Valvojat: Gigante, Joni Ahonen
Joni Ahonen kirjoitti:^
10 vuotta meni kun saatiin Silenceltä mielipide Resident Evil 5:sta. Oli mielenkiintoista lukea.
Kallu kirjoitti:RE5:den rasismikohu oli kyllä mielestäni täysin turha ja yksi lukuisista tapauksista missä rasismin käsitettä ei ymmärretä. Se, että peli sijoittuu Afrikkaan ja vihollisina on tummaihoisia zombeja (vai mitälie), joita valkoinen sankari mustan sankarin kanssa ampuu, ei tee pelistä rasistista. Missään vaiheessa en muista, että pelissä olisi tuntunut suvaitsemattomuutta mustia kohtaan tai mustien olevan jotenkin inherentisti huonompia kuin muut, mitkä ovat rasismin määritelmiä.
Tulee samanlaiset fiilikset kuin taannoin olleesta Cyberpunk "kohusta", kun pelissä on tummaihoisista koostuva "Animals" bodarijengi. Pöyristyttävää.
Silence kirjoitti:...alussa pelaillen niin huomasin huvittavasti että ensimmäinen kenttä tekee klassiset "kaikki on niin elävää ja pikkutarkkaa" hämäävästi ensimmäisessä tasossa. Afrikkalainen kylä tuntuu todella elävältä ja hahmot kuumottavasti istuvat ja seuraavat pelaajaa ja taloissa sisällä on reikiä katossa mistä tulee kauniisti läpipolttavaa valoa huoneeseen joka osuu myös pelaajan iholle kauniin voimakkaasti....
…...Hassua vaan että en muista itse loppupelistä MITÄÄN vastaavaa. Jos nyt suljen silmäni niin näen mielessäni vaan että juoksin kapeissa betonikäytävissä jossain tehtaissa ja synkän pilvisellä suolla ja kaikki oli yksitoikkoista ja jokainen vastustaja näytti samalta kuin edellinenkin ja teki samaa hyökkäysanimaatiota kuin viisikymmentä edellistäkin.
Joni Ahonen kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=xxJbz_3PKQo
Pelin teaserissa huomaa kuinka esim. kohdalla 2:05 vihollisia hönkiin päälle oikeasti ihan jumalaton määrä, kun lopullisessa niitä on ihan ymmärrettävistä syistä muistaakseni 3-4 ehkä jopa viisikin parhaimmillaan.
Olenko ainoa jonka mielestä RE5:n alun kylä apinoi värimaailmaa ja kohtauksia myöten Black Hawk Down -leffaa? Muistaakseni leffassakin oli megafonin kanssa käskyjä huuteleva pahis.
Masse kirjoitti:Meinaa itelläkin läppäri lentää Saimaaseen, kun joutuu hinkkaamaan samaa kulmaa sata kertaa uudestaan. Selvästi virheistä on opittu, kun tämän jälkeläiset menee silmät kiinni veteran-vaikeusasteella läpi
Silence kirjoitti:Samaa luokkaa Breath of the Wildin "kohun" kanssa kun pelihahmoa ei voi valita naispuoliseksi
PT2 kirjoitti:Ja kohu saatiin siitäkin kun uusissa Assassin's Creedeissä taas voi valita naishahmon..
Kallu kirjoitti:Olikohan tuosta edes tummaihoiset suuttuneet vai tuliko kaikki syytökset vaihteeksi RockPaperShotgunin ammattijournalisteilta? Tulee samanlaiset fiilikset kuin taannoin olleesta Cyberpunk "kohusta", kun pelissä on tummaihoisista koostuva "Animals" bodarijengi. Pöyristyttävää.
Silence kirjoitti: Aloin oudosti kiintyä Sith-opettajaani ja onnistuin jopa käännyttämään tämän pimeydestä takaisin Joni Ahosen taidenäyttelyyn.
Joni Ahonen kirjoitti:Kovasti kehuttu, ehkä pitäisi yrittää saada jostakin käsiini.
Silence kirjoitti:eikä päähenkilöämme Tidusta missään vaiheessa anneta kunnolla kasvaa tapahtumiin. Minulla olisi niin paljon kysyttävää ja sulattelemista. Mutta asiat vain "tapahtuvat" ja pelaajan oletetaan vain olevan mukana kuvioissa.
Koen vaan kaikki keskeiset hahmosuunnittelut todella tylsiksi, hahmot mielenkiinnottomiksi ja ennenkaikkea ylisuunnitelluiksi. Peli yrittää kertoa ilmeisesti koskettavaa tarinaa, mutta siihen on jotenkin vaan vaikea suhtautua mitenkään vakavasti kun katsoo päähenkilöidemme karnevaali-asuja. Kaameimpana kaikista pelin pääpaha joka näyttää ihan överiltä fanart pelleltä. Myös oman tiimin hahmot kuten Lulu, Auron tai Tidus saavat miettimään että mitä helvettiä conceptitaiteilijat ovat mietineet.
Asiaa helpottaa entisestään se että kolmihenkistä taistelujoukkoa voi lennosta vaihtaa ilman että kärsii vuoron menetyksestä. Hahmojen taisteluvuorot näkyvät myös sivulle pienessä valikossa joka auttaa suunnittelemaan miten etenee pelissä. Eikä aikaakaan ole vain rajatusti, joten paniikkiratkaisuihin ei tarvitse ryhtyä.
Ps. Jos joku tätä arvostelua lukee niin olisin oikeasti kiinnostunut tietämään kannattaako minun pelata X-2 lisäseikkailu myös? Tavallaan kiinnostaa, mutta peli on niin tuntematon itselleni, että kiinnostaisi tietää mitä toiset siitä sanovat.
Salem kirjoitti:Ps. Jos joku tätä arvostelua lukee niin olisin oikeasti kiinnostunut tietämään kannattaako minun pelata X-2 lisäseikkailu myös? Tavallaan kiinnostaa, mutta peli on niin tuntematon itselleni, että kiinnostaisi tietää mitä toiset siitä sanovat.
Riippuu kaiketi mitä siitä haet. Pelillisesti siinä ei ole sellaista vikaa joka siitä estäisi nauttimasta, ja itse asiassa job systeemi tarjoaa ihan mielenkiintoisen twistin pelin taisteluihin, mutta jos hahmojen, maailman tai tarinan puolesta tätä mietit validina jatkumona ensimmäiselle, en voi todellakaan suositella.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa