Tuli tässä kesän aikana projektiluontoisesti pelattua koko pelisarja läpi ja ajattelin kysyä porukan mielipiteitä. Pelisarja kuitenkin, ainakin ekan osan kohdalla, pohjasi tekijöidensä mukaan paljon Resident Eviliin, etenkin sarjan neljänteen osaan, joten ihan tämänkin takia tuli nämä pelattua. Jos olet sarjan superfani niin pahoittelen jo etukäteen, mikäli mielipiteet eivät mätsää
Dead Space - Oikein mainio kauhupeli, joka melkeinpä tuntuu Resident Evililtä avaruudessa. Erittäin painostava tunnelma, kuumottavia mörrejä, hauskoja aseita ja toimiva psykologisen kauhun elementti lisättynä perus kauhutunnelmaan. Hiljaisen protagonistin, avaruustalonmies Isaac Clarken, seikkailuja USG Ishimuralla on miellyttävä pelata. Pelasin itse pelin Normaalilla läpi, ja siitä huolimatta vaikeusaste nousi pelin mukana oikein mukavasti ja alun helposta räiskinnästä edettiinkin melkoisiin selviytymiskamppailuihin.
Dead Space 2 - Enemmän ja vähemmän sitä samaa. Peli esittelee uuden sivuhahmokastin joista lähes jokainen, paria yksilöä lukuunottamatta, ovat täysin yhdentekeviä, kuten yleensä. Isaac on viimeinkin selvinnyt avaruuskurkkukivustaan ja kykenee jo muodostamaan jopa lauseita. Titan Station Sprawl on monimuotoisempi paikka kuin ekan pelin Ishimura ja jopa hieman väriä saadaan maisemaan erityisesti ahdistavan lasten leikkikoulun ja neonvalojen kirkastaman ostarin myötä. Enimmäkseen kuitenkin juoksennellaan samankaltaisilla harmailla käytävillä kuin aiemmin ja peli tuntuu pitkälti samalta. Stross ja Ellie ovat hauskoja sivuhahmoja joiden ajoittainen seura ja radiopuhelut on mukavaa vaihtelua. Tässä vaiheessa alkoi kuitenkin jo pieni kyllästymisen poikanen vaivaamaan pelien samankaltaisuuden vuoksi.
Dead Space 3 - Ymmärrän, miksi tämä peli päätyi olemaan sarjan viimeinen. Vaikka peli tuokin paljon muutoksia, kuten mahdollisuuden kaksinpeliin omine erityistehtävineen, uuden päivitysmekaniikan aseisiin ja pukuun, ja erityisen crafting-systeemin uusein aseiden tekemiseksi, sekä kokonaan uudenlaisen pelimaailman Tau Volantiksen jäisten vuoristojen muodossa, tuntuu se silti siltä yhdeltä ja samalta Dead Spacelta. Aivan liikaakin. Samojen vihollistyyppien jatkuva lahtaaminen (etenkin kun peli ei skaalaa vihollismääriä yksinpeliä varten ollenkaan vaan joudut sooloillessa tappamaan porukkaa kahden hengen edestä) alkaa tuntua puulta eikä eri asevariaatioiden kokeilu tätä onnistu pelastamaan, vaikka ajoittain hauskaa onkin. Muutenkaan pelin tyyli tuottaa kauhua lähettämällä pelaajan perään sadan hirviön laumoja kerralla ei ole kovin hauskaa missään muotoa. Antagonisti oli rasittava kusipää jonka loppu oli mitäänsanomaton ja mälsä, eikä vikassa lopparissakaan ollut haastetta nimeksikään. Muita pelin bosseja olivatkin jostain helvetin syystä oman mielen omaava poranterä ja pelaajaa stalkkaava jättilaisrapu about neljä kertaa, sekä tämän hitosti isompi mamma. Isaac oli tällä kertaa vähän liiankin puhelias eikä tämä auta pelin omituisessa ihmissuhdedraamassa, jota juonen mukaan oli pakko tunkea.
Dead Space: Extraction - Helvetin hauska raideräiskintä joka toimi todella hyvänä alustuksena pelisarjalle. Harmillisesti aseita ei kuitenkaan pystynyt vaihtamaan tehtävien välissä, ja pelaaja oli aina sidottu viimeksi poimittuihin tuliluikkuihin. Juoni ja kasti oli mielenkiintoinen. Bonuspisteitä siitä, että peli loppui lähes kirjaimellisesti siihen hetkeen, mistä ensimmäinen Dead Space alkaa.
Dead Space: Ignition - Aivan täysi turhake, joka toistaa kolmea puzzletyyppiä lyhyen kestonsa ajan aivan riittämiin. Visuaalisesti ihan kivan näköinen sarjakuvamaisten välivideoidensa kanssa, ja Extractionin tapaan peli loppuukin kivasti juuri siihen hetkeen mistä Dead Space 2 alkaa. Sen verran uudelleenpeluuarvoa tähänkin oli lisätty, että eri reittejä oli muutama omine tarinankäänteineen. Ei tätä tosin mitenkään jaksa kertaa enempää pelata, ja jopa erikoispuku jonka tätä pelanneet saavat DS2:een on aivan turha, aivan kuten tämä pelikin. DS2:ta hardilla pelatessa Ignitionin pelanneille aukeavat varastohuoneet olivat ehkä parasta mitä tämä peli sarjaan antoi.
Mitä lisäosiin tulee, kakkosen Severed toi kivasti jatkoa Extractionin hahmojen tarinalle, joskin Lexinen kohtalo jäi kaikesta huolimatta mysteeriksi. Kolmosen Awakening oli temaattisesti erittäin hyvä lopetus sarjalle ja lisäsi peliin sarjan ekoista osista tuttua kauhuelementtiä, mutta loppu tuli kuin seinään ja sarja sai joko erittäin surkean lopun tai ikuisesti leijumaan jäävän cliffhangerin.
Harmillisesti Dead Space Mobilea en päässyt kokeilemaan, sillä EA on poistanut tämän kaikilta mobiilikauppapaikoilta. Pelitiedostoja onnistuin löytämään useamman eri version, mutta jokainen vaatii toimiakseen päivityksen, jota ei tietenkään enää ole saatavilla. Sinänsä ikävä homma, peli kuulemma oli jopa ihan mukiinmenevä.
Vaikka sarja jäikin hieman kesken ainakin näköpiirissä on yksi hyvin saman tyylinen peli, joka on selkeästi ottanut paljon vaikutteita Dead Spacen maailmasta ja tunnelmasta. Pelin nimi on Negative Atmosphere, ja trailerin voitte bongaa tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=0ZxdUwx8KxQ