whatever kirjoitti:Olihan Snake kumminkin pelissä mukana, hauskana taustapiruna.
Mitähän whattuseni selität? Snakehän kuoli sillä tankkerilla kaksi vuotta sitten!
Eniveis, meemut sikseen. Mun mielestä se oli Snaken hahmonkehitykselle täysin välttämätöntä, että kakkosesta iso siivu pelattiin jollain muulla hahmolla. Snake oli hahmo jota katsoa ylöspäin ja joka toimi opettajahahmona pelaajalle. Itse rakastan MGS2:sta ihan satasella, sillä vähän tarkemmin kun peliä ajattelee, niin voisi melkein sanoa, että pelaaja on Raiden. Tähän aikaan vuorokaudesta en mitään törkeän diippiä analyysia alkaa kirjoittelemaan, mutta pari asiaa mitkä tätä tukee on esim omien tietojen syöttäminen alussa ja se, että Raiden selittää käyneensä Shadow Moseksen tapahtumat läpi VR:ssä, mikä aivan selkeästi viittaa siihen, että pelaaja on pelannut MGS1:n läpi. Toki tällaiset on aina vähän kaukaa haettua, mutta tykkään lueskella muiden analyysejä MGS2:sta koska se peli on ihan omaa luokkaansa.
Mitä sitten tulee MGS4:ään, niin mua ei häiritse se, että Raidenista tehtiin kyborgi (MGR on rautaa), vaan enemmänkin se, että Snake on tyhmä vitun paska jota kaikki käyttävät hyväksi sata kertaa pahemmin kuin MGS1:ssä eikä se MGS2:n siisti jätkä. MGS4:ssä olisi pitänyt olla sama homma kuin MGS2:ssa, eli esitellä pelaajalle täysin uusi hahmo jonka näkökulmasta peli pelataan ja kerrottu Snaken tarinan loppu hänen näkökulmasta. Älkää toki käsittäkö väärin, MGS4 on mun mielestä ihan törkeen kova peli ja kerronnallisesti se on videopelihistorian ylivoimaista parhaimmistoa, mutta siinä on tehty joitain ihan saatanan tyhmiä juonellisia ratkaisuja, jotka itseäni vituttaa todella paljon (mm. koko Snaken pikavanheneminen, monet retconnit ja sitten pahimpana lähes kaiken selittäminen nanomasiinoilla).
Mutta juuh, näin siinä käy kun Konami tyyliin pakottaa Kojiman väkisin kirjoittamaan jatkoa Metal Gearille. Jos en ihan väärin muista, niin Metal Gear Solidien 2-4 on pitänyt olla sarjan päätösosia ja nyt näitä on vielä viides tulossa (jonka pitäisi jättää sarjan tulevaisuus seuraavalle sukupolvelle, eli tavallaan viimeinen MGS). Tällainen meininki on ihan perseestä, koska se miltei johtaa vääjäämättä pelisarjan kuolemiseen. Vituttaa todella paljon varsinkin, kun MGS on ollut aina oma suosikkipelisarjani ja on alkanut pikkuhiljaa huomaamaan, että mitä kaikkea nelosesta eteenpäin on alettu tekemään väärin. Pitääkin ottaa alkuvuoden hommaksi pelata taas kaikki Metal Gear Solidit läpi Peace Walkeria lukuunottamatta, jotta on valmistautunut täysin Phantom Painin pelaamiseen (kunhan jonkinnäköinen julkaisupäivä vahvistuisi).