Valvojat: Gigante, Joni Ahonen
Silence kirjoitti:Huomasin tuossa asiaa tutkiessani että
a)peli on Ilmainen Valven Valve Index-vr lasien omistajille.
b)peli sijoittuu Half-Lifen ja Half-Life 2sen väliseen aikaan.
Eli toisintasoen kyseessä on vain pelinpituinen Valven markkinointilaite millä myydään virtuaalilaseja eikä niinkään Half-Life. Pikemminkin Half-Life 1.5
Little too little, waaaay too late… VR-lelu aikana jolloin VR on jo kadonnut näyttämöltä.
Tohtori Freeman kirjoitti:Little too little, waaaay too late… VR-lelu aikana jolloin VR on jo kadonnut näyttämöltä.
Niinhän moni taisi James Cameronille sanoa 3d tekniikastakin kun rupesi sinisiä otuksiaan ohjaamaan .
Gigante kirjoitti:mutta ainakin tämä peli poistaa nyt sen olettamuksen että valve olisi jättänyt sarjan kuolleena saunan taakse.
Silence kirjoitti:Tuntuu siltä että Valve on joko ihan kuutamolla tai tahallaan k**ipää, koska heitä ei selvästi kiinnosta se mikä pelaajia kiinnostaa, eli Half-Life 3, vaan keskittyvät rakentamaan omaa teknologialelujaan ja käyttävät pelaajien odotuksia lähinnä lelujensa markkinointiin.
Enki kirjoitti:Toisaalta sen ymmärtää kun rima on asetettu todella korkealle vaikka siitä kakkosesta ollaan pitkä matka tultu ilman mitään oikeastaan mainintaa koko sarjasta ja viime vuosikymmen meni ilman yhtäkään peliä; sitäkin edellinen vuosikymmen näki kakkosen ilmestyvän 2004 ja siitä vähän eteenpäin tosiaan nuo lisärit tulivat. Heidän suurin vastustajansa ovat he itse ja toisaalta kun katsoo hallffareiden vastaanottoa niin ei toisaalta käy ihmetteleminen. Itselle kelpaisi hyvin kakkosen pelimoottori yhdistettynä uusiin ympäristöihin ja kuoreen mitä kolmoseen tulisi, mutta Valven tietäen tämä tie ei johda taiteelliseen suuruuden luontiin
Gigante kirjoitti:N'juuh. Valve varmaan on tiedostanut että yleinen hype,(hemmetisti myöhästynyttä), HL3:ea kohtaan on niin suuri ettei sitä voi kuiteta pelkällä parilla ylimääräisellä korjauksella pelimoottorin fysiikkabugeihin, jotenka joku varmaan keksi kompromissin tuoda uutta sisältöä pelisarjaan universumiin Alyx-osan jälkeen varsinaista kolmososaa tekemättä. Siis mikäli nämä väitteet uusista peleistä vain paikkansa pitävät. Lievä rahastuksen haju tuossa tuntuu, mutta vuosikymmeniä kestäneen odotuksen jälkeen olisi mukavaa jos Combinea vastaan käyty sotasekoilu saataisiin päätökseen jollain muodolla.
EDIT: Enki, onkos sattumaa, että viime vierailukerrastasi on kulunut tasan vuosi?
Joni Ahonen kirjoitti:Tuli testattua Half Life: Alyxia Vantaan Flamingossa, jossa on virtuaalipuisto. Aika suolaisella 38 € hinnalla sai tunnin pelata, joka meni ripeää. Halusin saada ensikokemukseni tällä kehutuimmalla vr-pelillä ja olihan se elämys. Ihmettelin immersion tunnetta ja oikeasti huimasi korkeuksissa alas katsellessa niin etten edes huvikseen uskaltanut testata pudottautumista. Peli näytti todella hyvältä ja vaikka terävyys välillä vaihtelevasti esineitä poimiessa sumenee lähelle tarkastellessa, hämmästelin silti moneen kertaan aidon oloisia vhs-kasetteja, kahvikuppeja ja tölkkejä.
Peli oli etenkin kaikissa Resident Evilin kartanoa muistuttavissa sisätiloissa aivan uskomaton, jossa välillä menin oikeasti lattialle makoilemaan ja haaveilemaan kuinka upeaa olisikaan kokea Ressun remake vr-todellisuudessa. Melkein kaikkia esineitä saa poimia ja niitä heitellä todella uskottavasti ympäriinsä. En huomannut juurikaan mitään epäaitoa sen suhteen miten peli luki käsieni liikeratoja. Ruudulla heiluvat kädet ovat uskottavat ja reagoivat pintoihin kuten kuuluu. Puolet ajasta meni ihmetellessä ja liikkua sai itse kävellen noin 4 x 4 metrin tilassa, joka oli just riittävä. Teleporttiliikkuminen aina vähän söi uskottavuutta, mutta ilman sitä liikkumista olisi aika hankala muuten toteuttaa ellei rakenneta juoksumattoa vr-koneiston yhteyteen.
Asetta pääsin vasta lopussa kokeilemaan, jolla paukuttelu tuntui hyvin todelliselta ja harmitti kun aika sitten menikin umpeen. Session jälkeen ei huimannut tai ollut paikat kipeinä, mitä nyt silmänympärykset olivat ihan hikiset. Muuten lasit eivät painaneet häiritsevästi, vaikka toki käytettävyyttä aina parantaisi mitä vähemmän painoa pään ympärille joutuu laittamaan. Testin jälkeen meni hetki tajuta olevansa oikeassa maailmassa, kun jo ehti tottumaan siihen ettei objektit tunnu missään ja pehmistä syödessäni tutkailin sen yksityiskohtia kauppakeskuksessa ihan idioottina.
Alyx ottaa virtuaalimaailmasta kiitettävästi irti ja Half Life 2:n tunnelma ja maailma ovat loistavia puitteita tällaiselle todellisuudelle, jonka jo valmiiksi moni tuntee. Voin vain kuvitella miten upean hyytävää olisikaan pelata kauhupelejä ja jotain Alien Isolationia vr-laseilla!
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa