Valvojat: Gigante, Joni Ahonen
PT2 kirjoitti:Silent Hill (se ensimmäinen)
Kuten jo Mikä peli menossa?-topicissa kerroinkin, aloitin ensimmäisen Silent Hillin läpipeluun ensimmäistä kertaa kunnolla, näin mukavasti yli 20 vuotta myöhässä. Ja nyt vähän harmittaa. Miksi en pelannut peliä aiemmin? Aivan törkeän hyvä peli lähes kaikinpuolin ja kun miettii vielä pelin ikää ja julkaisualustaa, niin pakko nostaa vaan hattua Team Silentille. Äänimaailmasta ja juonesta suuret hatunnostot, näistä varsinkin ensimmäinen on toteutettu aivan älyttömän hyvin. Sinänsähän pelissä ei ole paljoa varsinaista musiikkia, vaan äänimaailma koostuu kolinasta, räsähdyksistä, kaiuista ja ties mistä taustasoundeista. Toki musiikkiakin on, mutta aika vähän.
Pelasin pelin emulaattorilla, joten ihan alkuperäiseen tunnelmaan en päässyt. Olisin kyllä tavallaan voinut, sillä emulaattorin asetuksia kun säätää niin, pelin saa kyllä näyttämään aikamoiselta mössöltä. Välinäytöt nyt ovat toki edelleen sitä itseään, mutta samapa tuo.
Silence kirjoitti:Mitä emulaattoria käytit? Duckstation varsinkin tarjoaa isot määrät todella kivasti grafiikkasäätömahdollisuuksia ps1-peleille ja on muutenkin emulaattorina kevyt kuin mikä.
Salem kirjoitti:Pokémon Red (GB)
Tässä taannoin tuli hinku päästä testaamaan, kuinka hyvin nämä alkuperäiset poksujulkaisut pitävät vielä pintansa, ja siksi tulikin pistettyä Red tulille ensi kertaa vuosiin, kenties sitten 90-luvun. Red-versio valikoitui pelattavaksi, koska siitä se aikanaan minulla lähti, ja edelleen pidän sitä exclusiivien poksujensa puolesta parempana kahdesta. Ja joo, olihan tuo melkoinen raakile, kun vertaa siihen mitä jo jatko-osa tarjosi, saati että mihin asti nyt on tultu. Ja siltikin tässä oli jotain aivan omaa charmiaan, joka on ollut jo kauan hukassa. Ei ollut mitään mullistavia juonikuvioita ja maailmanloppu-tason eventtejä jumalolento-legendaadisten siivittävänä. Vain sinä, villinä kipittelevät poksut, ja pitkä tie kohti mestaruutta. Pelin legendaariset on hoidettu hyvällä maulla, ilman että niistä yhdestäkään ollaan tehty mitään numeroa. Ne ovat enemmänkin palkinto tutkimisesta kuin posteripoikia markkinointitiimin hyödynnettäviksi. Vanha kunnon Team Rocket on vain joukko gangstereita rahan perässä, sen sijaan että olisivat jotain over the top-superpahiksia maailmanvaltiuuden perässä. Meno on siis kautta linjan maanläheisempää.
Mitä tulee pelin puutteisiin, niin rajallinen inventaario nousee päällimmäisenä mieleen. Oma reppu on hyvin ahdas, eikä PC:n varastokaan vedä ihan kaikkea mitä tarjolla on, joten paljon kului aikaa näiden kahden kanssa säätämiseen. Jos tähtäimessä olisi ollut kaikkien poksujen kerääminen, olisi myös PC:n pokemon boxin äkillinen täyttyminen vailla varoitusta tuottanut harmaita hiuksia, mutta tällein kasuaalisti vain tarvitsemansa napaten siitä ei ollut ongelmaa. Toinen hyvin ärsyttävä elementti liittyi poksujen oppimiin liikkeisiin, jotka eivät juuri antaneet mitään käsitystä siitä mikä tekee mitäkin, tai mikä on vahvempi tai tarkempi. Arvalla ja ulkomuistista näitä piti heitellä valtaosan ajasta, ja blindina pelaavalle muistan tämän olleen yhtä helvettiä. HM-liikkeidenkin kanssa saa olla erittäin tarkka kelle opettaa ja mitä, sillä tässä pelissä on mahdotonta päästä liikkeestä eroon, kun se on kerran annettu, mikä potentiaalisesti pilaa koko pokemonin, jos teet virhearvion.
Harmaalle alueelle taas tupsahtaa pelin kuuluisat spritet, jotka ovat, noh, melko persoonallisen näköisiä tulkintoja alkuperäisistä 151 poksusta. Tässä generaatiossa monilla oli vielä lopullinen ulkoasu vähän hakusessa, ja tuloksena on hyvinkin uncanny valley-tyypin luomuksia. Osa taas oli omalla tavallaan hyvinkin siistejä, ja visio poksujen ulkonäöstä ja luonteesta on ollut selkeästi hanskassa jo alusta pitäen. Takaspritet taas olivat lähes poikkeuksetta huonoja, pelkkiä suttuja.
Oli tämä peli kiva kokea pitkästä aikaa ihan alkuperäisessä muodossaan, mutta samalla se osoitti kuinka pitkälle lähtökuopista on päästy, hyvässä ja pahassa. Jos ensimmäisen generaation haluaa kuitenkin kokea nautittavammassa muodossa, on GBA:n FireRed ja LeafGreen se yksi ja oikea valinta, joka jättää nämä GB-versiot melkoisen tyhjäntekeviksi. Musiikista tosin sanon että se pitää näissä alkuperäisissä pintansa paremmin. Niin, ja onhan sitten vielä Switchin Let's Go-pelit, jos sattuu tykkäämään niistä kaikkein moderneimmista poksupeleistä enemmän.
Hall of Fame-tiimini:
Charizard, ensimmäisen startterini kunniaksi.
Raticate, koska pitihän sarjan ekalle vanilla-rotalle antaa vihdoin mahdollisuus.
Kadabra, koska on aina jäänyt oman tutkani ulkopuolelle kun ei ole ollut kavereita joiden kanssa vaihtaa ja evolvata.
Raichu, koska Pikachu sattui aivan alussa kohdalle.
Lapras, koska Gyarados on jo ylikäytetty valinta, ja Lapras oli tarjolla.
Hitmonlee, koska tiimissä oli yksi paikka vapaana, enkä ollut ennen käyttänyt.
Joni Ahonen kirjoitti:Ainoa kritiikin aihe on tuo ahdas reppu tosiaan, josta ei tainnut niitä HM-esineitä saada pois mitenkään, eli repusta tulee pelaamisen myötä vain ahtaampi. Mutta eikös kaikkien Poksujen kerääminen pitäisi muuten onnistua, en muistanut että tietokone täyttyisi niin? Vai pitikö niitä Pokemoneja siis deletoida kokonaan sieltä koneelta pois?
Joni Ahonen kirjoitti:Muuten jo nämä alkuperäiset Pokemonin menivät maaliin kertaheitolla, kun pohtii mikä määrä työtä ollut kehitellä 151 taskuhirviötä ja koko idea näiden ympärille omaa tyyliä myöten. Myöhemmissä peleissä kaikkea tuli lisää ja lisää jo liikaakin. Mielestäni Gold, Silver ja Crystal ovat ne täydelliset pelit, jotka paransivat joka osa-alueella. Ruby ja Sapphrire sitten ottivat vähän taka-askeleita, mutta peleinä loistavia edelleen. Sen jälkeen oma pelitykseni sitten hiipuikin, eikä ole mikään myöhemmistä peleistä herättänyt juurikaan intohimoja.
Salem kirjoitti:Joni Ahonen kirjoitti:Ainoa kritiikin aihe on tuo ahdas reppu tosiaan, josta ei tainnut niitä HM-esineitä saada pois mitenkään, eli repusta tulee pelaamisen myötä vain ahtaampi. Mutta eikös kaikkien Poksujen kerääminen pitäisi muuten onnistua, en muistanut että tietokone täyttyisi niin? Vai pitikö niitä Pokemoneja siis deletoida kokonaan sieltä koneelta pois?
HM-esineet sai toki repusta PC:lle, mutta sielläkin ne veivät jo valmiiksi rajatusta tilasta viisi paikkaa. Pokemoneille opetettuja HM-liikkeitä taas ei saanut mitenkään pois kun ne kerran oli opettanut, kun pelissä ei ole muissa peleissä esiintynyttä move deleter-hahmoa.
Poksuja tosiaan on mahdollista kerätä kaikki mahdolliset PC:lle, mutta jokainen PC-boxi pitää maksimissaan vain tietyn määrän kerrallaan, ja koska peli ei missään vaiheessa ilmoita milloin boxi on täynnä, eikä osaa automaattisesti siirtää pyydystettyä poksua vapaaseen laatikkoon kuten jatko-osissa, on mahdollista syntyä tilanne jossa et voi pyydystää legendaarista pokemonia, tai jotakin ultra-harvinaista Safari Zone poksua, koska juuri edellinen saaliisi on täyttänyt boxin, etkä ole hoksannut vaihtaa sitä uuteen. Omaa jatkuvaa managerointiaan siis tuossakin.
Salem kirjoitti:Gold, Silver ja Crystal olivat tosiaan sarjan huippu. Huomaa hyvin että niitä varten on pidetty kaikki mikä ensimmäisissä peleissä toimi, ja parannettu kaikkea mikä oli vielä vajaavaista. Selvästi on vielä ollut intohimo tekemisessä mukana. Kolmas generaatio oli selvä notkahdus, mutta edelleen oikein mainio kokemus, paitsi juonellisesti, sillä juuri se aloitti tuon elämää suurempien tarinoiden ja jumaltason legendaaristen pyörityksen, josta en ole koskaan pitänyt.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa