Kirjoittaja Salem » 30.11.2019 03:15
Pokémon Shield (Switch)
Tuolla poksuketjussa jo vähän kirjoitinkin ajatuksistani tästä pelistä, mutta laitetaan nyt vähän pidemminkin. Kyseessä siis täysin perinteinen pokemonseikkailu joka seuraa sarjan alkuperäistä kaavaa niin hyvässä kuin pahassa: valitse startteri kolmesta peruselementtipokemonista, piekse kahdeksan salipäällikköä sekä pelin pahis, ja etene kohtaamaan hallitseva mestari paikasta liigan kirkkaimpana tähtenä.
Pelissä on selkeät vikansa, kuten juuri tuo kaavamaisuus, graafinen anti, jota olisi varmasti Switchistä saatu väännettyä enemmänkin, hyvin simppelit taisteluanimaatiot, sekä hyvin unohdettava soundtrack. Myös pelin pahistiimin roolia toimittava Team Yell täytyy mainita tyhjänpäiväisyytensä vuoksi. Pelin kulku ei olisi muuttunut juuri mihinkään, vaikka kyseinen tiimi olisi napsaistu pois kokonaan. Yell on malliesimerkki tropesta joka on perinteitä kunnioittaen lisätty peliin, vaikkei sille olisi ollut tarvetta. Pakotettu exp share kuuluu myös tälle listalle. Vaikka peli onkin aika hyvin tasapainotettu tuon ominaisuuden varalle, mahdollistaa se silti aivan liian helpon tavan tehdä itsestään liian vahvan, samalla vieden pois syitä käyttää kaikkia tiimin jäseniä, kun ne kumminkin saavat kokemusta, tekivät jotain tai eivät. Ja suurimpana asiana tässä jurppii se että se on nimenomaan pakotettu, ja aina päällä.
Mutta on tässä paljon hyvääkin. Monet näistä ovat quality of life-muutoksia, kuten mahdollisuus vaihtaa pokemoneja PC:n ja tiimisi välillä miltei missä vain parin napin painalluksella. Nyt ei tarvitse siis kulkea pokemon centeriin asti tietokonetta näpräämään, kun satut pyydystämään uuden pokemonin jota haluat kokeilla, mutta tiimi onkin täynnä. Mutta jos poikkeat centerissä, löytyy seiltä npc joka voi pyynnöstä muuttaa poksujesi nimiä, samoin kuin opettaa uudelleen liikkeitä joita poksulla ei enää ehkä levelinsä vuoksi ole, ja tällä kertaa täysin ilmaiseksi. Näin poksut on helpompi muovata juuri oman tiiminsä tarpeitaan silmällä pitäen.
Peli on kerännyt paljon kritiikkiä siitä että yli puolet olemassa olevista pokemoneista (joita siis tämän generaation myötä on yhteensä 890) on mahdotonta saada haltuunsa. Tätä on kuitenkin tasapainotettu sillä että pelissä on laajin kattaus erilaisia otuksia joita voi pyydystää ilman että niitä tarvitsisi vaihdella pelistä toiseen. Jo parin ensimmäisen routen aikana onnistuin itse pyydystämään tiimini täyteen pokemoneja, joista jokaista olisi tyyppinsä vuoksi voinut pitää mukanaan vaikka loppuun asti, ja kaikki näistä koostuen uusista poksuista, vaikka vanhojakin oli tarjolla. Matkan aikana vaihtoehtoja tuli jatkuvalla syötöllä sen verran lisää, että onnistuin iskemään lopullisen tiimini lukkoon vasta aivan loppumetreillä. Myös vaihtamalla viimeiseen muotoonsa kehittyviä poksuja on pelin aikana tarjolla jokaisessa muodossaan, eikä viimeistä muotoa ole lukittu täysin vaihdon taakse. Nyt kun vielä saataisiin aiempia startereita pyydystettäväksi.
Yhteenvetona voisi sanoa että jos odottaa uuden sukupolven pokemonia täysin raikkaalla ja kasvonkohotuksessa käyneellä otteella, tulee pettymään. Tämä ei ole se täysiverinen kotikonsolipoksu josta sarjan fanit märkiä unia näkevät, ja jossa viiletetään tukka putkella avoimessa maailmassa poksuja metsästämässä kuten itse parhaaksi näkee. Mutta jos haluat vain uuden pokemonseikkailun koettavaksi ilman suurempia ennakko-odotuksia, niin on tässä mielestäni tarpeeksi sisältöä kattamaan hintansa.
Subnautica (PS4)
Summattuna yhteen lauseeseen: paras kauhupeli mitä olen pelannut pitkään aikaan.
Eihän tämä genreltään tietty mitään kauhua ole, pelkkä perinteinen selviytymispeli crafting-ominaisuudella, tässä tapauksessa meriteemainen sellainen. Itse vain satun kuulumaan siihen ihmisryhmään, joka kokee olonsa hyvin epämukavaksi vedenpinnan alapuolella, ja etenkin syvissä vesissä, joten Subnautica oli minulle enemmän kauhuelämys kuin yksikään Resident Evil tai Silent Hill tähän asti.
Pelin parempiin puoliin voisi mainita heti kättelyssä äänimaailman. Jo alkumetreillä päädyin ottamaan pelin musiikit pois kokonaan, jotta voisin täysin keskittyä merenalaisiin korahduksiin ja murinoihin. Tämä oli ehdottomasti oikea ratkaisu, ainakin immersion puolesta. En muista koska viimeksi olisin niin tiiviisti ollut mukana pelin toiminnassa kun sukeltaessani meren syvyyksiin jotain tiettyä materiaalia etsimään, samalla kun jostain kaukaisuudesta kaikuu saalistavan leviathanin karjunta. Ja mitä syvemmälle etenin, sitä eriskummallisemmiksi äänet kävivät. Niistä alkoi tietyssä pisteessä saada sellaista aavemaista vibaa, joka ilmoitti että olen edennyt jonnekin missä minun ei pitäisi olla, ja missä olen pelkkä suupala jollekin mitä kukaan ei ole koskaan aiemmin nähnyt.
Toinen hatunnoston arvoinen aihe on värimaailma, ja graafinen ulkoasu noin muutoinkin. Peli ei pyri täysin realistiseen ulkoasuun, vaan sen hahmoissa ja olennoissa on omanlaistaan persoonallisuutta, joka miellytti ainakin omaa silmää. Värimaailma oli hyvinkin suuressa osassa peliä, matalimpien vesistöjen ollessa kirkkaita ja lämpimän sävyisiä, syvempien vesien puolestaan ollessa valottomia loukkoja, joissa kuitenkin valoa hohtavat kalat ja kasvit toivat omanlaistaan, ylimaallista tuntua.
Huonoja puoliakin toki oli. Ensinnäkin peli oli harmittavan lyhyt, riippuen tietty siitä kuinka tarkoin merenpohjaa haluaa nuohota. Pelkkää juonta kuljetettaessa tehtävää ei kuitenkaan ihan liiaksi ole, eikä sekään mitä tehtävänä on ole kamalan haasteellista suorittaa, varsinkaan jos sattuu tietämään ennestään mistä mitäkin rakennusmateriaaleja saattaa löytää, joten homman saa hoidettua parissa rykäisyssä. Pelin hardcore-moodikaan ei tuo muuta muutosta kuin sen että kuolema poistaa tallennuksesi, ja tällöinkin kaikkein suurin vihollisesi on todennäköisimmin omasta huolimattomuudesta johtuva hapenpuute, ei syvyyksien vihamielisimmät asukit.
Kaikkein suurin ongelma pelissä on kuitenkin sen latausongelmat. Aivan liian monesti sai ainakin tässä konsoliversiossa huomata että joku osa merenpohjasta ei vain jaksanut latautua, jättäen pelimaailmaan ammottavan tyhjän aukon. Monesti kävi myös niin, että törmäsin aluksellani kallionseinään, joka ilmestyi tyhjästä eteeni, kun peli ei sitä aiemmin ollut jaksanut ladata. Pari kertaa tuli myös tiputtua maailman läpi kokonaan. Näiden kanssa oppi elämään, mutta immersiota ne rikkoivat luvattoman paljon kohdalle sattuessaan.
Vioistaan huolimatta peli oli sen verran koukuttava, että mieluusti sitä saisi lisääkin. Onneksi Below Zero-lisäri on kehitteillä, joten sitä odotellessa. Harmi vain että tekijätiimi katsoo tärkeämmäksi tuon lisärin tekemisen kuin alkuperäisen vikojen korjaamisen.