Dead Space -pelisarja

Valvojat: Gigante, Joni Ahonen

Dead Space -pelisarja

ViestiKirjoittaja MassDistraction » 15.09.2019 01:45

Tuli tässä kesän aikana projektiluontoisesti pelattua koko pelisarja läpi ja ajattelin kysyä porukan mielipiteitä. Pelisarja kuitenkin, ainakin ekan osan kohdalla, pohjasi tekijöidensä mukaan paljon Resident Eviliin, etenkin sarjan neljänteen osaan, joten ihan tämänkin takia tuli nämä pelattua. Jos olet sarjan superfani niin pahoittelen jo etukäteen, mikäli mielipiteet eivät mätsää :D

Dead Space - Oikein mainio kauhupeli, joka melkeinpä tuntuu Resident Evililtä avaruudessa. Erittäin painostava tunnelma, kuumottavia mörrejä, hauskoja aseita ja toimiva psykologisen kauhun elementti lisättynä perus kauhutunnelmaan. Hiljaisen protagonistin, avaruustalonmies Isaac Clarken, seikkailuja USG Ishimuralla on miellyttävä pelata. Pelasin itse pelin Normaalilla läpi, ja siitä huolimatta vaikeusaste nousi pelin mukana oikein mukavasti ja alun helposta räiskinnästä edettiinkin melkoisiin selviytymiskamppailuihin.

Dead Space 2 - Enemmän ja vähemmän sitä samaa. Peli esittelee uuden sivuhahmokastin joista lähes jokainen, paria yksilöä lukuunottamatta, ovat täysin yhdentekeviä, kuten yleensä. Isaac on viimeinkin selvinnyt avaruuskurkkukivustaan ja kykenee jo muodostamaan jopa lauseita. Titan Station Sprawl on monimuotoisempi paikka kuin ekan pelin Ishimura ja jopa hieman väriä saadaan maisemaan erityisesti ahdistavan lasten leikkikoulun ja neonvalojen kirkastaman ostarin myötä. Enimmäkseen kuitenkin juoksennellaan samankaltaisilla harmailla käytävillä kuin aiemmin ja peli tuntuu pitkälti samalta. Stross ja Ellie ovat hauskoja sivuhahmoja joiden ajoittainen seura ja radiopuhelut on mukavaa vaihtelua. Tässä vaiheessa alkoi kuitenkin jo pieni kyllästymisen poikanen vaivaamaan pelien samankaltaisuuden vuoksi.

Dead Space 3 - Ymmärrän, miksi tämä peli päätyi olemaan sarjan viimeinen. Vaikka peli tuokin paljon muutoksia, kuten mahdollisuuden kaksinpeliin omine erityistehtävineen, uuden päivitysmekaniikan aseisiin ja pukuun, ja erityisen crafting-systeemin uusein aseiden tekemiseksi, sekä kokonaan uudenlaisen pelimaailman Tau Volantiksen jäisten vuoristojen muodossa, tuntuu se silti siltä yhdeltä ja samalta Dead Spacelta. Aivan liikaakin. Samojen vihollistyyppien jatkuva lahtaaminen (etenkin kun peli ei skaalaa vihollismääriä yksinpeliä varten ollenkaan vaan joudut sooloillessa tappamaan porukkaa kahden hengen edestä) alkaa tuntua puulta eikä eri asevariaatioiden kokeilu tätä onnistu pelastamaan, vaikka ajoittain hauskaa onkin. Muutenkaan pelin tyyli tuottaa kauhua lähettämällä pelaajan perään sadan hirviön laumoja kerralla ei ole kovin hauskaa missään muotoa. Antagonisti oli rasittava kusipää jonka loppu oli mitäänsanomaton ja mälsä, eikä vikassa lopparissakaan ollut haastetta nimeksikään. Muita pelin bosseja olivatkin jostain helvetin syystä oman mielen omaava poranterä ja pelaajaa stalkkaava jättilaisrapu about neljä kertaa, sekä tämän hitosti isompi mamma. Isaac oli tällä kertaa vähän liiankin puhelias eikä tämä auta pelin omituisessa ihmissuhdedraamassa, jota juonen mukaan oli pakko tunkea.

Dead Space: Extraction - Helvetin hauska raideräiskintä joka toimi todella hyvänä alustuksena pelisarjalle. Harmillisesti aseita ei kuitenkaan pystynyt vaihtamaan tehtävien välissä, ja pelaaja oli aina sidottu viimeksi poimittuihin tuliluikkuihin. Juoni ja kasti oli mielenkiintoinen. Bonuspisteitä siitä, että peli loppui lähes kirjaimellisesti siihen hetkeen, mistä ensimmäinen Dead Space alkaa.

Dead Space: Ignition - Aivan täysi turhake, joka toistaa kolmea puzzletyyppiä lyhyen kestonsa ajan aivan riittämiin. Visuaalisesti ihan kivan näköinen sarjakuvamaisten välivideoidensa kanssa, ja Extractionin tapaan peli loppuukin kivasti juuri siihen hetkeen mistä Dead Space 2 alkaa. Sen verran uudelleenpeluuarvoa tähänkin oli lisätty, että eri reittejä oli muutama omine tarinankäänteineen. Ei tätä tosin mitenkään jaksa kertaa enempää pelata, ja jopa erikoispuku jonka tätä pelanneet saavat DS2:een on aivan turha, aivan kuten tämä pelikin. DS2:ta hardilla pelatessa Ignitionin pelanneille aukeavat varastohuoneet olivat ehkä parasta mitä tämä peli sarjaan antoi.

Mitä lisäosiin tulee, kakkosen Severed toi kivasti jatkoa Extractionin hahmojen tarinalle, joskin Lexinen kohtalo jäi kaikesta huolimatta mysteeriksi. Kolmosen Awakening oli temaattisesti erittäin hyvä lopetus sarjalle ja lisäsi peliin sarjan ekoista osista tuttua kauhuelementtiä, mutta loppu tuli kuin seinään ja sarja sai joko erittäin surkean lopun tai ikuisesti leijumaan jäävän cliffhangerin.

Harmillisesti Dead Space Mobilea en päässyt kokeilemaan, sillä EA on poistanut tämän kaikilta mobiilikauppapaikoilta. Pelitiedostoja onnistuin löytämään useamman eri version, mutta jokainen vaatii toimiakseen päivityksen, jota ei tietenkään enää ole saatavilla. Sinänsä ikävä homma, peli kuulemma oli jopa ihan mukiinmenevä.

Vaikka sarja jäikin hieman kesken ainakin näköpiirissä on yksi hyvin saman tyylinen peli, joka on selkeästi ottanut paljon vaikutteita Dead Spacen maailmasta ja tunnelmasta. Pelin nimi on Negative Atmosphere, ja trailerin voitte bongaa tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=0ZxdUwx8KxQ
Viimeksi muokannut MassDistraction päivämäärä 15.09.2019 12:44, muokattu yhteensä 4 kertaa
~Häpeilemätön itsemainostusnurkka~
Twitch: https://www.twitch.tv/massdistraction
YouTube: https://www.youtube.com/user/giantmoth
Avatar
MassDistraction
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.02.2019 06:00

Re: Dead Space -pelisarja

ViestiKirjoittaja Gigante » 15.09.2019 09:31

Kaikki kolme perus DP:tä sekä Extraction löytyvät, mutta pelattuna on vasta Extraction ja se ensimmäinen. Tarkoitus olisi kyllä keskittyä jonain syys/talvi-iltoina niihinkin.


Pakko ottaa myös puheeksi se, että pidän ensimmäistä Dead Spacea eräänlaisena, löyhänä, henkisenä remakena PsOnen Martian Gothic-pelille. Pieniä samankaltaisuuksia molempien pelien alkuasetelmista löytyy, vaikka tiedänkin hyvin että se on lähinnä sattumaa.


Extraction on malliesimerkki siitä, että raideräiskintäpelikin voi olla tarinavetoinen, tunnelmallinen ja jännittävä kokemus ilman että siitä tarvitsee tehdä idioottimaista ADHD-paukuttelua jossa pitää ampua joka *itun ikkuna ja lamppu **skaksi jotta löytäisi irtosälää. (Katsoo erittäin tuimana RE-sarjan Chronicles pelejä...)


Ensimmäinen Dead Space sitten on tullut pelattua niin PC:llä ja sitten Ps3:lla. PC-version peluu meni vaan turhan monen bugituksien takia jäihin, ennen kuin pääsin pelin lopullisesti läpi pleikkarilla. Oikein muikeaa selviytymiskamppailua avaruusasemalla, jossa möröt voivat toisinaan hyökätä selustaan ilmastointikanavia tvs. pitkin.
Tämän sarjan kohdalla pidän erityisesti myös siitä kuinka avaruusosiot on toteutettu suht. realistisella tavalla äänettömiksi. Ainoat äänet ovat lähinnä oma pulssi ja Isaakin murahtelut, sekä satunnaiset värähtelyt samalla kun pitäisi vahtia mistä tahansa suunnasta hiipiviä örmyjä.


Sääli vaan, että sarja jäi lopulta kesken, vieläpä suht karuun cliffhangeriin, ilman ratkaisevaa päätöstä.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2004
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Dead Space -pelisarja

ViestiKirjoittaja Silence » 15.09.2019 09:49

Dead Spacesta olen pelannut vain ykköspelin. Pirun tunnelmallinen ja jännittävä peli jossa ei valitettavasti ole mitään omaperäistä. Kaikki, ilmeestä, äänisuunnittelusta, pelillisistä ratkaisuista ja juonesta lähtien on pöllitty toisista peleistä tai elokuvista -mutta siitä huolimatta saatu toimimaan erinomaisesti.
Ehkä pelin suurin ongelma on kuitenkin se että se on alusta loppuun yhdellä vaihteella kulkeva kauhupeli jossa ei ole edes Resident Evilin rentouttavia saveroom-tyylisiä downtime hetkiä, jotta kauhu ei alkaisi pelin edetessä tuntua tasapaksulta.

Minulle Dead Space-sarja on kuin pikakelausversio Resident Evil-sarjasta. Ehkä sen ensimmäinen osa julkaistiin 5-8 vuotta liian myöhään, sillä sarjan mennessä julkaisijan painostuksesta jo kolmososassa kauhusta actionpeliksi, homma oli kirjaimellisesti siinä.
Avatar
Silence
 
Viestit: 810
Liittynyt: 01.03.2014 00:00
Paikkakunta: Turku

Re: Dead Space -pelisarja

ViestiKirjoittaja MassDistraction » 15.09.2019 12:35

Silence kirjoitti:Ehkä pelin suurin ongelma on kuitenkin se että se on alusta loppuun yhdellä vaihteella kulkeva kauhupeli jossa ei ole edes Resident Evilin rentouttavia saveroom-tyylisiä downtime hetkiä, jotta kauhu ei alkaisi pelin edetessä tuntua tasapaksulta.

Voi pojat, jokainen niistä kerroista kun ajattelin "huh, viimein turvallinen huonEEEÄÄÄÄRGH!"

Gigante kirjoitti:Extraction on malliesimerkki siitä, että raideräiskintäpelikin voi olla tarinavetoinen, tunnelmallinen ja jännittävä kokemus ilman että siitä tarvitsee tehdä idioottimaista ADHD-paukuttelua jossa pitää ampua joka *itun ikkuna ja lamppu **skaksi jotta löytäisi irtosälää. (Katsoo erittäin tuimana RE-sarjan Chronicles pelejä...)

Hyvä tietää, että en ole ainut jota tuo Chroniclesien "kaikki paskaksi"-mentaliteetti ajoittain ärsyttää. Ensimmäisessä osassa sen vielä sieti kun kaikki oikeasti meni mäsäksi, mutta Darksidessä homma meni ihan puihin kun ainoastaan vaadittavat objektit sai tuhottua. Teki kivasti hallaa tarkkuus-ratingille kenttien lopussa kun olet tuhlannut lippaan tuhoutumattomaan teekuppiin.
~Häpeilemätön itsemainostusnurkka~
Twitch: https://www.twitch.tv/massdistraction
YouTube: https://www.youtube.com/user/giantmoth
Avatar
MassDistraction
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.02.2019 06:00

Re: Dead Space -pelisarja

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 15.09.2019 13:41

Eka Dead Space oli todela kuumottava ja pelottava peli, jossa ei tosiaan ollut mitään omaperäistä, mutta toisaalta onnistunutta scifikauhua ei peleissä usein nähdä. Muistan kuinka pelasin pelin heti hardilla, joka teki kokemuksesta entistäkin jännemmän. Koko ajan oli sellainen "apua kohta minä kuolen" -fiilikset.

Dead Space Extractionin kohdalla muistan edelleen kuinka julkistuksen aikoihin olin pettynyt sen paljastuessa "vain" raideräiskinnäksi, mutta voi pojat, pelihän oli aivan hiton onnistunut ja hyödynsi Wiin liikkeentunnistusta erityisen mallikkaasti. Muistan aina sen kohtauksen, jossa piti hakata oma käsi irti. Todella uskomattoman tunnelmallinen ja pelottava peli tämäkin. Pitäisi pistää tulille, viime kerrasta aikaa jo 10 vuotta. :shock:

Dead Space 2 ja 3 ovat kokematta. Kolmosesta olen saanut tosi keskinkertaisen kuvan, kakkonen voisi vielä mennä. Onpahan edellisestä Dead Spacen pelaamisesta sen verran aikaa, ettei kakkosen toisto varmasti haittaisi.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2324
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Dead Space -pelisarja

ViestiKirjoittaja Gigante » 03.10.2021 16:46

Dead Space kakkonen tullut läpäistyä ja heti kättelyssä todettakoon että vihaan sydämmeni pohjasta näitä uusia, oksentelevia vihuja. Perkeleet laukaisevat satsinsa päin näköä nopeammin kuin Clint ehtii länkkäreissä edes hipaista rivolliaan eikä näitä perkeleitä tahdo pimeästä taustasta ikinä erottaa riittävän ajoissa kun kyseisen nekromorfi-lajikkeen ihonväri on jotain tervan ja paskanruskean sekasotkua. **ttuun moiset vihulaiset.

Mutta sitten itse peliin. Isaac on oppinut puhumaan sitten edellisen pelin ja nyt tämän insinööriosaaminen tulee mielestäni paremmin esille pelin aikana. Toiminnallisuutta on toki lisätty ja peli ei naamio putkimaisuuttaan yhtä hyvin kuin edeltäjänsä, se ei ole mikään yllätys, mutta onneksi peli tajuaa yhä jättää toisinaan joitain huoneita tyhjiksi luodakseen epävarmuutta...mutta sitten loppupuolella hienovaraisuus häviääkin sitten tyystin ja viimeiset vaiheet ovatkin sitten satapäisten nekromorfien paloittelua huoneesta toiseen. Myönnettäköön että tämän erään ykkösestä tutun vihulaislajikkeen palaaminen pakotti pysymään loppuun asti hyvinkin kiireisenä.


Pitääpä katsoa alanko vielä tänä Halloween-kautena korkkaamaan kolmosta, vai jätänkö sitten ensi syksyyn.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2004
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere


Paluu Muut pelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron