Silence kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=kF9KretXqJwTällainen tuli vastaan. Aivan uskomattoman kiehtova, tunnin pituinen läpileikkaus & analyysi Venäläisestä kulttuurista, historiasta ja Venäläisestä ajattelumallista mikä jo vuosisatoja on johtanut siihen missä nytkin ollaan. Suosittelen! En ole aikoihin nähnyt mitään yhtä ytimekästä ja lumoavaa syväanalyysiä kuin tuo.
Luento on vuodelta 2018 mutta on ajankohtaisempi nyt kuin koskaan.
Varsinkin jälkimmäisellä puoliskolla on todella kiehtova analyysi venäläisestä "Valheen" käsityksestä, mikä on aivan erilainen kuin meillä länsimaisesti ajattelevilla, ja sitä myös Putin on vuosia jo tehokkaasti käyttänyt hyödyksi.
Tosi kiinnostava video, kiitos linkistä. Vähän samasta aiheesta tuli sattumoisin puhuttua eilen ystävän kanssa. Olen halunnut yrittää ymmärtää miksi joku toimii väärin, valehdellen, keinotellen, käyttäen ihmisiä hyväkseen näkemättä itse toiminnassaan mitään suurempaa ongelmaa. On ihan ymmärrettävää, jos olet elänyt sellaisten ihmisten ympäröimänä, jossa pärjää vain olemalla kova ja on melkeinpä pakko valehdella milloin mistäkin, koska rehellisyydelläsi vain tuhoaisit itsesi. Osa pahoissa kriisitilanteissa olleista ihmisistä esim. sodissa tai uppoavalla laivalla ovat kertoneet kuinka oma ja omien läheisten selviytyminen nousee niin tärkeäksi asiaksi, jossa nopeasti unohtuu Pikku Kakkosen opit hyvistä käytöstavoista muita kohtaa. Kun ei voi luottaa varmasti kehenkään, kaikki oppii tietyt tavat selviytyä keinoja kaihtamatta.
Tämä ystäväni ja minun tuntema nainen oli tällainen tapaus, joka vain yksinkertaisesti valehteli, valehteli ja valehteli niin paljon, että valheet olivat puolet koko elämästä. Silloin niistä luopuminen olisi tiennyt osaltaan puolituhoa koko henkilön historialle ja jopa tulevaisuudelle. Vähemmän yllättäen naisen miesystävätkin ovat olleet ties mitä sakkia, jossa hyväksikäyttäminen ja valehtelu on aivan normaalia toimintaa. Jos koko arkielämä mahdollisesti lapsuudesta saakka on tuollaista, oppii selviytymään käyttäen samoja kikkoja. Olen myös tehnyt sen havainnon ettei omia kasvoja noissa piireissä haluta menettää ja omaa kunniaa puolustetaan viimeiseen saakka, koska heikkouden näyttäminen olisi lopullinen tuho
Mutta vaikka en itse hyväksy typerää käytöstä ja valehtelua, ymmärrän kyllä erilaisiin elämäntilanteisiin tottuneita ihmisiä paremmin. Venäläisiä yleistemättä, on heissä tunnistettavia puolia, mitä videollakin tuli ilmi. Kuitenkin monetkin tuntemani nuoremmat tyypit ovat hyvinkin sivistyneitä ja avoimia, joka varmasti johtuu samanlaisesta viihdekulttuurista ja paremmasta englannin ymmärryksestä sekä matkustelusta yms. Vanhenpaan väestöön ja muuten bunkkerissa eläneitä on helpompi ohjailla tavalla mitä Putin haluaa.