Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kortti- ja lautapelit
ViestiLähetetty: 11.06.2015 18:57 
Poissa
Moteeraattori

Keskustelua eri lauta- ja korttipeleistä. Aina Afrikan tähdestä Dungeons and Dragonsiin.

Onhan näitä eri lautiksia tullut pelattua elämän aikana yhtä jos toista. Monopolia, joka vääjäämättä tuhoaa kaikki ystävyysushteet kerralta ja on monien perheriitojen alku ja juuri, varsinkin kun perkele joku ostaa sen viimeisen tontin nenäsi edestä ja evää hotellienrakennushaaveet hetkessä. Mitään peliä ei koskaan saatu päätökseen, jos otettiin se sääntö, että vapaan pysäkin kohdalta sai suuren tukun rahaa.

Last Night on Earthiä olen hehkuttanut monia kertoja, ja on syytä hehkuttaa jatkossakin. Kaikki juustoisimmat zombileffojen kliseet yhdessä pelissä, niin herkullisena seoksena, että parempaa en tiedäkään. Myönnän, kyllä että tunnelma on liki koominen siinä vaiheessa kun, yksi vahinkoliekki sytyttää puolet laudasta palamaan tai kun pelin kuuluisa seksikortti lentää ilmoille kolme kertaa putkeen. Kyllähän sitä Sheriffin kelpaa köyriä kolme vuoroa putkeen poikansa tyttiksen kanssa, ja joutua sitten heti ympärille kasautuneen kalmoarmeijan popsimaksi. :D

Onko porukalla muuten miten kokemusta Magic The Gathering-korttipelistä? Tulihan tuota harrastettua alakoulu-iässä jokseenkin, vaikka pärjääminen peleissä olikin ihan toinen juttu.
Näin viimeaikoina olen kuitenkin kokenut taas jonkinmoisen kutsun palata taas korttien ääreen ja onhan tässä tullutkin muutama pakka kasattua kaikista vanhoista ja uusista korteista. Raukkamaisiin olentojen ja maitten tuhoamisiin ja korttien poisvetämistemppuihin perustuva painajaispakka odottaa suurella innolla kunnon koekäyttöä.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Kortti- ja lautapelit
ViestiLähetetty: 11.06.2015 19:48 
Poissa
Moderaattori

Siitä on tosi kauan kun viimeksi pelasin lautapelejä. Taisi olla Monopoli sisarusten kanssa 10 vuotta sitten. Ilman kunnollista kaveriporukkaa ei oikein kykene pelaamaan näitä. Tai no nyt olisi kavereita, mutta kaikki elävät eri puolilla maailmaa. Pitäneen järjestää joku lautapeli-miitti. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.06.2015 23:19 
Poissa

Joni Ahonen kirjoitti:
Siitä on tosi kauan kun viimeksi pelasin lautapelejä. Taisi olla Monopoli sisarusten kanssa 10 vuotta sitten. Ilman kunnollista kaveriporukkaa ei oikein kykene pelaamaan näitä. Tai no nyt olisi kavereita, mutta kaikki elävät eri puolilla maailmaa. Pitäneen järjestää joku lautapeli-miitti. :)

Ei kannata pelata monopolia sillä sitten niitä ei enään ole

Itelläkin on jo aikaa siitä kun viimeksi tuli lautapelejä, ei kuitenkaan ihan 10vuotta vaan ihan tän vuoden puolella :D
Oli kätevää kun oli farmasian alan porukassa muutama jotka omisti aika hyvin erilaisia lautapelejä joita tuli epäsäännöllisen säännöllisesti pelattua. Valitettavasti kyseiset henkilöt ovat jo valmistuneet ja muuttaneet muualle.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.06.2015 23:53 
Poissa

Viimeksi tuli pelattua lautapelejä emännän kanssa seurustelun alkuaikoina. Lapsena näitä tuli pelailtua enemmänkin, ja joskus taisi olla koulussakin sellaisia pelipäiviä jolloin luokkaan sai tuoda lautapelejä pelattavaksi. Good times.
Monopoli, Kimble ja Muuttuva Labyrintti ovat ne peruspelit joita kaikki ovat pelanneet, mutta kaikkein lämpimimmin mieleen ovat jääneet HeroQuest ja Pekingin Mysteerit.

HeroQuest oli todella eeppinen, joskin hieman monimutkainen peli jossa taisteltiin örkkejä ja kaaoksen sotilaita vastaan, samalla tutkien linnakkeita ja salaluolastoja. Pelin mukana tuli oma tehtäväkirjansa, jossa oli monia valmiiksi suunniteltuja tehtäviä, kuten tietyn vihollisen metsästys jostakin päin pelilautaa, aarteen tai uloskäynnin löytäminen ja sitä rataa, mutta kaikkein suurinta hupia oli keksiä itse omat tehtävänsä kavereiden pelattavaksi, tai pelata heidän luomuksiaan. Itse asiassa minulla taitaa vieläkin olla tämän pelilauta ja osat tallella, vaikka peli onkin lähes yhtä vanha kuin minä.

Pekingin Mysteerit oli sitten sellainen salapoliisipeli, jossa tapauskirjasesta valittiin tapaus ratkottavaksi, ja jonka pääidea oli kuulustella todistajia ja päätellä kuka on syyllinen. Tapaukset vaihtelivat näpistelyistä murhiin, ja uhkauksista kunnianloukkauksiin. Peli pisti pelaajat muun muassa ratkomaan, kuka kirjoitti kalastajalle viestin "täytä tämä säkki kullalla tai peitämme sinut mullalla", tai kuka muutti herra Tum Tumin ravintolan mainostekstin "Minä olen nöyrä Tum Tum, minun kevätrullani ovat isoja ja mehukkaita" muotoon "minä olen iso ja mehukas Tum Tum, minun kevätrullani ovat nöyriä". Ja kyllä, muistan nuo varmaan vielä kuolinvuoteellanikin ulkoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.06.2015 06:44 
Poissa
Moteeraattori

Ah, HeroQuest, siitä pelistä löytyy lapsuudesta muutamia muistoja, vaikka sitä tulikin yksinään pelattua. Vähän kuin yksinkertaistetumpi versio D&D:sta. Olen kuullut, että tuosta pelistä on vähän...krhöm, alkoholilla maustettuja versioita, että aina kun oli ottamassa vahinkoa sai valita ottaako lasillisen väkevää vaiko vahinkopisteitä.

Samassa hengessä on myös Velhovuoren aarre. Tässä pelissä olisi tarkoitus kilpailuhenkisesti rymytä velhon dunkkua pitkin, aarteita, avaimia ja muuta tilpehööriä etsiskellen. Aina silloin tällöin joutuu kohtaamaan jonkun ilkeän mörön, jonka kukistamiseen menee yleensä pitkä tovi. Tämän takia tuli tehtyä kotisäännöksi siten, että kaikki vahinkopisteet tulevat aina kaksinkertaisina, jotta pelin kulku nopeutuisi hieman.

Yksi hyvä lautapeli, jota viime aikoina on tullut pelattua on ollut Menolippu. Pelissä on siis tarkoitus rakenuttaa junaratoja tiettyihin paikkoihin ja muodostaa reittejä tiettyjen osavaltioitten väliltä. Toisinaan iskee semmoisia järkyttäviä dikki-mooveja, kun joku toinen pyykkää ratansa aivan toisen nenän eteen ja katkaisee koko radan. Siksipä itse suunnittelen ratani niin, että aloitan radan rakennuksen aina tehtäväalueitten läheisyydeltä ja lähden etenemään hitaasti mutta varmasti eri suuntiin.

Muumi-aiheista lautapeliä on tullut myös pelattua. Tässä pelissä olisi siis tarkoitus hakea yksinäisiltä vuorilta asti hillokellarin avain tai vastineeksi kaksi hienoa kiveä tahi näkinkenkiä. Siinä vaiheilla kun pelissä joku sitten saa sen avaimen, niin siitähän seuraa sitten helvetillinen rottaralli takaisin muumitalolle, kun pelaajat pystyvät pöllimään avaimen toisiltaan erittäin helposti.
Hyvin usein käykin niin, että juuri kun pääset kanssapelaajia karkuun Muumitalon lähelle, niin joku pentele nappaa aina avaimen haltuunsa juuri miltei kuistin rappusilla.
Vaikea uskoa, että näin lapsekas peli osaa olla niin pirullinen.
Muuten kiva peli, mutta rakenteellisesti on annettava rankkaa miinustusta siitä, miten hemmetin huonosti hahmot pysyvät laudalla pystyssä. Muumipappa tuntuu kaatuvan jatkuvasti, jokaisesta nopanheitosta siihen malliin, että voisi uskoa hänen ottaneen vähän liikaakin viskiä ennen peliä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.06.2015 07:45 
Poissa

Lautapelejä ei ole tullut pelattua pitkään aikaan. En muista milloinka pelasin viimeksi, mutta peli oli Monopoli. Onneksi on kuitenkin vielä kavereita :D

Muista lautapeleistä huomionarvoisia ovat Kimble ja Muuttuva labyrintti. Todella mukavia pelejä. Pitäisi joskus pistää pelit pystyyn kavereiden kanssa. On mennyt liian kauan aikaa edellisestä kerrasta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 13.06.2015 22:52 
Poissa

Ei ole ikinä porukkaa pelata tällaisia. Itse pelaisin mielelläni esim. Twilight Strugglea tai Cyberpunk 2020:ä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 01.07.2015 10:46 
Poissa
Moteeraattori

Kerran tuli pelatua semmoista peliä kuin Space Hulks. Samaisesta pelistä on tehty mm. korttiversio ja tietokoneversio.

Pelissä on siis kaksi puolta, soltut isoissa panssareissaan ja sitten avaruusoliot. Solttujen pitäisi kyetä suorittamaan aina joitain tiettyjä ennaltamäärättyjä tehtäviä, vähän kuin HeroQuestissa ja toinen pelaaja joka hallitsee alieneita yrittää estää aikeet.

Soltut omaavat pyssyjä, liekinheittimiä ja ovat semmoisia ladonovia että pelkkään kääntymiseen pitää kuluttaa liikkumisvuoroja. Aseissa on kyllä kantamaa, mutta liekinheitin on ammuksiltaan rajallinen, pyssyt tuppaavat menevät jumiin ja haarniskoista ei ole mitään hyötyä jos örkit pääsevät iskuetäisyydelle. Örkeillä on sitten vuorostaan etuna suuret lukumäärät ja äärimmäinen kuolettavuus lähitaistelutilanteissa. Lievästi sanottuna, alieneilla on usein etulyöntiasema.

Mutta sehän onkin pelin pointti, kun soltuilla pitää osata taktikoida pärjätäkseen alakynnestä huolimatta. Eittämättä taistelutilanteissa tulee hyvinkin jännittäviä hetkiä kun jengiä puskee joka käytävältä ja öllit alkavat päästä iholle vaikka kuinka ampuu.

Vähän aikaa menee ennen kuin sisältää pelin säännöt ja mekaniikat, mutta sen jälkeen pelin parissa vierähtää tovi jos toinenkin. Suosittelen kokeilemaan, jos vain peliporukkaa löytyy.

Profiili  

ViestiLähetetty: 13.07.2015 01:23 
Poissa

Hieman näitä on tuttavien kanssa yritetty kaivella varastojen kätköistä. Meille peruspelit Monopoly, Trivial Pursuit, Alias ja Cluedo ovat ainakin takuuvarmaa viihdettä viikonloppuiltoihin. Olisi kyllä kiva kokeilla jotain uuttakin, vaikka tuota Conceptia.

Nykyaikana lautapelien arvo on jokseenkin samankaltainen kuin kirjoilla: romaanit jäävät telkkarin varjoon, ja lautapelit yleensä häviävät videopeleille. Siitä huolimatta, että kaksikantiset ja lautapelit tarjoavat kumpikin omanlaistaan huippuviihdettä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]