RESIDENT EVIL 6 (
pc)
Jos aikoinaan Code Veronica edusti viimeistä alkuperäistä Resident Eviliä, niin Metaldent Evil Solid 4: Biohazardo six edustaa RE4 aikakauden kaameaa loppukliimaksia. Identeettikriiristä kärsivää feikkitaiteilijaa jonka näyttävä temppushow on jo ennen pelin alkua kulutettu loppuun ja nyt omaperäisyyttä yritetään tuoda vain mittasuhteita kasvattamalla. Pelin esikuvana tuntuu tälläkertaa olevan tv-sarja 24, Mass Effect 2 sekä Hideo Kojiman intohimoton megatuotos MGS4, missä kaupunkisodaksi muuttunut hiipiminen tapahtuu eri puolilla maapalloa random tekosyy xn perässä juostessa, tuttuja hahmoja bongaten ja aikaisempien pelien tuttuja nimiä lausuen. Ketään ei näytä oikeasti kiinnostaneen edes yrittää tehdä kunnon Resident Eviliä (mitä sellainen edes nykypäivänä tarkoittaa?), vaan tämä on puhtaasti vain toiminnallinen Tuote Capcomilta minkä toteuttamiseen on tungettu aivan helvetisti rahaa ja väkeä ja ideana on ollut antaa kaikille kaikkea ja mahdollisimman isosti.
Minulla oli kuitenkin yksi valttikortti puolellani. Se että en ole enää välittänyt paskaakaan Resident Evileistä kohta kahteenkymmeneen vuoteen. Sarja meni vituilleen kun RE4 heitti kaiken roskiin, kusi menneen päälle ja alkoi häröillä ties mitä. Olen käynyt oman vitutukseni sarjan tilasta läpi jo aikoja sitten ja edes Vitosen tekemä pieni ryhtiliike ei paljoa enää auttanut suuntaan tai toiseen. Ja kutonen on se viimeinen häröilyshow ennen kuin kaikki pitää polttaa maan kamaralle jotta saadaan jotain järkeä mihinkään. En vain jaksa välittää enää vaikka mitä tapahtuisi. Odotukseni ovat sarjan edellisten pelien osalta niin alhaalla että mikään ei juuri hetkauta enää. Resident Evil 6 on kaikkea mitä en halua RE-peleiltä ja kaikkea mitä odotinkin siltä.
Aikoinaan arvostellessani RE5sta, totesin että pelasin pelin läpi kylmän etäisesti, kuin työsuoritusta tehden. Ja RE6 oli täsmälleen samanlainen tapaus. Taas yksi päivä toimistokuutiossa, excelin parissa.
Minulla oli kyllä pelin aloittavassa ja pelattavassa action-introssa kaikkine "pelaamista" edustavineen quick-time helvetteineen sellainen raivoaminen menossa että melkein revin hiuksia päästäni jatkuvasti kuollessani mitä vitun typerimpiin ja epäselvimpiin asioihin uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Siiis AAAAAAAAARGH. Vittuuuh! Miksi en osannut Mitään?! Pikkuhiljaa kuitenkin aloin ymmärtää ja "oppia" miten tätä peliä kuuluu pelata ja aloin sopeutua tähän peräsuolitähystykseen. Varmasti oli helvetin kova idea Capcomin suunnittelupalaverissa aloittaa suoraan suuresta loppufinaalin räjähdyksistä peli, mutta käytännössä kyseessä on idioottialoitus mikä pilaa pienenkin mahdollisuuden ostaa pelaaja puolelleen ja luoda immersiota tapahtumiin. Siis koko alku on ensisekunneilta saakka periaatteessa yksi helvetin valepelaaminen quick-time-vittuiluna pelaajalle ja olin ihmeissäni että onko minussa jotain vialla kun vitutusmittarini oli jo ensimmäisen 5 minuutin kohdalla käymässä punaisella ja kuolin kokoajan.
Ei todellakaan hyvä tapa aloittaa tai kokea mitään peliä. Koskaan.
Odotin kokoajan että koska kuuluu record scratch, kuva menee freeze frameen ja kuulemme kertojaäänen: "
Olen Leon S. Kennedy Ja mietitte varmaan miten ihmeessä päädyin keskelle maailmanlopun zombie-invaasiota ja taisteluun kolmipäistä hirmulisko-robottia vastaan vain Super Soaker aseenani? Se on aikamoinen tarina ja kaikki alkoi kun...."
Mutta mitä nyt selkeistä tarinakokonaisuuksista. Vaikka intro vielä Leonilla homman aloittaakin, tämä ei kuitenkaan ole pelin päähahmo. Ei ainakaan kunnollisesti. Peli kun tarjoaa siis yhden selkeän kokonaisuuden sijasta peräti Neljä kappaletta eri kamppanijoita, joissa kaikissa pelataan omalla päähahmolla oma "tarinakuvio" läpi, viiteen chapteriin jaettuna, joista jokainen hahmo vastaa omasta kamppaniastaan. Vaihtoehdot ovat Resident Evil 4 remakesta tuttu superagentti Leon, Resident Evil 5 tulevasta remakesta tuttu gorillamies Chris, maailmankaikkeuden suurin pääpahis Albert Wesker mutta vaihtoehtorock-kitaristina nimeltä Jake, sekä maailman vähiten mihinkään reagoiva ja vielä Leoniakin superagenttimaisempi Ada Wong.
En yhtään tiennyt näiden kamppanioiden sisällöstä joten päätin mennä ne läpi siinä järjestyksessä miten ne valikossa valittavissa olivat. Eli Leon S. Kennedyllä aloitin, kun heppua olin jo pelannut valmiiksi pelin introssa, tuntui edes jotenkin loogiselta aloittaa tällä.
Leonin kamppania edustaa puhtaimmillaan jatkumoa RE4 ja RE5 -ripuleille. Se tuntuu luonnolliselta mutta ummehtuneen tutulta ja aivokuoleelta jatkeelta näille kahdelle aikaisemmalla sarjan pelille. Kaikki tuntuu vain astetta paskemmalta, tyhmemmältä ja huonommin pelaajalle kerrotulta ja suunniteltulta. Mistään ei anneta pohjustusta, hahmo on vain keskellä zombie-invaasio tapahtumia, on usan presidentin kaikkien aikojen bestis ja juoni on RE4n ja Destinyn välinäytöksistä tuttua "Minulla ei ole nyt aikaa kertoa sinulle mistä nyt on kyse"-huttua. Re4 käsikirjoituksen tasoa kunnioittaen juonen lähtökohta on että Leon "lavastetaan" USAn mädäntyneen zombie-presidentin murhaajaksi ja Leonin on todistettava syyttömyytensä... samaan aikaan kun koko maailmankaikkeus tuntuu olevan zombie-epidemian maailmanloppumenossa.... Öh, hienoa että on asiat elämässä tärkeysjärjestyksessä. Koko zombie-invaasiota ei edes viedä juonellisesti loppuun vaan se unohtuu kun kamppania on ohi. Great! Ratkeaisivatpa kaikki ongelmat elämässä yhtä helposti.
Re4 ja 5sen pintapuoliset ja yhden tempun suunnitteluratkaisut vituttivat minua jo aikoinaan, mutta kutonen tuntuu oudolta päätepysäkiltä missä kaikki nämä ärsyttävät elementit muodosta yhdessä yhteisen ärsyttävyyden. RE on jo pitempään kärsinyt identiteettiongelmista mutta kutosesta on vaikea sanoa mitä vittua tämä peli yrittää olla. Kaikki vain tehosekottimeen, niin kyllä se siitä. Peli on niin överin vakava että kun yliopistokampukselta päädytään vuosisatoja vanhoihin katakombeihin (mitä usassa ei edes voi olla) muumioita vastaan taistelemaan, kauhu tai edes pelko ovat ihan olemattomia käsitteitä. Tuntui kuin olisin jotain Dark Souls fanimodia pelannut. Homma alkaa ehkä aluksi zombie-invasio survival action shootterina, mutta tuntuu edetessään lähinnä absurdilta pelleilyltä mitä pidemmälle etenee. Melkein kuin parodialta Re 4sesta ja vitosesta.
Suurin positiivisuus oli kaksi käsikädessä kulkevaa asiaa mitä en osannut peliltä odottaa: Bodyhorroria ja alastomuutta. Hyvä että edes jotain on saatu mukaan mikä saa aikaan "oh hoh, kiva"-reaktion. Muutenkin överillä bodyhorrorilla revitellään mukavasti pelin aikana ja suosikiviholliseni idean osalta oli ehdottomasti kahteen osaan ammuttaessa repeytyvä iljettävä mutanttimönjämies.
Chrisin kamppania oli sen sijaan suoraan RE5n pohjalta tehty sotilasshootteri jossa edetään skriptatusta tilanteesta toiseen kapeita käytäviä ja tunneleita pitkin juosten ja macho-kliseitä läpikäyden. Juonikuvio on taas kerran aikalailla sama kuin RE5sessa. TAAS Chris murjottaa kun tiimikaveri kuoli ja tarinan aikana hän oppii positiivisemmaksi vaikka seuraavakin tiimikaveri kuoli. Great. Suurin osa kamppaniasta tuntui olevan käytävillä eteenpäin ja eteenpäin juoksua ja silloin tällöin ammuskeluun juuttumista. Välillä vain haistatin kaikelle vitut ja juoksin vihollisten ohi seuraavalla checkpontille, kun tuntui vain että aikaani tuhlaataan. Loppufinaali oli maailman absurdein kun perseestä repäisty Mass Effect 2-loppupahis ilmestyi tyhjästä kuvioihin ja loppukamppailussa ammukseni olivat täysin loppu ja hakkasin henkihievärissä pääpahaa puukolla ja rukoillen että kuolisi jo. Elokuvallisesti olin itse aivan kuolemaisillani ja parini iski hieman vitamiineja minuun jotta jaksoin nousta ylös ja tehdä viimeisen viimeistelyliikkeen osion pahikselle.
Jake Mullerin osiolla herättelin eniten toivoa etukäteen jostain virkistävän erillaisesta, mutta sieltä paljastui periaatteessa RE4n quicktime-versio. Tai ehkä pikemminkin "pistä kolikko sisään"-arcade-toimintaseikkailua muistuttava actionplajaus. Asetelma ja uusi päähahmo Jake muistuttaa hyvin paljon tuota klassikkopeliä ja sen Leon-päähenkilöä 20 vuoden takaa ja heti alussa heilutaan RE4ää muistuttavassa ympäristössäkin. Jake on geneettisesti voimakas Milla Jovovich, joten enimmäkseen tyydyin tällä vetämään porukkaa turpaan koska se kävi nopeiten. Toisin kuin Chrisin kampaniassa, meinasin aivan hukkua luoteihin. Jaken osio on ylivoimaisesti eniten quicktime-temppuihin ja näyttäviin, ennalta rakennettuihin tilanteisiin nojautuva, suoraviivainen Uncharted-selviytymisseikkailu. Mutta osio tarjoaa myös ehkä eniten vaihtelua, sillä välilä heilutaan quicktime-helvetissä mutta välillä vältellään tätä sakset kädessä juoksentelevaa ja Kröködile Funkeelta näyttävää Nemesiskopiota kohtalaisen kiinnostavassa osiossa suoraan Mass Effect 2sta ja hämätään tätä jään päällä steppailessa. Eniten yllätti että väärinymmärretty emopoju Jake ja tämän parina ollut pieni perhonen, Sheryl Birkin olivat koko hahmopoppoon sympaattisimmat hahmot ja kaksikolla oli myös hyvää yhteiskemiaa jota jopa tykkäsin jonkin verran seurata. Odotin jotain tällaista jo ensimmäisenä pelaamaltani Leonin ja Helenan kamppanialta, mutta se aikuinen kaksikko ei tarjonnut kyllä mitään tunnetta millään rintamalla. Ja Chrisin ehdottomasti ei-homoinen action-osio tarjosi niin machoa menoa että aivan loppufinaalissa saatiin edes jotain kiinnostavaa aikaan, mutta siitäkin kunnia menee Chrisin sotilasparille, eikä gorillalle itselleen.
Mutta mikä helvetti on tämä juttu että nykyään KAIKKI ovat jotain hirviöitä turpaan vetäviä superagentteja? Leonista tehtiin kungfuta ja vapaapainia osaava superagentti, samoin Chris ja nyt jopa Sherlly Birkin on kasvanut Naiseksi ja on hallituksen mutanttihirviöitä turpaan vetävä supertaistelija. Jeesus christ. Kaipaan niin aikoja vuodelta 1998 kun heikko poliisipoju Leon pakeni vain pistooli ja haulikko kädessä Raccoon Cityn poliisilaitokselta maailman muuttuessa ympärillä helvetiksi...
Viimeisenä pelamani
Ada Wongin kamppaniassa keskitytään pelaamaan hahmona joka jokaisessa aikaisemmassa kamppaniassa "ovelasti" vilahti milloin missäkin supersalaisena ja mysteerisenä apulaisena joka tietää niin paljon enemmän kuin kukaan muu... Paitsi että kun lopulta pääsin pelaamaan Adan osiota, paljastui että ämmähän tiesi vain vähemmän kuin kukaan ja tuntui aina olevan täysin olemattomalla tekosyyllä milloin missäkin. Jotenkin luulin että hahmo olisi kirjoitettu mukaan tarkoituksella joka paljastuu myöhemmin, mutta todellisuudessa hahmo oli kirjoitettu muiden chaptereiden tapahtumien kautta tarinaan ja omassa osiossaan vain jollain pierusyyllä sidottu mukaan tapahtumiin. Jo aloitus oli maailman överein, kun Ada seikkailee uppoavassa ja räjähtävässä sukellusveneessä, eikä tunnu olevan kauheasta katastrofitilanteesta moksistaan, vaan coolina heittää läppää ja seksikkäänä tekee liikkeitä. Edes pelastuskapseliin ei ollut kiire ehtiä vaikka kuolema oli tulossa koska vain. Osion absurdein hetki oli neuvottelu tekoälyn kanssa oikeista vastauksista jotta saatiin ovi auki, samalla kun sukellusvene oli tuhoutumaisillaan ja viholliset hyppivät massoina niskaani... jeesuschrist, tuntui kuin olisin Monty Pythonia katsonut.
Kasumin... eiku, tarkoitan Adan osio on kuin Resident Evil 4 mutta kunnon kännibilemoodissa. Täydellinen tiivistelmä siitä mikä on sarjassa vituillaan RE4sesta lähtien. Päähahmo on niin cool että mikään ei hetkauta, aina löytyy aikaa kellistellä pyllyä, aina on tukka hyvin ja aina löytyy täydellinen putki mistä edetä voltin tehden eteenpäin. Ja aina tekijät tuntuvat löytävän tilaisuuden pudottaa Ada yllättävään loukkoon vihollisten syliin ja aina löytyy keino pudottaa se etsitty avain vielä yhdestä viemäriaukosta syvempään viemäriin, mistä päädytään entistä syvempään kryptaan taistelemaan entistä isompaa vihollista tai entistä isompaa joukkoa vihollisia vastaan.... Siis jeesuschrist lopu jo saatanavittu... Tekijöillä tuntuu olevan tunne myös siitä että Ada on joku Spider-Girl, jatkuvine hookshot-pikahisseineen ja musiikkikin muistuttaa yllättävän paljon Mass Effect 2sen mestarivaras dlc-hahmon soundtrackia, joten on aika selvää mistä tämän hahmon inspiraatiot on peliin tuotu.
Jokaisella kamppanialla (miinus Ada) on vaihtoehtona pelata jommalla kummalla kahdesta hahmosta jotka käsikädessä seikkailevat kaikki pelin kentät läpi. RE5sta peritty co-op jatkaa edelleen olemassaoloaan sarjan parissa joko tekoälyn tai kaverin ohjaamana tiimikaverina, jonka seurassa yhdessä ratkaistaan "Kuka saa vetää mistäkin vivusta"-tiimipelejä ja "kuka saa toimia kenenkin apuportaana kiipeämisissä". Rasittavuuden sijasta tämä tuntui yhdeltä ehdottomasti toimivammalta uudistukselta missä pelihahmon työpari hoiti oman osuutensa teurastuksesta sekä turhanpäiväisestä "käy tuolla vetämässä kytkimestä"-juoksuttelusta ja tarvittaessa tuli antamaan hieman muumilimsaa kun omat mehut alkoivat käydä vähiin.
Pari toimii muutenkin oikeasti tehokkaasti ja käyttäytyy fiksusti vihollisia vastaan omana hahmona eikä vain valesidekickinä pelaajalle. Joten jotain hyvää sentään.
Koko tämä kamppanioihin jaettu episodimaisuus ja varsinkin juonen sekoittaminen keskenään tuntuu vain niin turhan episodimuotoiselta ja irralliselta pelisuunnittelulta. Tuntuu kuin olisin pelannut itse pääpelin sijasta kasan pelille tehtyjä DLC-lisäseikkailuita. Vai onkohan tämä peli ollut jossain vaiheessa tarkoitus julkaista episodettain? Sillä se selittäisi tätä outoa rakennetta mikä pelatessa vain ärsyttää ja hämmentää ja turhauttaa, mutta irrallisina episodeina julkaistuna peli olisi hyvinkin voinut saada tästä koukun itselleen: "Lataa seuraava osa kuukauden päästä saadaksesi selville mitä tämä kaikki tarkoitti!".
Yleensä pelaan pelini Normal-vaikeustasossa mutta pelkkä intro ennen alkuvalikkoakaan sai jo minut huutamaan vitutuksesta ääneen jatkuvine quicktime ja zombiesähläyksineen ja pelasin tämän jälkeen koko pökäleen läpi kaikista helpoimmalla vaikeusasteella. Ja häpeän sijasta huomasin jokaisessa tiukemmassa tilanteessa muistuttavani itseäni kiitollisena siitä miten oikean valinnan tein. Vaikeustasoista helpoin tuntuu muutenkin Normalilta vaikeusasteelta, sillä haastetta on ja jatkuva epäonnistuminen quicktime-eventeissä pitää huolen siitä että tunnet olevasi kuolevainen.
Resident Evil 6 on vuoden 2012 peliksi KAIKKEA sitä mitä vihaan nykyaikaisessa pelisuunnittelussa ja mikä saa minut vain ottamaan etäisyyttä pelaamiseen. On pakotettua etanamaista laahustelukävelyä "juonellisissa dialogitilanteissa" ilman minkäänlaista syytä, on pakotettuja quick-time eventtejä ilman mitään kunnon syytä, on valekävelyosuuksia joissa vain näennäisesti painetaan hahmoa liikkumaan vaikka oikeasti peli pyörittää hommaa skriptattuna, kokoajan on pikanäppäin-ikoneja kuvaruudulla ohjeistamassa painatusta kun haluaa tehdä jotain, kokoajan ruudulla on cursori näyttämässä minne vittuun pitää mennä ja miten pitkä matka sinne on. Ja siltä varalta että olet erikoislapsi ja tarvitset apupyörät maaliin löytämiseksi, voit avata vielä erikseen 3D-kompassikartan pikanäppäimellä joka näyttää millilleen mistä putkessa mennä kohteeseen. Ja tätä käytin tasan kerran, lumipyryn keskellä kun oli mahdoton nähdä yhtään mitään. Pelin etenemiseen käytettävät reitit ovat näennäisesti isoja alueita, mutta alueilla on aina vain pieni polku tai kuja esim pöytien välistä mikä on tarkasti pelaajalle rakennettu ja hyväksytty reitti etenemiseen. Eli toisinsanoen isot ja näyttävät ovat näennäisesti lavasteet, kuten salit, kadut ja luolastot, mutta käytännössä pelaaja itse pakotetaan maailman ahtaimpaan putkikävelyyn ja toivotaan ettei kukaan äkkää miten helvetin rajoittunutta ja pelaajalta riisuttua kaikki tekeminen on.
Niin, ja MIKSI pelillä ei vain voin olla omaa nappia Kyykyyn menemiselle? Siis Fuck Sake, ihan vain kun haluaisin suojautua vihollisen tulitukselta. Miksi v*tussa sellainen aktivoituu vain tarkasti valikoituja quick-time eventtejä varten, mutta ei kuuluu normaaliin pelisuunnitteluun... niinkuin ennenvanhaan peleissä oli tapana? Miksi tuntuu siltä että Resident Evil survival horror on muuttunut lähinnä Uncharted-animaatioelokuvaksi?
Vittumaisillaan "cinematic quick time eventit" olivat varsinkin Chrisin osiossa missä hirveällä paniikilla paetaan asia Xää ja kamera vääntyilee puoliksi pelisessiossa ja puoliksi välinäytöksessä ties minne sattuu samalla kun yritän pelata ja paeta johonkin ja reagoida mahdolliseen esteeseen ja peli tekee kaiken helvetiksi kun Chrisin ohjaus tuntuu muuttuvan sen mukaan mihin suuntaan kamera eikä pelihahmo katsoo.
Niin, ja luoja sentään että vihaan myös pelin automaattista "tallennusta". Vanhojen (niiden huonojen) Resident Evilien kaamea ink ribbon -tallennus kirjoituskoneissa on historiaa ja tilalla on loistava ja Moderni automaattinen tallennus jonka ansiosta pelaajan ei tällaisista tyhmyyksistä tarvitse enää murehtia. Riittää kun vain etenee ja aina tasaisin väliajoin peli tekee strategisessa kohdassa checkpointit.... MUTTA tämä ei tarkoita että peli jatkuu siitä JOS vaikka lopetat pelisession tallennukseen, vaan peli heittää sinut seuraavalla kerralla chapterin tai jonkin isomman osion alkuun mihin on tehty pysyvämpi Savetus. Siis... FUCK YOUUU, GAME! Haluan itse pelata peliä ja päättää milloin tallennan ja milloin en! Peli tuntuu tämän ansiosta vain yhdeltä stanan temppuradalta missä esteitä ohittamalla aktivoidaan seuraava hengähdyspiste. Jakella olevassa hiipimisosiossa pelintekijät ovat luojankiitos sentään antaneet pelaajalle kunnolla checkpointteja jotta homma ei muuta aivan naurettavaksi alkuun palaamiseksi kuoleman jatkuvasti koittaessa.
Mitään ei myöskään ole opittu Resident Evil 5sen aivan kaameasta valikko- ja inventorymenosta, sillä vaikka kaikki on nyt yksinkertaistetumpaa, ei peliä edelleenkään voi pysäyttää valikko tai asetus-seikkailuiden ajaksi vaan helvetin peli pyörii KOKOAJAN taustalla. Ja luoja sentään miten halusin vain huutaa kun oli tarvetta sekunnin tehdä tilaa uusille ammuksille tai vaihtaa asetta kesken ammuskelu-osion, napata herbiä vaavoihin valikosta... tai vittusaatana sentään miten moneen otteeseen halusin vain hetkeksi mennä pois koneelta tai säätää jotain muuta, mutta jatkuva pelisession pyöriminen teki tästä mahdotonta. Fuck you, game. Kenen helvetin idiootin idea oli tehdä nopeatempoinen actionsekoilupeli, epämääräisellä tallennussysteemillä ja poistaa minkäänlainen mahdollisuus edes pelin Paussille pistämiseen EDES valikossa tai inventoryssa käymisen ajaksi? Fuck. You. Game. Kun juoksen ammuspulassa epätoivoisesti kesken kiivaan kamppailun maassa lojuville lisäpanoksille ja peli ilmoittaa "Joo, sori, nyt ei oo tilaa" niin olisin vain halunnut huutaa.
Tiedän että tämä on pyhäinhäväistys ja varmasti suurimmalla osalla nykyaikaisista pelaajista ei ole mitään ymmärrystä tai käsitystä siitä mistä nyt puhun, mutta en voi sietää tätä kolmannen persoonan, olantakana kurkkimis-kamerakuvakulmaa mitä vitonen ja erityisesti kutonen käyttävät. Se ei vain sovi tähän ahtaaseen käytävämenoon lainkaan. Kamera on aivan liian lähellä pelihahmoa ja pelihahmo edessä syö aina aivan liikaa kuva-alasta tilaa. Ja tilanne menee sietämättömäksi mitä ahtaammalla käytävällä/nurkkauksessa liikutaan, missä tuntuu aina olevan Minun, pelihahmoni ja vihollisen kolminaisuudessa yksi hahmo liikaa. Varsinkin Chrisin jatkuvassa ahdas käytävä-pelisuunnittelussa huomasin vain miettiväni että mitä järkeä yhtään missään on? Luojan kiitos pelaaja voi edes potkia ja lyödä ympärillään olevia vihollisia kumoon ja se on tämän pelin suurimpia kehuja mitä ihan oikeasti aion pelille antaa. Kun ahtaaseen tilanteeseen vihollisen kanssa joudut, avuton actionpainikkeen rämplääminen auttaa tilanteissa yleensä jonkin verran. Ja hienoa että se on IHAN OIKEA ja vapaasti käytettävä PELIELEMENTTI. Eikä mikään saatanan quicktime event missä oikeaa näppäintä painaessa ongelma katoaa. Aloin usein kyllästyä jatkuvaan ammuskeluun ja Chrissillä sattuvaan jatkuvaan luotipulaan ahtaissa tiloissa ja aloin vain hyökkäillä vihollisia kohti jotta saisin näitä hakatessa ja potkiessa JOTAIN vaihtelua yksitoikkoiseen toimintaan.
Jatkuvaa jaloin tapahtuvaa toimintaa rytmitetään ajoneuvo-osuuksilla missä päästään enemmän tai vähemmän hurjastelemaan. Chrisin osio sai minut huutamaan punaista ennenkuin tuhannen yrityksen jälkeen aloin tajuta miten autolla kuuluu ajaa ennen kuin takaa-ajettava kohde on karannut liian kauas. Ajoneuvo-osioita paras oli Jaken kamppanian moottoripyörähurjastelu joka luotti pelaajan kidutuksen sijasta överiin kaahailuun. Ja jostain syystä kahden edellisen kamppanian jäljiltä se oli tuulahdus raikasta ilmaa, vaikka moisella John Woo -osiolla ei pitäisi olla mitään tekemistä RE-pelien kanssa.
Täytyy myös sanoa että pariin otteeseen peli onnistuu tunkemaan hyvänpuoleista quick-time eventtiä mukaan peliin. Yksi sellainen on osio poliisiautossa missä Leon etsii virtalukkoa varten avaimia, samaan aikaan zombiet hengittävät ikkunoihin. Kohtauksessa on mukana hyvää hektysyyttä ja paniikinomaista etsintää, mikä toi itselleni hyvällä tavalla viboja Telltalen Walking Dead-pelin ensimmäiseltä kaudelta. Tämä idea vedetään kyllä perseelleen myöhemmin pelissä missä vastaavaa tehdään myös jumbojetin ohjaimissa.... jotenkin täydellisesti kuvastaa tätä peliä.
Tykkäsin myös Leonilla olleesta labran turvaovien avaamispuzzlesta missä epämääräisten johtolankojen avittama kolminumeroinen koodi avaa etenemiseen vaadittavan oven, mutta väärä koodi avaa hieman muuta sisältävän oven. Aito Resident Evil-puzzle.
Ehkä se kaikista potenttiaallisin hetki ainakin itselleni oli sen osalta "Mitä tämä olisi voinut olla" kun Leonin viimeisessä chapterissa ajettiin hummerin kyydissä kaasupilvessä olevan aasialaisen korttelin läpi ja zombiet laahustivat pimeydessä vailla tarkoitusta, kuin eteläkorealaisissa zombie elokuvissa. Se ja sitä edeltänyt osio missä joukko sotilaita auttaa Leonia ja tämän paria pääsemään zombie-invaasion ympärillä riehuessa turvaan oli myös todella potenttiaallinen ajatus siitä pakokauhusta selviytymiskamppailusta mitä tämä peli olisi voinut olla.
Pelin tarina on periaatteessa vain RE5 uudestaan, mutta ihan saatanan isona ja jotenkin hämmentävästi vain entistä huonommin kerrottuna. RE5 vetäisi perseestä idean "Kaiken kätevästi kulminoittavasta lopputilanteesta" että tehdään Albert Weskerin sivuhahmosta koko RE-universumin keskeinen pääpaha ja nyt homma tehdään täsmälleen uudelleen, mutta HUPS kun tapettiin Wesker, niin mitä jos tämän sidekick Ada olisi uusi Wesker? Hups, Adahan on oikeasti hyvis, niin klootanaan tästä uusi versio, Pahis-Ada, joka tekee nyt vain saman. Uusi Pahis-Ada on periaatteessa vain RE5n Excella ulkonäöltään ja tyyliltään, mutta hups, kun mentiin sekin ämmä tappamaan niin piti joku keksiä tilalle.
Hoh hoija.... Zzzzz. Siis kirjaimellisesti AINOA asia mikä sain oman WTF-mittarini hälyyttämään oli video joka vihjaili että Ada Wong on alunperin joku stanan labrassa jalostettu superolento... Siis eeei vittu. Eeei helvetti. Mutta ilmeisesti tämä oli tahallinen väärinkäsitys ja kyseessä oli tämä pahis-Ada, eikä the oikea versio. Siis HUH. HUH HUH.
Ongelma ei ole pelin tarina, vaan miten se on kerrottu pelaajalle. Vapaa episodirakenne ei vain yksinkertaisesti toimi kun pelaajan pitäisi tietää edes se minimaallinen perusta siitä että mitä vittua tapahtuu. Meiltä puuttuu kunnon eheä ja selvä pohja ja tilalla on pieniä murenia reunoista. Peli heittää pelaajan väärässä kohtaa mukaan seikkailuun, selittää asioita väärässä kohtaa ja pitää asioita mysteerinä silloin kun eniten kaipaisi lihaa luiden päälle. Jos kamppaniat olisivat pakotettu pelaamaan Tietyssä järjestyksessä läpi ja juonellisesti rakennettu toimivaan toisiaan tukevana ja rakentavana, niin silloin käsissä voisi olla todella eheä ja jopa nerokas kokonaisuus. Mutta nyt niin ei ole, vaan homma tuntuu kuin pelaisin itse pääpelin DLC-lisäreitä. Tämä irrallinen minitarina-kerronta toimi ehkä Resident Evil Outbreakessa, missä meillä pelaajilla oli jo selkeä kuva tapahtumista, kiitos alkuperäisen Resident Evilin, Resident Evil 2sen ja Resident Evil 3sen. Outbreak oli vain pieni ja viaton spinnoff-lisäri RE-maailmassa josta jo tiesimme kaiken tarpeellisen. Mutta RE6lla ei tätä asemaa ole. Kutonen tuntuu kuin se olisi rakennettu jonkun leffan tai novellin... tai aikaisemman pelin lisäseikkailukasaksi ja se on käsittämättömintä.
Kun pelaat erittäin hyvin tuntemasi pelisarjan peliä ja fiilis on kuin olisit avannut tvn ja alkanut katsoa tuntemattoman tv-sarjan kahdeksannen tuotantokauden jaksoa numero 14 random kohdasta, niin se ei ole oikein hyvä asia. Hämmentävää oli pelin edetessä huomatta että JONKINLAINEN kokonaisuus on jutusta sittenkin havaittavissa. Mutta itse pelin aikana otetta tai seikkailussa mukanaolon fiilistä ei ole. Siis juoni on kuin Zack Snyderin suunnittelema kasa perätysten laitettuja concept art -"tilanteita", minkä ympärille on sähellystä rakennettu ja yhteenkasattu ohuilla juoninaruilla. "Hei Zack, mikä olisi kutosen juoni?". -"no niin mitä jos Chris taistelee näkymätöntä käärmettä vastaan kerrostalossa?", "Mitä jos Leon roikkuisi lentokoneen peräluukusta?", "Mitä jos pudottaisiin viemäriputkessa kun tappajahai yrittää kimppuun?", "Mitä jos pilvenpiirtäjään törmännyt hävittäjä putoaa polttoainerekan päälle ja ka-booom", "Eikö olisi cool jos olisi modern warfare kohtaus kun Chris on panssariajoneuvon kyydissä?", "Mieti jos ne juoksisi junan katolla". Tämä tuo tarinankerronnan ymmärtämisellä mieleeni lähinnä sen Imaginatioland-jakson South Parkista:
https://www.youtube.com/watch?v=SBfGf7aBgAALeonin kamppanian lopussa ensin mesästetään ja sitten taistellaan alati muotoaan muuttavaa pääpahista vastaan, mutta jos pelaat kamppaniat pelaajalle tarjotussa järjestyksessä, pelaajalle ei ole missään vaiheessa edes esitelty kuka tai mikä kyseinen hahmo on. Hahmo on vaan joku random mulkku, joten go go, tapa tapa.
Eivätkö tekijät oikeasti ymmärrä että jos pelaajalle ei esitetä tai selitetä tapahtumia edes tarpeellisen informaation verran, ei kukaan välitä vittuakaan mitä pelissä tapahtuu? Niin, ja vitutusmittarini vain alkoi mennä entistä enemmän jatkuvasti punaiselle kun pääpahis ei-vain-suostunut-kuolemaan. Siis olin vain että "
ÄÄÄÄÄFFFaaak vieläkö se tulee?!?!".
Suosikkini oli kuitenkin että sellaiset PERUSJUTUT kuin Juoni, taustat ja hahmojen suhteet EIVÄT löydy pelistä, vaan ne löytyvät itse pelissä palkintoja pokaamalla pelin valikon pohjalta collection-valikosta... SIIS MITÄ VITUN ROSKAA TÄMÄ ON? MIKSI VITUSSA JUONI EI OLE ITSE PELISSÄ?! Suosikkihetkeni näiden osalta oli Jake Mullerin osiossa tapahtuva moottotikelkkaosio lumivyöryn keskellä kun kaahasin pimeässä metsässä yhden tuollaisen Collection-kerättävyyden ohi ja mietin että "
Toivottavasti tuo ei ollut kovin tärkeä juonenpalanen...".
Juoni tuntui kuin alkuperäinen Resident Evil olisi aloittanut tarinansa sieltä kartanon alla olevasta labrasta, suoraan isosta finaalista missä lihaa syövät zombiet ja Hunterit hyökkäävät joka suunnasta ja kun Chris juoksentelee Jillin kanssa petturi-Weskerin perässä ja kaikki raivoavat toisilleen ja myöhemissä chaptereissa sitten paljastetaan että tätä ennen löydettiin autio kartano metsästä ja kerrotaan Bravon Teaminkin tarinaa. Ja selitykset siihen miksi hahmot ovat edes tapahtumapaikalla tai ketä nämä edes ovat, selitetään tottakai päävalikossa olevassa avattavassa alivalikossa... Pelaaja olisi ihan ulalla kaikesta, eikä siinä mikään nokkela kikkailu aikatasoilla paljon tilannetta jälkikäteen pelastaisi.
En voi ymmärtää mistä kaikkien arvosteluiden Kehut pelin tarinasta tulevat? "Juoni" on tässä pelissä sitä että nähdään toisesta näkökulmasta välillä jotain mikä selventää ehkä jotain mutta lopulta jää yhtä kevyeksi ja pintaraapaisuksi kuin kaikki muukin. Jotenkin tuntuu että RE6 on Älykäs juoneltaan tyhmille pelaajille jotka taputtavat käsiään yhteen kun näkevät Leonin Chrisin kamppaniassa ja päinvastoin. "
Uuuuh, TUON takia se oli siis siellä! OMG so cool!".
Teknisesti ja ulkoisesti peli tuntuu olevan hyvinä lähellä Resident Evil 5sen kanssa. Tuntuu että kutonen on vain lätkäisty täsmälleen saman moottorin päälle ja hieman pistetty steroideja suoneen boostaamaan suoritustehoja ja nostamaan kuinka monta räjähdystä voidaan saada mahtumaan samaan aikaan ruudulle. Capcomilla kyllä osataan tekniikkapuoli ja PC käännöstenkin tekeminen kun halutaan. Kasvoanimaatio varsinkin oli yllättävän hyvää mutta sen laatua haittasi se että mikään ei vittuakaan kiinnostanut tarinallisesti pätkääkään joten hahmojen vihat ja kärsimykset menivät ihan hukkaan. Grafiikka enemmänkin vituttaa sillä kaikki on periaatteessa vain superyksityiskohtaista lavastusta ja pintapuolista silmäkarkkia missä graaffikot ovat ikuisuuden rakentaneet vaikka Hong Kong-tyylistä katua tai satamaa mutta lähinnä vain areenaksi tyhjänpäiväiselle kujajuoksulle. Mihinkään ei voi saada esimerkiksi ampumalla vahinkoa tuotettua. Seinät tai ikkunat tai kyltit tai huonekalut tai vaikka putket tai mikään muukaan ei reagoi ammuskeluun mitenkään ja homma tuntuu ihan huijaukselta missä pelaajaa kuljetetaan vain lavasteesta toiseen.
Vihollisten tekoäly tuntui vaihtelevan suuresti kenen kamppaniaa pelasin. Leonin zombie-invaasiosamikäliessä viholliset löysivät kohteensa ja käyttäytyvät uskottavasti vaikka välillä olisivatkin laahustelleet ihan omiaan, mutta Chrisin kampaniassa meno alkoi mennä absurdiksi. Viholliset tuntuvat usein hengaavan pelaajan tiimiläisten kanssa samassa tilassa eikä kukaan huomaa ketään ja pelaajakin saattaa usein steppaila viereen ja tehdä ensimmäisen lähi-iskun ennen kuin kukaan alkaa käyttäytyä agressiivisesti. Myös vihollisten design sai minut lähinnä miettimään että mitä vittua oikein edes pelaan. Chris Kamppaniassa mukaan tulevat alkuperäisiltä The Flyiltä vuodelta 1958 näyttävät Neo Umbrellan kommandosotilaat olivat niin vitun överin näköistä että ainut syy miksi en ehtinyt nauramaan paskaista naurua näiden ulkonäölle oli vihollisten jatkuva niskaan hyppääminen.
Usein huomaan miettiväni koska tuli se käännekohta kun pelit muuttuivat viihteestä vain paskaksi burgerituotteeksi. Sanoisin että se tapahtui noin 2009-2010 paikkeilla. Siitä eteenpäin puhtaasti vain pelit ovat kadonneet ja tilalle on tulleet EAn kaltaisten suurjulkaisijoiden tarkalla reseptillä varustetut ja tarkasti testatut Tuotteet missä pelaajaa pidetään kokoajan kädessä ja puhdas pelaaminen on korvattu temppunumeroilla ja todella tiukalla putkisuunnittelulla. Tätä kutsutaan monilla nimillä. Evoluutioksi tai pelien kasvamiseksi aikuiseksi. Mutta se on lähinnä samanlainen paskakaava millä kaikki supersankarielokuvatkin nykyään toteutetaan. Resident Evil 6 on yksi pahimmista esimerkeistä tästä kaameasta aikakaudesta missä nyt elämme.
RE6 on juuri sellainen hämmentävä sekamelska että pystyn selvästi näkemään miten peukkumittari saattaa pelaajasta riippuen kallistua joko ylös tai alaspäin. Periaatteessa moni asia on todella mallikkaasti ja periaatteessa moni asia on päin helvettiä. Vaikka peliä pelatessa turhautti ja ärsytti paikoin kovastikkin, niin olen henkilökohtaisesti sillä pahimmalla puolivälin "I don't give a fuck"-paikkeilla peliin suhtautumiseni osalta.
Kaiken kaikkiaan eniten positiiviselle... "positiivisemmalle" puolelle jäi Jaken ja Sherlynin kamppania joka etenee suoraviivaisen tehokkaasti eteenpäin. Sillä on Selkeä ALKU, KEHITYS ja LOPPU. Ja se sai jopa hitusen välittämään hahmoistaan, ilman Leonin synkistelevää etanointia ja Chrisin jatkuvaa rääkkäystä ammuspulassa ja aivottomasta goriloinnissa. Ei tämä peli kyllä mikään Resident Evil ole vaan pelkkä kolmannen persoonan hulluutteluräiskintä missä tehdään oikeastaan kaikkea muuta kuin mitä Resident Evilin pitäisi tehdä. Mutta toisaalta olen sanonut jo aivan samaa RE5n ja RE4n kohdalla, joten tämä on vain vanhan toistoa, mutta nyt Niiin isona että hitaampikin huomaa.
Resident Evil 6 on kyllä peli mitä en olisi ikimaailmassa hommannut jos olisin etukäteen jo pelannut sitä ja vaikka en kristallipalloa omista, on ERITTÄIN todennäköistä etten tämän teoksen pariin enää koskaan palaa.
Silence kuittaa!