Kirjoittaja Silence » 18.02.2020 23:29
Olen viimeisen vuoden aikana lukenut tai kuunnellut äänikirjana kävelyillä kaikki Ian Flemmingin kirjoittamat James Bond-romaanit ja novellikokoelmat. Olin osan lukenut niistä toki etukäteen mutta vuosikausia olen halunnut lukea ne kaikki ja järjestyksessä. Ja viimevuotisen Bond-elokuvien maratoonin innoittamana päätin Lukea kaikki läpi ja heitän ne nyt tähän omalla listallani huonnoimmasta parhaimaan.
Muutama sana itse kirjoittajan työstä. Flemming on varsin sujuva kirjoittaja joka osaa lyhyellä kuvauksella saamaan selkeät mielikuvat ja hahmotelmat tapahtumista esille. Hän osaa lennättää tarinaa ja varsinkin itse Bondin hahmo on mukavan elävä ja samaisutttava olotilojensa kanssa. Se parhaimpina hetkinä siis, sillä välillä homma kuitenkin kallistuu ikuisen jaarittelun suuntaan. Flemmingillä on paha tapa välillä sortua "sivuntäytteeseen" mikä haiskahtaa siltä että ehkä kustantajalla on tietty sivumäärävaatimus kun kaikki kirjat ovat suurinpiirtein aika lähellä toisiaan pituuksiensa osalta tai ehkä hän haluaa vaan kertoa jotain minkä on kuullut jostain ja pitää hyvänä juttuna. Myös välillä tulee tunne ettei mies käytä -tai osaa käyttää- kaikkia mahdollisuuksia hyväkseen vaan usein juoksee mahdollisimman nopeasti maaliviivalle tarinoisaan, kuin luovuttaen rakentelun suhteen puolivälin paikkeilla. Mielenkiintoista oli bongata kirjoja lukiessa pieniä nimiä, tapahtumia tai hahmoja jotka elokuvantekijät ovat napanneet kirjojen juonista ja tapahtumista ja sijoittaneet omiin elokuviinsa. Elokuvien tekijät tuntuvat muutenkin usein boostaavan ja korostavan tiettyjä tapahtumia ja kehittävän niitä eteenpäin, kun Flemming taas saattaa mainita jotain ohimennen ja sitten jo annetaan asioiden tapahtua taustalla kun lukija itse seuraa jotain aivan muuta tapahtumaa.
Teksteistä tulee myös varsin selkeä kuva kirjoittajasta itsestään. Flemming on hyvin yksitoikkoinen brittigentlemen jonka rajoittunut elämä on juuri niin yksitoikkoista, rutiinitoitunutta ja salaisia seksihaaveita täynnä kuin vain osaa arvaillakkin. Mies tuntuu kirjoittavan romaaneitaan kuin omista fantasiaseikkailuistaan mutta vaihtaen päähenkilön Bondiksi ja siirtäen tapahtumat kokemastaan tylsästä lomamatkasta agenttitarinaksi. Aina kirjojen alkupuolelta läpi käydessäni huomasin analysoivani "Jahas, Ian on käynyt kalassa, sukeltamassa, tarkkailemassa lintuja, laskettelemassa, junamatkalla, jenkeissä.". Välillä se toimii, välillä todellakaan ei. Miehen asenteen maailmaa, kulttuureita, ihmistyyppejä ja erityisesti halveksinta Amerikkalaisuutta kohtaan tulee harvinaisen hyvin esille mutta hän osaa myös aina arvostaa värikkäitä ja mielenkiintoisia henkilöitä vaikka näiden kansallisuus ei häntä jäykkänä ex-brittiupseerina mielyttäisikään.
Flemming osaa kirjoittaa värikkäitä hahmoja jotka kuitenkin kaikki kuulostavat aina samalta. Parhaimmat tuntuvat aina olevan Bondin elämää suuremmat liittolaiset. Pahimpina ovat naishahmot jotka tuntuvat olevan melkein aina samasta puusta veistettyjä ujoja, loukattuja olentoja. Flemmingillä on myös jokin outo pervessio joko henkisesti tai fyysisesti vammautuneita nuoria tyttöjä kohtaan. Yhdellä on murtunut nenä, toisella liian lyhyt jalka, kolmas raiskattu pikkutytttönä gangbangissa ja yksi on lapsen menettänyt itsemurhakanditaatti. Näitä hän haluaa suudella. Kovaa. Ja koskettaa kämmenellään näiden häntä vasten painautunutta rintaa ja tuntea sormissaan tämän kovettuneen nännin. .... Öh, siis näin luin. Useamman kerran. Tarttuu.
Yllättävää kyllä huomasin että jokaisen kirjan mielenkiintoisimmat osiot ainakin minulle olivat aina Bondin ja Mn kohtaamiset. Niissä on hyvää jännitettä koska Bond joutuu aina skarppaamaan ja pelkäämään että hän on tehnyt jotain väärää, kuin teinipoika rehtorin toimistossa. Mn hahmo on kirjoitettu aina todella elävästi ja varmasti Flemming on perustanut hahmon johonkin tuntemaansa henkilöön. M on myös ainut hahmo kaikista kirjojen hahmoista jonka näin sataprosenttisesti päässäni aina elokuvien Bernard Leenä. Se kertoo aika paljon näyttelijän roolituksen laadusta elokuvissa. Edes Bond ei kuvitu mielessäni yhdeksikään näyttelijöistä. Ehkä lähimpänä on jonkinlainen sekoitus turhautuneen ja vaarallisen näköistä Timothy Daltonia yhdistettynä ilkeään ja lyhytpinnaiseen Sean Conneryyn.
Bondin hahmon kirjaversion ja elokuvaversion hahmoissa on yksi todella selkeä ero. Elokuvien Bond on paljon aktiivisempi ja yleensä se joka käsittää mitä on tekeillä, saa ideoita ja se toimii elokuvaformaatissa erinomaisesti. Kirjojen Bond on taas yleensä informaation vastaanottaja ja suunnitelmien täytäntöönpanija ja uskaltaisin sanoa että hyvinkin passiivinen hahmo joka tuntuu enemmän hengaavan ja tajuavan asiat melkein liian myöhään, mutta kuitenkin tilanteen vaatiessa skarppaavan. Mutta tämän ansiosta myös paljon inhimillisempi ja samaistuttavampi hahmo.
Mutta nyt kirja-arvosteluihin:
14. Diamonds are forever (1956)
Kuuntelin tämän kirjan äänikirjana ja minun oli aloitettava se kahdesti alusta koska keskittymiseni herppaantui monta kertaa ja olin ihan ulalla mitä oli tapahtumassa. Se kertoo paljon kirjan juonesta. Bond heitetään timanttisalakuljetusmysteeriin ja niin kaikki juonesta kuin bondin tehtävästäkin on todella whatever-tavaraa. Usean kerran tarinan aikana mietin että mitä Bond olikaan tekemässä tehtävässään. Timanttisalakuljetuksesta kertova tarina on uskomattoman puuduttava, pitkäveteinen ja tyhjänpäiväinen, lähinnä tekosyy että Flemming saanut jotain kirjoitettua. Koko homma tuntuu siltä kuin Flemming olisi lomaillut Las Vegasissa ja päättänyt kirjoittaa kirjan paikanpäällä kokemistaan ja kuulemistaan jutuista. Jos jotain hyvää pitää hakea niin Bondin ja Tiffany Chasen jutusteluissa on hyvää menoa ja loppufinaali Bond pelastamassa neitoa on täynnä jännitystä mutta se ei paljoa pelasta.
13. The Man with the Golden Gun (1965)
Kirja on toiseksi viimeinen julkaistu Flemmingin Bond kirja ja viimeinen jonka kirjailija kirjoitti juuri ennen kuolemaansa. Wikipedia mukaan julkaistu kirja on myös varhainen kirjoitusversio mikä selittää kirjan todella oudot hyppäykset juonikuvioissa sekä sen oudon yksinkertaisuuden mistä puutuu aikaisempien kirjojen yksityiskohtainen maailman, hahmojen ja tilanteiden kuvaaminen.
Kirja alkaa edellisen kirjan lopusta kun vuoden kateissa ollut Bond palaa englantiin ja yllättäen paljastuu Neuvostoliiton aivopesemäksi salamurhaajaksi ja yrittää salamurhata pomonsa Mn. Kirja hyppii aloituksen jälkeen oudosti eteenpäin. Koko kiehtova juonikuvio aivopesusta ja Bondin palauttamisesta takaisin järkiinsä skipataan ja Bond lähetetään korvaamaan tekemänsä kamaluudet tappamalla tappajan nimeltä Francesco Scaramangan jolla on kultainen penis... eiku pistooli. Hyppäyksestä huolimatta juoni vielä kiehtoi alkupuolella mutta Shokki valtasi minut kun Flemming teki "Goldfingerit" ja Bond laitetaan TAAS metsästämänsä pahiksen sihteeriksi. Bondin tehtävä on tappaa Scaramanga ja saa useita tilaisuuksia tähän mutta päättää antaa leikin jatkua ja roukkuu miehen mukana tämän tehdessä kiinteistökauppoja. Kirja tuntuu juuri siltä kuin se onkin: Keskeneräinen ja hiomaton joka onnistuu kuitenkin lopettamaan tarinansa hyvin, sillä Kiehtovan aloituksensa jälkeen taas viimeiset pari kappaletta on hyvää luettavaa Bondin ja Scaramangan takaa-ajon sekä Bondin saaman palkinnon tullessa ilmi.
12. The Spy Who Loved Me (1962)
Ihan ensiksi hoidan tämän pois alta ja sanon että kirjalla ei ole MITÄÄN tekemistä samannimisen elokuvan kanssa. Kirja on suurin kummajainen koko Flemmingin kirjasarjassa. Se nimittäin on kirjoitettu kokonaan naisen näkökulmasta joka yhtenä yönä tapaa Bondin. Kirja seuraa naisen nuoruutta, ensimmäisiä seksikokemuksia ja nuoruuden nolouksia, työpaikkoja ja maailman tutkimista ja vasta kun 2/3 on takana niin Bond ilmestyy salaperäisenä hahmona mukaan tarinaan. Valitettavasti kirjoitettu teksti ei ole kovin hyvää. Flemming ei todellakaan ole kovinkaan kummoinen naisten syvimmistä ajatuksista kirjoittava taiteilija. Pitkään mietin että mitä ihmettä olin lukemassa mutta kömpelönä teoksenakin kirja onnistui saamaan mukaansa ja ihan oikeasti olin huolissani että taasko nainen joutuu pettymään kun mies hylkää. Nyyh. Kirja kuitenkin terästäytyy Bondin saapuessa mukaan, kuin adrenaliinipiikkinä ja aletaan pistämään pahiksia järjestykseen. Lopussa tapahtuu outo saarnauskohtaus vaarallisten miesten ihannoimisesta ja sitten Bond esitetään todella eeppisenä ja mystisenä sankarihahmona ja huomasin olevani todella, todella hämmentynyt mitä Flemming yritti kirjalla sanoa. Olen kiitollinen että luin tämän kirjan mutta..... En tiedä mitä sanoa.
Kuuntelin kirjan äänikirjana ja sen oli lukenut ääneen Rosamund Pike, joka kieltämättä teki erinomaista jälkeä ja onnistui puhaltamaan kamalaankin dialogiin eloa ja tunnetta.
11. Live and Let Die (1954)
Tämä on taas näitä "Flemmingin matkailukertomuskirjoja". Mies on selvästi käynyt eteläisessä usan osassa tutustumassa mustaan maailmaan. Kirjassa on paljon hyvää kuten kiehto pääkonna Mr Big, sekä Bondin ja hänen CIA-bestiksensä Felix Leiterin yhteisseikkailua. Mutta valitettavasti koin että aivan kuten elokuvakin, kirja tuntuu hukkaavan valtavasti potenttiaalia ja lähinnä keskittyvän Ian Flemmingin tylsän lomamatkan kuvittamiseen.
Haluan kuitenkin ihan erikseen mainita että kirja sisältään varmasti yhden hulvattomimmista koskaan lukemistani hetkistä, joka liittyy Bondin ja Felix Leiterin erillaisiin pakenemistapoihin Mr Bigin piilopaikasta. Kuuntelin tätä äänikirjana ja muistan kuinka repesin keskellä katua kyseisessä kohdassa ja ihmiset katsoivat. Se oli sen arvoista.
10. Thunderball (1961)
Kirja on ensimmäinen missä elokuvista tuttu rikollisjärjestö Spectre ja tämän fuhrer Blofeld saapuvat kuvioihin. Blofed on mukana vain lyhyesti mutta hänet on kirjoitettu todella kiehtovasti ja maanläheisesti. Spectre sieppaa Naton pommikoneen ja tämän kantamat kaksi ydinohjusta. Ja Bond lähetetään taas kerran Ian Flemmingin kotiympäristöön Bahamalle tutkimaan mahdollista ohjusten piilopaikkaa yhdessä Felix Leiterin kanssa.
Tarina alkaa varsin kiehtovasti ja suorastaan hulvattoman hauskasti kun M pakottaa Bondin terveysklinikalle nauttimaan puhtaasta elämästä. Kaikki menee onneksi hyvin kun Bond paljastaa klinikalla olevan salaperäisen kreivi Lippen yhteyden rikollisjärjestöihin ja rattaat alkavat pyöriä. Kuten niin moni aikaisempikin kirja, myös tämä kärsii normaaleista Flemming ongelmista missä alkujaan lupaava tarina alkaa noudattaa edetessään automaattiratkaisuja ja mahdollisimman nopeasti finaaliin juoksemista. Bondin ja Felix Leiterin yhteisseikkailua on kuitenkin ilo seurata. Olen myös huomannut että jokakerta kun Felix tulee mukaan tarinoihin, ilahdun yhtä aidon iloisesti asiasta kuin Bondikin.
9. For Your Eyes Only (1960) (novellikokoelma)
Sarjan ensimmäinen novellikokoelma joka sisältää yhden tarinan sijasta neljä erillista miniseikkailua. From a View to a kill on kiva pienimuotoinen tarina Bondista selvittämässä brittiupseerien surmaa ranskassa. Tarina on varsin hyvä ja nopeasti etenevä pienimuotoinen kertomus joka tuntuu kuin Bond elokuvien alkunäytökseltä venytettynä puoleen tuntiin. Kirjan nimeä kantava From your eyes only on samaa nimeä kantaneen leffan Melinan Havelockin vanhempien murhan kostosta kertova tarina, jossa Bondista päätyy mukaan pieneen salamurhatehtävään. Ilmeisesti Flemming on käynyt metsästysreissulla Kanadassa...
Quantum of Solance on väärällä tavalla huvittava tarina jonka Flemming on selvästi kuullut joltain ja halunnut kirjoittaa Bondiksi. Bahamalainen kuvernööri kertoo Bondille miehen ja naisen traagisen rakkaustarinan joka on varmasti todella shokeeraava kirjoitusajankohtana, mutta nyt luin sitä vain miettien että "No voi voi".
Risico on valitettavan lyhyt mutta erinomainen agenttiseikkailu joka muodostaa For your eyes only-elokuvan toisen puoliskon Columbosta ja Christatosista sekä Bondista jota pompotetaan näiden kahden välillä pelinappulana.
Kirjan päättävä The Hildebrand Rarity on tarinoista kiehtovin. Se kertoo täydellisestä sikailija miljardööristä jonka jahdille Bond päätyy purjehdusreissulle. Purjehdusreissu mukavassa seurassa ja sukeltelua, omistajan vaimon kanssa vink vinkiä ja Bond päätyy metsästämään harvinaista kalaa. Varsinkin tarinan katkeransuloinen lopetus on erinomainen. Kuin Agatha Christie romaani missä murhan tapahtuessa Poirot vain myhähtää että hyvä hyvä ja kätkee viimeisetkin todistusaineistot murhasta.
8. Octopussy and The Living Daylights (1966) (novellikokoelma)
Sarjan toinen novellikokoelma sekä viimeinen Flemmingin kirjoituksesta tehty julkaisu, joka perustuu 1962-65 välisenä aikana lehdissä julkastuihin tarinoihin. Kirja sisältää neljä lyhyttä tarina ja niistä ensimmäinen on Octopussy josta elokuva ottaa muutamalla lauseella mainitun taustatarinan menneisyydestä. Tarina seuraa eläköitynyttä brittimajuria joka on sodan jälkimaininneissa varastanut natsikultaa, tappanut viattomia ja elellyt onnellisena Jamaicalla... kunnes Bond saapuu Columbon tyyliin kuumoittelemaan kotiovelle. Octopussy on kirjan tarinoista paras ja kiehtovin. Majurin aivoittelua ja Bondin kylmähermoista kuumoittelua on viihdyttävää lukea ja lopussa saadaan kokea todella yllättävä juonipaljastus Bondin taustasta sekä motiiveista ottaa tehtävänsä vastaan.
The Property of a Lady on tarina Bondista huutokaupassa metsästämässä KGBn agentti. Tarina on varsin simppeli, suoraviivainen ja olisi ehdottomasti voinut tarjota vielä paljon enemmäkin, mutta tarjoaa kuitenkin hyvää ja kiinnostavaa luettavaa. Varsinkin kun Bond yrittää epätoivoisesti löytää kohdettaan yleisöstä lukemalla huutokaupan pitäjän reaktioita.
The Living Daylights on Octopussyn rinnalla kirjan toiseksi parhaimpana tarinana. Kyseessä on samannimisen elokuvan alkunäytös jossa Bondin tehtävä on varmistaa loikkarin pääseminen turvaan ja salamurhata mahdollinen salamurhaaja. Tarina on hyvin rakennettu ja seuraa kiinnostavasti Bondia joka kolme yötä joutuu odottamaan oikeaa hetkeä ja rakastuu omassa päässään kadulla ohikulkevaan sellonsoittajatyttöön. Tarinaa lukiessa en voinut sekunttiakaan välttyä elokuvassa esiintyvien hahmojen näkemiseltä sillä osuus on hyvin vakuuttavasti siirretty elokuvaan.
Kirjan ja samalla Flemmingin Bond-kirjasarjan päättävä tarina on 007 in New York. Kaiken herkuttelun päätteeksi on kai kohteliasta lopettaa sarja täydelliseen pannukakkuun. Bond lähetetään varoittamaan työnantajansa ex-työntekijää että tämän poikaystävä on KGB agentti. Mielenkiintoista, paitsi että sen enempää juoneen ei keskitytä. Flemming lähinnä kirjoittaa mielipiteitään New Yorkista ja sen muuttuvasta ilmeestä ja lopussa antaa herkullisen kuuloisen reseptin lukijalle siitä miten valmistaa munakas.
7. Dr. No (1958)
Bondin "pieni mukava loma auringossa ja lämmössä", kuten M sen ilmaisee. Tämä on rangaistuksesi siitä että 007 melkein tuli tapetuksi edellisen kirjan lopussa. Ja Bond tietää sen ja kirjaimellisesti koko kirjan tuntuu murahtelevan tätä aina kun joutuu hengenvaaraan. Olin hieman yllättynyt että elokuvan iso keskikohta Bondista etsivätyössä ja paljastamassa pettureita ei esiinny ollenkaan kirjassa. Bond saapuu tarinan alussa Jamaicalle ja Dr. Non saarelle mies siirtyy jo kun kirjaa on mennyt vain 1/3.
Yllättävää miten paljon ruutuaikaa tarinan "neito" Honey Rider saa kirjassa. Ja yllättävää kyllä pidin tästä. Kai minullakin on Flemmingin tapaan heikko kohta vammautuneille naisille.
Tarinan konna Dr. No on todella lyhyestä mukanaolostaan huolimatta yksi kirjasarjan parhaimmista, erinomaisesti kirjoitettu ja kiehtova hahmo, jota myös elokuvissa Joseph Wiseman erinomaisesti tulkitsee. Huvittavaa kyllä että elokuvassa keskeisessä osassa ollut ohjusten häirintä on lähinnä viimehetkellä kirjassa ohimennen mainittu seikka. Elokuvan tavoin Dr. No on kirjana "ihan kiva"-tasoa, mutta huomasin että minua vaivasi että edellisen ja erittäin maanläheisen kirjan From russian jälkeen tämä alkoi mennä hieman liikaa Roger Mooren camp osastolle.
6. Goldfinger (1959)
Suorastaan järkytyin miten identtinen tämä novelli oli elokuvan kanssa. Mukana ovat niin Oddjob lentävineen hattuineenkin kuin lesboja tyttöjä myrkkykaasuineen. Varsinkin ensimmäinen puolisko kirjasta on erittäin viihdyttävää ja sujuvaa luettavaa Bondin jäljittäessä ja ärsyttäessä Goldfingeriä. Pidin myös valtavasti miten Bond tarinan alussa eksyy mukaan seikkailuun sattumien kautta. Jälkimmäinen puolisko valitettavasti tuntuu nopeasti läpi sohaistulta eikä käytä mahdollisuuksiaan. Elokuvassa Bond onnistuu nerokkaasti pitämään itsensä elossa ja kiristämään Goldfingeriä vetoamalla tämän epävarmuuteen. Mutta kirjassa Bond tarjoutuu kuolemisen sijasta tulemaan Goldfingerille töihin ja.... Goldfinger hyväksyy sen. Wtf? Loppukirjan Bond seikkailee Goldfingerin henkilökohtaisena sihteerinä. Luoja sentään mitä haaskausta ja epäuskottavuutta. Myös monet hyvät ja potentiaaliset hahmot sivutetaan täysin kuten Pussy Galore joka tulee mukaan lyhyesti, on ärhäkkä lesbo ex-strippari ja ei oikein muuta. Melkein tuntuu kuin Flemming olisi jäykistynyt eikä osannut kirjoittaa samaa sukupuolta rakastavista henkilöistä. Kirja hieman yllättäen käsittelee modernia sukupuolten välisten erojen katoamista ja miesten muuttumista naisiksi ja naisten muuttumista miehiksi. Flemmingin lisäksi jopa Bond on ulalla asian kanssa kun tarinan molemmat naiset tuntuvat haluavan Bondin sijasta lähinnä nuoleskella toistensa kanssa....
5. You Only Live Twice (1964)
Kirjan alkupuolella olin todella, todella huolissani. Oli ilmiselvää että kyseessä oli taas kerran näitä Flemmingin "matkailukertomustarinointeja". Ian Flemming Japanissa kuuntelemassa tarinoita, oppimassa tapoja, syömässä raakaa kalaa ja parin tietosanakirjan verran tietoa seppukusta ja myrkkykasveista. Mutta ilahduttavaksi yllätykseksi kaikki se mitä esimerkiksi Diamonds are forever tekee kömpelön huonosti, tämä kirja tekee erinomaisesti. Bondin menetettyä vaimonsa mies on pohjalla ja M suunnittelee suosikkiagenttinsa erottamista, kunnes päättää antaa tälle viimeisen mahdollisuuden. Kelpo diplomaattitehtävä Bondille vieraassa ympäristössä, joka vaatii fyysisyyden sijasta Bondin älyn hyväksikäyttämistä. Itse Japanifanina olin jo valmiiksi taputeltu Flemmingin jaaritteluita varten mutta yllätyin miten kiehtovia ne olivat ja miten erinomaisesti Flemming onnistui kaappaamaan Japanin kiehtovuuden osaksi Bondin menossa olevaa uudelleensyntymä kokemansa tragedian jälkeen ja Flemming tuntuu juuri keskittyvän Bondiin ja rinnastaa kauniisti jopa kirjan nimen osaksi tätä. Myös tarinan "bond-tyttö" Kissy Suzuki on varmasti sympaattisin ja realistisin mitä Flemmingiltä ollaan nähty -siitäkin huolimatta mitä hahmo lopussa tekee.
Vasta aivan loppu herättää WTF-ihmettelyt liikkeelle kun absurdit seksilelukuviot ja Flemmingin helvetin outo päätös rikkoa neljättä seinää pompahtavat esille. Melkein tuntuu kuin tämä olisi Flemmingin yritys päättää kirjasarja mutta ei kuitenkaan tee sitä.
4. On He Majesty's Secret Service (1963)
Ehkä koko kirjasarjan samankaltaisin kirja elokuvaversionsa kanssa. Bond rakastuu henkisesti vammautuneeseen Mafiapäällikön tyttäreen, päättää avioitua tämän kanssa ja tutkii siinä välissä Blofeldia tämän alppienvuorien piilopaikassa. Kirja on erinomaisesti, Moonrakerin tasoisesti kirjotettu, täynnä hektistä menoa ja Bond on elementissään. Tuntuu kuin paluulta ensimmäisten kirjojen terävempään kerrontaan, edellisten kirjojen rutiinoituneen menon jälkeen. Kirja hieman töksähtelee loppupuolella kun sankarimme miettivät mitä Blofeld on suunnitellut mutta homma korjautuu onneksi upean kauniisti ja koskettavasti kirjoitetussa lopussa jolle elokuvakin tekee uskollisesti kunniaa.
3. From Russia With Love 1957)
Ian Flemming Istanbulissa... eiku, tarkoitan 007 Istanbulissa. Bond lähetetään Kylmän sodan molempien osapuolien pelinappulana vastaanottamaan neuvostoloikkaria ja tämän mukana tuomaan koodauslaitetta. Aivan kuten elokuvakin, alkuperäisteos on hieno agenttijännäri ja elokuva noudattelee varsin tarkkaan tämän romaanin tarinaa, tottakai muutamalla tärkeällä ja isollakin yksityiskohtamuutoksella. Bond saapuu mukaan vasta piiiitkän alkupuolen jälkeen kun pahikset ovat laittaneet suunnitelmansa liikkeelle ja yllätyin miten kiehtovaa oli seurata Smersh järjestön analysointia ja kohteen valintaa operaatiolleen. Mielenkiintoista kyllä, vaikka kirja on erinomainen, on tälläkertaa pakko sanoa että elokuva on vielä pari astetta parempi. Elokuva boostaa monia kirjan asioita ja rikastuttaa juonikuviota entisestään. Molemmat konnat Grand ja Rosa Klebb ovat sarjan parhaimpia. Ja aivan kuten elokuvassakin, Kerim Bey on yksi ikimuistoisimmista ja parhaimmista Bond liittolaisista tiedustelupalvelun elämää suurempana osastojohtajana. Rehellisesti sanottuna ainut asia mikä vähän syö kirjaa on se että kaikki on liian nopeasti ohi. Kun Bond on saanut kontaktin loikkaajaan, ollaan jo junassa matkalla loppufinaaliin.
2. Moonraker (1955)
Toisin kuin samaa nimeä kantava elokuva, tällä kirjalla ei ole oikein mitään tekemistä minkään elokuvassa nähdyn kanssa. Moonraker on sarjan kolmas kirja ja ehkä laadullisesti Flemmingin parhaiten kirjoittama. Se on kuin Silent Hill 3 missä tekijän osaaminen on kulminoitunut huippuunsa ja huonot osat on onnistuttu välttämään. Bond seikkailee koko kirjan ulkomaiden sijasta Englannin maaseudulla tutkimassa salaperäisen bisnesmiehen rakettipuuhastelua. Suorastaan rakastan tämän kirjan alkupuolta kun M kutsuu Bondin mukaansa herrasmiesklubille tutkimaan korttihuijaria ja Bond päättää antaa huijarille opetuksen. Kirja sisältää samassa osiossa yhden hulvattomimmista Flemmingin-hetkistä kun Bond sortuu häviämään korttipöydässä Mn rahoja, nautittuaan hieman liikaa alkoholia ja piristysaineita. Kirja onnistuu kantamaan alusta loppuun saakka ja viimeiset taistelut Bondin ja the ladyn henkiinjäämisestä saa oikeasti tuntemaan... öh, rakettimoottorien kuumuuden lukijassakin.
1. Casino Royale (1953)
Ylivoimaisesti paras, tiiviin ytimekkäin sekä kiehtovin kirjoista. Bond lähetetään taivuttelemaan korttipöydän kautta Neuvostoliittolaisten vakoojien pankkiiria loikkaamaan brittien puolelle. Sarjan ensimmäisen kirja ja käsittääkseni jopa Flemingin esikoiskirja jonka helposti uskoo sillä tämä on selvästi niitä kirjoja kun esikoistekijä oikeasti on nähnyt vaivaa eikä vain liukuhihnalta suoltanut tavaraa. Jos yhdestä kirjasta haluaa Bondiin tutustumista kokeilla niin tämä on täydellinen valinta, aito klassikko. Nopea lukija voi helposti lukaista koko kirjan yhdessä illassa. Se sisältää kaiken mikä esittelee Bondin, tämän maailman ja kiehtova 50 luvun miljöö tuo ihastuttavan nostalgisen fiiliksen kaiken ylle. Vuoden 2006 elokuva on loistava moderni tulkinsa samasta tarinasta.