Keskustelua Dicen kehittämästä Ja Ea:n julkaisemasta sotapelisarjasta. Sarjahan oli alkujaan Hardcore PC yleisön lemmikki vuosina 2002 - 2008, jolloin nähtiin yhteensä neljä peliä, Battlefield 1942, Battlefield: Vietnam, Battlefield 2 ja lopulta Battlefield 2142. Noiden jälkeen sarja muutti myös konsoleille joilla nähtiin Bad Company 1 ja 2, Battlefield 3, Battlefield 4 ja uusin tulokas, Battlefield Hardline, joka tosin ei ole Dicen, vaan Dead spaceista tutun Visceral Gamesin kehittämä.
Aloitan kertomalla omat plautteeni Battlefield nelosesta näin 40 tunnin pelaamisen jälkeen.
Itse ostin pelin vasta paikallisen marketin alelaarista pc:le China rising lisärin kanssa. Päätin etten ihan julkaisussa peliä hanki ennen kuin Dice on pelin bugit ja nettikoodiongelmat saanut listittyä. Meikäläisen täytyy sanoa että peli on ollut todella, todella positiivinen yllätys. Siinä on sitä samaa taikaa kuin Battlefield kolmosessa, mutta tarpeeksi uutta että tätä voisi kutsua jatko-osaksi. Aseita on ensinnäkin massiivinen määrä ja niiden kustomointimahdollisuudet ovat saanet pään jo pyörälle. Ajoneuvoissa ei voi puhua samasta, mutta toisaalta niitä on sama määrä kuin kolmosessa. Varsinkin tarkampujan roolissa olen kerännyt tappoja paljon ahkerammin kuin kolmosessa ja pidän ominaisuudesta että pelissä voi säätää napilla paljonko luodin lentorata "heittää". Tämä meinaa helpottaa paljon jos kohde on kaukana.
Olen pelannut pari kertaa rushia ja loput ajasta vanhaa kunnon conquestia. Uudet mapit näyttävät hienoilta ja ne tuntuvat olemaan täynnä paikkoja, mitä pelaajat voivat hyödyntää. Esimerkiksi siege of Shanghain ajoesteet, avattavat merikontit ja kauppojen kalterit, mitkä tuovat kivan mausteen sotimiseen. Onhan pelissä sysipaskan "operation metron" tyylisiä ahtaita ja jalkaväen dominoimia kenttiä, mutta pelaamillani servereillä, en niihin onneksi törmännyt kuin kerran.
Mutta kuten odotinkin, juonellinen yksinpeli on paskaa ja lopetinkin sen pelaamisen parin tehtävän jälkeen. En edelleenkään näe syytä miksi Dice haaskaa aikaa siihen, jonka se voisi käyttää uusien moninpelimappien kehittämiseen ja bugien liiskaamiseen. Myös tankkien hitaasti lentävät ja ballistiikaltaan epärealistiset "roikkupommit" ovat edelleen mukana. Tankkitaistelut voisivat muutenkin toimia paremmin, jos mukana olisi world of tanksistakin tutut kimmokkeet ja kunnon tulivoima. Premiumia en vielä ole hankkinut, joten uudet dlc mapit ovat toistaiseksi mysteerejä.