja Dragon Age 3sta lainattuja iskujoukkojen komentaminen tukikohdasta, joka on lähinnä täysin muutaman tekstiruudun edessä tapahtuvaa mitätöntä näpertämistä. Itse pelipuoli tarjoaa turhanpäiväistä juoksuttamista valtavissa kartoissa missä "Pelaaja voi luoda omat tarinansa".
Aina silloin tällöin huomasin olevani sivutehtävissä hetkellisesti kohtalaisen kiinnostunutkin, mutta nekin hetket lässähtivät aika nopeasti kun tapahtumat eivät yleensä johtaneet yhtään mihinkään. Juoksin yhden hahmon luo. Klikkasin keskustelu ja sitten juoksin toisella planeetalla toisen hahmon luo, klikkasin keskustelua tai Juoksin jonnekkin, ammuin kaikki ja sitten tehtävä unohdettiin. Onhan se hienoa että otetaan uusi suunta pelisarjalla, mutta tiukka ja jännittävä narratiivinen kerronta on nyt korvattu yhdentekevällä autiolla pelimapilla missä voi vapaasti kruisailla tekemässä sitä ja tätä uudestaan ja uudestaan. Ja puhumattakaan siitä että tunnelmaa tai mystisyyttä ei koko pelistä löydy ollenkaan vaikka pitäisi olla kyseessä tuntemattomien korpimaiden tutkiminen. Kaikki on vain niin... plaah. Kaikki vain on, mutta mitään ei ole tehty kiinnostavaksi.
Alkuperäisen Mass Effectin Mako-ajeluosuuksista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin ne olivat supertunnelmallisia, täynnä tunnetta suuressa kosmoksessa seikkailusta ja tuntemattomien korpimaiden tutkimisesta, siellä missä kukaan ei ole koskaan käynyt. Andromeda ei kertaakaan onnistu tarjoamaan vastaavanlaista kokemusta omissa vapaissa seikkailuissaan. Vaan kaikki on jo tutkittu, sillä jopa oma uudisraivaajatiimi on myöhässä kun ensimmäiset joukot saapuivat Andromedan galaksiin jo vuotta aikaisemmin ja ovat nyt jo tutkineet ja asuttaneet kaiken. Vau, helvetin hienoa.... Pelaaja ajelee omalla, varsin mauttomalla ralliautollaan ympäri karttoja ja välillä pysähtyy ampumaan kaikkea. Pelaaja on kuin myöhässä juhliin saapuva villin lännen ratsastaja joka lähinnä tulee sinne, missä kaikki muut ovat jo käynneet ja yrittää korvata menetyksensä keräämällä muiden laatikoista löytyvät kamat taskuunsa. Plaaaah.
Pelimaailmat on jaettu eri aurinkokuntiin ja niissä aina yhteen planeettaan per järjestelmä, missä pääset seikkailemaan. Valitettavasti ainakin itse koin tämän järjestelyn jotenkin vain todella sekavaksi. Aina jouduin etsimällä etsimään sitä yhtä viidakkoplaneettaa kun ei ollut selkeää mielikuvaa missä mikäkin oli. Ja jopa valikot ovat aivan vammaisen monimutkaiset. Jos haluat löytää sivutehtävälistan, niin se löytyy inventariosta useamman alilistauksen alta ja planeettojen perusteella. Plaah, miten voi olla näin yksinkertainan asia niin vaikeaa?
Parhaimmillaan peli on itse toiminnassa ja luojan kiitos että jostain minulla ei ole mitään kunnollista valittamista. Toiminta on selkeää ja hyvää ja tiimikaverit toimivat mukavan tehokkaasti (ja omatoimisesti) taisteluissa tukena. Meno on ehkä vähän persoonatonta ja se viimeinen munakkuus hommasta puuttuu, mutta kaiken pettymyksen jälkeen en jaksa alkaa kitistä tällaisesta. Lisämenoa taisteluun antaa pelaajan selässä oleva jetback jolla voi tehdä kivoja, about nelimetrisiä loikkia ilmaan niin maailman tutkimisen kuin taistelunkin keskellä. Hetkessä taistelun pahimmasta keskiöstä pois loikkaaminen ja uudelleen itsensä asemmoitaminen suojaräiskintää varten on mukavan kätevää. Toiminta pelastaa paljon ja aina silloin tällöin on kivan tyydyttävää pudotella vastustajia kiikarikiväärillä tai erikoiskyvyillä taistelun toiselta puolelta. Menossa on vauhtia ja viholliset liikkuvat mukavan elävästi jottei asemasotia pääse liikaa syntymään.
Suosikkitiimiläiseni kentällä olivat Krogan Drack ja ihmiskommando Cora jotka tuntuivat nopeasti saavan vahinkoa aikaan. Ja kun itse tunsin oloni kulman takaa ampuvaksi prinsessaksi, niin Drack ja Cora tuntuivat juoksevan vihollisten kimppuun ja teilaavan näitä puolestani. Kaikki muut hahmot jäivät aika nopeasti sivuun vaikka esim Turian Vetra vaikutti myös varsin hyvältä tiimiläiseltä. Asari Peebee ja pakkomusta Liam olivat todella plaah. Uusi muukalaistuttavuus Jaal kävi itseasiassa varsin hyviä keskusteluita Drackin kanssa ajomatkojen aikana, mutta siinäpä se. Täytyy kuitenkin sanoa että on outoa pelata Mass Effectiä missä omasta tiimistä on näin vähän mitään sanottavaa...
Pelin käyttämä Frosbyte-engine on kyllä komean näköinen. Ympäristöt ovat komeita ja varsinkin valaistus on todella realistisen tuntuista. Ihailin varsinkin superrealistisia erämaa-maisemia ja miten realistisesti valo käyttäytyi niissä. Ja realistinen onkin juuri se yksi asia mitä mietin, sillä aivan kuten Mass Effect trilogian Legendary Edition, myös Andromeda on pudottanut alkuperäispelien elokuvallisen visuaallisuuden pois ja korvannut sen realistisemmalla visuaallisuus tyylillä. Joo hienon näköistä, ja usein ihailin välinäytöksissä kivasti käyttäytyvää valoa -erityisesti oudoissa Remnant-koneiden maanalaisissa onkaloissa. Mutta samalla peli on myös aika tasapaksun tylsää yleisilmeltään, sillä aivan kuten pelin sisältökin, myös grafiikka on vain "tehty", mutta sellainen jämäkkä visio ulkonäöstä tuntui kuitenkin puuttuvan.
Andromeda on peli joka kaipaisi aivan helvetinmoista fani-overhaul modia joka muuttaisi kaiken "paremmaksi". Hiustyylit ja vaatetyylit vaihtoon, väriteemat kuntoon, välinäytöksistä turha paska pois, mutta välinäytöksiin oikeaa tavaraa myös tilalle, seikkailuun enemmän mystisyyttä, atmosfääriä ja tunnelmaa tuovaa musiikkia ja äänisuunnittelua ja yleisestikin mystisyyttä tuntemattomiin maailmoihin ja niin eteenpäin... mutta fakta on ettei tätä peliä voi pelastaa niin fanimodit kuin tekijöiden omatkaan päivitykset. Sillä valuvirhe on tapahtunut niin varhaisessa vaiheissa tuotantoa, sen ensinmäisimpinä metreinä ettei perustuksia valatessa syntyneet ongelmat voi muuttua ellei koko projektia aloita alusta. Ja se on kyllä aika kaamea lähtökohta pelille..
Mass Effect Andromeda on lähinnä nimellisesti Mass Effect. Todellisuudessa on laimennettu ja mauton ja paikoitellen jopa amatöörimäinen scifiseikkailu vailla minkäänlaista tunnelmaa, jännitettä tai koukkua. Se vain on, eikä mitään muuta. Toiminta oli kivaa, mutta se ei paljon lopputulosta pelasta. Mitä helvetin potenttiaalin tuhlausta! Peli ei sentään pistä vihaiseksi niinkuin vaikka MGS5, mutta todella tyhjän ja pettyneen olon peli jättää. Suuren science fiction-seikkailun tilalla on vain kilometrien edestä isojen pelijulkaisijoiden tarkasti mittatilattua ja tyhjää busy workkia ja check-listojen yliviivausta. Skannataan ympäristöjä ja juostaan näsäviisastelu-keskustelusta toiseen. Välillä ammutaan kaikkea. Markkerit kartalla ja ruudulla osoittavat metrilleen aina minne pitää mennä ja ei tarvitse muuta kuin seurata seuraavaa markkeria. Kaikessa on todella Laiska, visioton ja ennenkaikkea ilman mielenkiintoa tehty yleisfiilis. Asiat on vain tehty, mutta mitään ei ole tehty mielenkiintoiseksi. Kokoa tällä pelillä on, mutta sen koon sisällä on hyvin vähän mitään.
Olipa lässähdys. Mutta näin se menee. Kun elää tarpeeksi pitkään, ehtii todistaa kuinka kaikki itsellesi rakkaat asiat saavat anaaliraiskauksen...
Uusi Mass Effect?
Enemmänkin Meh Effect.