Kirjoittaja Salem » 01.04.2020 02:44
Final Fantasy XIII (PS3)
Tämä hujahti noin kuukausi takaperin läpi. Ja kuten osasin odottaakin, peli ei edelleenkään ollut se Final Fantasy-kokemus, jota niin innolla aikoinaan odotin sen trailereita katsellessani. Löytyi tästä joitakin ihan kivojakin puolia, mutta pääsääntöisesti mielipiteeni yhden suosikkisarjani kolmannestatoista vesasta on ja pysyy negatiivisena.
Jos pitäisi summata yhteen lauseeseen se mikä tässä pelissä mättää, niin sanoisin että FFXIII menee täysin tyyli edellä, jättäen itse sisältönsä täysin taka-alalle. Graafisesti peli on vielä nykystandardeillakin kaunis, ja taistelut nopeatempoisia ja näyttäviä, mutta tällainen silmäkarkki ei todellakaan ole tarpeeksi kärryämään koko kokemusta. Taistelut saattavat olla näyttäviä, mutta ne ovat parhaimmillaankin tappavan puuduttavia, koska peli haluaa ennemmin pelata itse itseään kuin antaa pelaajalle päätösvaltaa yhtään mistään. Maailma saa olla just niin kaunis kuin haluaa, mutta se on laiha lohtu kun etenemisesi on rajoitettu yksisuuntaiseksi tunneliksi, estäen sinua kokemasta sitä muutoin kuin pelin tiukasti määrittelemillä raiteilla. Ja ennen kaikkea, kaunis peli ja pelihahmot tarvitsisivat juonen joka antaa kaikelle tapahtuvalle tarkoituksen. Tätä peli ei myöskään vie kotiin asti.
Pelin tarinankerronta oli jotakin, jota en vain pysty käsittämään. Pelimaailmalle oli kehitetty syvä ja jopa mielenkiintoinen lore, mutta se koetaan valtaosin pelin valikoista löytyvän datalogin kautta aika-ajoin päivittyviä merkintöjä lukien. Jos datalogiin ei halua tutustua, ei pelin juonessa yksinkertaisesti pysy perässä. Heti alusta lähtien hahmot pommittavat oman maailmansa termejä keskusteluissaan, ja peli odottaa että asiasta kiinnostuneet kaivavat oppikirjat esiin ja opiskelevat termien tarkoitukset itse. Jos sanon että Pulsen fal'Cie tekee pelin alkumetreillä Sanctumin purgen estäneistä päähahmoista l'Cie:ta, Cocoonin vihollisia, jotka joutuvat täyttämään focuksensa tai muuttuvat Cie'theiksi, niin kertooko se oikeasti kellekään yhtään mitään? Tavallaan ymmärrän että hahmot puhuvat näistä asioista kuin ne olisivat orgaaninen osa maailmaa, sillä juuri sitä ne ovatkin. Ikävä kyllä pelistä puuttuu se luonteva silta pelimaailman ja pelaajan välillä, esimerkiksi vaikka hahmo joka on kala kuivalla maalla, vieras vieraassa maailmassa, joka kokee pelimaailman ensi kertaa pelaajan kanssa.
Itse juoni kulkee vauhtiin päästessään melko nopeatempoisesti eteenpäin, ja hankalasti sisäänpäästävästä maailmastaan huolimatta pitää se pakan kasassa aina pelin kolmanteen aktiin asti. Tämän jälkeen homma alkaa luhistua kasaan, ja kun lopputaistelu ja sitä seuraava kliimaksi koittaa, ei missään ole enää sitäkään järkeä mitä peli oli onnistunut muutoin kasaan raapimaan. Lopputekstien aikana ainoa ajatukseni oli "mitä tässä oikein tapahtui". Oletan että XIII-2 ja XIII-3 ovat olemassa puhtaasti selittääkseen tätä sekamelskaa.
Mitä tulee pelihahmoihin, niin kyseessä on joukko yksiä sarjan vähiten kiinnostavia ja turhimpia surkimuksia. Päähenkilö Lightningia monet hehkuttavat "badass"- naisprotagonistiksi, mutta itse näin hahmon pääosin tyhjänpäiväisesti rähjäävänä, nokkavana ja töykeänä, mahdollisimman epäpidettävänä kaikin puolin...kunnes peli päätti yllättäen että hahmo ei voi olla koko peliä tikku perseessään, ja muutti tämän käytöstä yhden välikuvan aikana. Hopen ja Snow'n välille pinotaan pelin alussa tiettyä jännitettä, jolle ei lähtökohtaisestikaan ole mitään perusteita, ja joka sekin purkautuu naurettavan nopeasti, johtamatta yhtään mihinkään. Vanillen animetyttöpirteys puolestaan riittää antamaan täysin perusterveellekin ihmiselle diabeteksen, Fangin puolestaan ollessa juonellisesti yksi kävelevä ristiriita, joskin suuren osan pelistä yksi pidettävämmistä hahmoista. Joukkion paras hahmo on ehdottomasti alkujaan koomiseksi kevennyshahmoksi tarkoitettu Sazh, jonka takaa löytyy kuitenkin hyvin rakennetun, selkein motiivein varustetun hahmon rahkeet, ja jonka tilannetta osaa kaikista parhaiten sympatisoida. Antagonistipuolella asiat ovat hieman paremmin, ja pelin pääpahis oli omalla tavallaan hyvinkin kliseisen viihdyttävä, joskin tämän motiivit ovat isoilta osin pääsyyllisinä luomassa tuota loppuhuipennuksen aikaansaamaa hämmennystä.
Pelin taistelumekaniikka, kuten jo mainittu, pelaa hyvin pitkälti itse itseään. Hahmoilla toki on vanhaan tyyliin omat skillinsä, erilaiset hyökkäykset, loitsut, buffit ja debuffit, mutta koska pelin taistelut ovat hyvin nopeatempoisia, ei skillivalikoiden selaaminen yksinkertaisesti ole kannattava vaihtoehto. Tämän vuoksi peli tarjoaa toisenkin (itse asiassa taisteluvalikossa ensisijaisen) mahdollisuuden, auto-battlen, joka kasaa sinulle joukon optimaalisia toimintoja jotka hahmo suorittaa oman ATB-mittarinsa täyttyessä. Miksi käyttää aikaa ja vaivaa kasataksesi oman hyökkäyskombosi, kun peli tekee sen puolestasi? Taistelutilanteessahan ei tällä kertaa tunneta sellaista asiaa kuin "vuoro", ja salamannopeasti toimivat viholliset voivat täysin vapaasti mätkiä hahmoistasi paskat pihalle kun näperrät valikoiden kanssa, joten auto-battle on ehdottomasti se tarkoitettu tapa taistella. Taisteluiden aikana kontrolloit vain partyn johtajaksi määrättyä hahmoa, muiden toimiessa tekoälyn turvin. Ainoa oikea input mitä peli sinulta taisteluissa vaatii tulee vaihtaessasi hahmojesi hahmoluokkia ennalta määrittelemäsi listan mukaan aina tarpeen vaatiessa, muutoin kaikki tapahtuu hyvin omatoimisesti. Tällainen pelaajan roolin minimointi tuntuu hyvin turhauttavalta, varsinkin kun tiedostaa että se kaikki on tehty täysin sen vuoksi, että pelin taistelut olisivat mahdollisimman nopeatempoista silmäkarkkia.
Musiikki on yksi tämän pelin positiivisempia puolia. Muihin sarjan peleihin verrattuna soundtrack on suhteellisen unohdettava, mutta sieltäkin löytyy kyllä omat helmensä. Fighting Fate ansaitsee ihan erillisen maininnan pelin parhaana biisinä, ja aivan helvetin kovana bossithemenä.
Kaikkiaan peli on kuvankaunis ja kuulostaa hyvälle, mutta siinäpä oikeastaan kaikki positiivinen mitä siitä voi sanoa. Pelin ympärille kehitetty maailma vaikutti mielenkiintoiselle, mutta olisi tarvinnut huomattavasti paremman tavan kertoa tarinansa ilman että kaikki täytyisi opiskella erikseen jatkuvasti päivittyvästä datalogista. Samoin itse juoni olisi vaatinut ainakin muutaman ylimääräisen stormaussession, jotta epäkohdat olisi saatu hiottua pois. Tällaisenaan se on vain kasa "siistejä kohtauksia" sidottuna yhteen ontuvin aasinsilloin. Taistelusysteemi oli tällaisenaan kuolleena syntynyt idea, ja pistää lähinnä vihaksi, kun ajattelee kuinka paljon paremmin homma olisi toiminut jos SE ei olisi pakkomielteisesti kehittämässä pyörää uudelleen ja luomassa tällaisia toiminnan ja vuoropohjaisuuden hybridejä. Lopputuloksena tämä on huonoin pääsarjan Final Fantasy ilman epäilyksen häivää.
Castlevania: Lords of Shadow 2 (PS3)
Lords of Shadow-spinoffsarjan päättävä osa. Ensimmäisestä LoS-pelistä päädyin itse asiassa pitämään melkoisesti, ja Mirror of Fatekin oli muistini mukaan ihan mukiinmenevä suoritus. Ikävä kyllä tämä viimeinen rutistus ei vakuuttanut.
Heti alkuun täytyy sanoa että keskeisimmät pelimekaniikat ovat kunnossa. Taistelu on juuri niin sulavaa kuin ensimmäisessäkin pelissä, hahmoa on hauska liikuttaa, ja kaikelle pyhälle ja epäpyhälle kiitos asetuksista löytyy jopa vaihtoehto kääntää quick time eventit pois päältä. Kyseessä on aikansa elänyt mekaniikka joka joutaa jo eläkkeelle, ja Lords of Shadow 2 tiedostaa tämän. Tietty tämä aiheutti myös sen, että kohtaukset joissa QTE olisi tarkoitus olla paistavat läpi kuin 80-luvun 3D-efektit. Taisteluissakin jokunen vihollinen käyttää hyökkäyksiä jotka johtavat QTE:hen, ja nämäkin kamppailut peli katsoo automaattisesti pelaajan hyväksi, kun ominaisuus on käännetty valikosta pois. Ei sikäli mikään nillityksen aihe, pelkkä huomio siitä kuinka peli saattaa helpottua entisestään jos päättää heittää QTE:lla vesilintua.
Hack n' Slash-taistelun rinnalle peliin on kylvetty joitakin stealth-kohtauksia, mutta näiden suhteen olen vähän kahden vaiheilla että ovatko ne hyvä juttu vai eivät. Kieltämättä on ihan siistiä ottaa rotan olomuoto ja kipitellä pienissä putkistoissa etsimässä tietä eteenpäin, mutta vihollisilta piilottelu ja näiden ympärillä hiiviskely ei taas käy järkeen tarinallisesti, eikä rikasta pelikokemusta ollenkaan. On mielestäni todella typerää että päähahmosta maalataan maailman ainoaa toivoa, ja tämän tarkoituksena on piestä ylimaallisen voikakkaita demoneja, mutta vastapuolen rivisotilaat ovat ylitsepääsemätön vastus ihan pelin loppuun asti, eikä näitä vastaan voi edes taistella kuolematta liki välittömästi. Peli ei myöskään tarjoa mitään erityisen sulavia hiippailumekaniikkoja, joten näistä kohdista tulee väistämättäkin hyvin out-of-place-tunne.
Tarinan lähtökohdat tässä pelissä ovat suhteellisen yksinkertaiset. Saatana on tekemässä paluutaan maan päälle, ja pelaajan tulisi Draculaa ohjastaen etsiä Castlevania Cityyn piilottuneet Saatanan akolyytit, tappaa nämä ja estää ikivanhan vihtahousun paluu. Itseäni ainakin masentaa, että juuri tämä on se polku jolla Lords of Shadow'ta päätettiin jatkaa. Ekan pelin loppu tarjosi mielestäni erinomaiset lähtökohdat Draculan ja Belmontien vuosisatoja kestävään taisteluun, Mirror of Faten heittäessä vielä oman osansa vettä tähän myllyyn, mutta LoS2 päättää hylätä näistä kaiken, tunkien Belmontit liki täydellisesti pois kuvioista ja keskittyen luomaan Draculasta sankarihahmoa joka tämän ei millään muotoa kuuluisi olla.
Juoni etenee melko verkkaista tahtia, välillä kikkaillen Draculan linnassa, välillä taas Castlevania Cityn kaduilla. Pelissä ei ole montaakaan juonikohtaa joka erottuisi erityisesti edukseen, saaden pelin tuntumaan hieman tusinatavaralta, sellaiselta jonka kaikki elementit on nähty jo moneen kertaan. Ja juuri sitä tämä peli minulle oli. Tusinakokemus. Sen parissa viihtyi kohtuullisesti sen keston ajan, mutta ei se kamalasti kannustanut tekemään juuri mitään mikä veisi sinut pois pelin määrittelemältä pääpolulta.