Raha

Valvojat: Gigante, Joni Ahonen

Raha

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 23.01.2020 19:41

Uusi topic, vähän elämää tännekin.

Puhutaan rahasta. Aihe, jota jokainen joutuu elämänsä pohtimaan jossakin vaiheessa tai mahdollisesti päivittäin. Minkälaisia rahankäyttäjiä olette ja onko sitä rahaa? Tuhlaatko kaiken, sijoitatko fiksusti vai oletko säästäväinen? Jos sitä olisi enemmän, muuttaisiko se elämääsi mahdollisesti?


Itse olen huomannut, että tulen toimeen vähällä, mutta sitten kun rahaa on, se kyllä meneekin helposti. Olen muuten mielestäni fiksu rahankäyttäjä, en ostele uusia vaatteita, en käytä mitään päihteitä ja käyn todella harvoin ulkona tai ostele mitään yllättävää. Palkasta ei tosin jäisi paljoa käteen, jos en asuisi kotona tällä hetkellä. Nykyisin säästän matkusteluun ja olen siitä iloinen, että on ollut mahdollisuus nähdä paikkoja. Säästöjä minulla ei ole.

Rahaa ei ole paljoa ollut, mutta ei se suuri määrä tekisi minua juurikaan onnellisemmaksi. Elämä olisi aika samaa ja tiedän itseni tuntien etten edes keksisi, mitä ostella muutaman pelikoneen ja matkan jälkeen. Olisin varmasti vähän tyytyväisempi, jos voisin jotakin säästöön jättää tulevaisuutta varten.

Mites muilla?

Kuva
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Raha

ViestiKirjoittaja Masse » 23.01.2020 19:58

Kaljaan menee kaikki. Ja röökiin. Se siis mitä meidän ihanan verojärjestelmän jälkeen edes käteen jää (t. ~27k€ vuositulot ja veroja tästä menee kirjaimellisesti neljäs-vitun-osa). Rukoilen kolmesti viikossa kaikkivaltiasta, Veikkausta, että sieltä tipahtaisi sellainen summa tilille, että ei tarvitsisi päätään vaivata sillä, että riittääkö rahat mahan saamiseksi täyteen. Tai edes siihen kaljaan.
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Raha

ViestiKirjoittaja Gigante » 25.01.2020 08:39

Kun vanhempien pihiys aikanaan tarttui ja muutin omilleni, sitä kautta tuli opittua tulemaan toimeen suht vähällä. Rahojen käytön suhteen nyrkkisääntönä on, että vuokra ja laskut tulevat ensin, kaikki muu vasta sitten Eikä lainaa oteta ellei ole hengenhätä. Työttömänä tuli hyvin toimeen, vaikka mukavuudet jäikin vähän rajoitetuiksi ja kaupasta ostettaan vain halvinta mitä sai + kerran viikkoon tallustelin ruokajonoon. Osa-aikatyön saatuani, rahaa jää nykyään omaan käyttöön reilusti enemmän ja kehtaan jopa ostaa vähän enemmän ruoka-aineita.

Mikäli ei lasketa sitä perkeleen autoa, niin eniten rahaa käytän lähinnä peleihin, kirpparilöytöihin, pikkukrääsään ja sarjiksiin. Seuraavana tulevat sitten ruoka, herkut ja tee. Tokmannin euron läjästä löytyy teeherkkuja vaikka millä mitalla ja meikän päivittäisellä käytölläkin nuo kilon teepurusäkit kestää vajaan vuoden. Myönnettäköön, että vanhemmilta jää myös usein ylijäämäruokaa myös meikän käyttöön ja pakastin on sen tautta yhtenään täynnä.

Sikarikkaaksi en itseäni myönnä, vaikka muutamat tutut ovat porvariksi haukkuneet kun on ollut rahaa sijoittaa useastikin vähän kalliimpaan teknologiaan. Säästöjä löytyy kyllä kiitettävästi pahoille päiville niin tililtä kuin sukanvarresta. Rahankäytön suhteen sanoisin, että olen vakaalla pohjalla.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Raha

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 26.01.2020 18:33

Gigante kirjoitti:Kun vanhempien pihiys aikanaan tarttui ja muutin omilleni, sitä kautta tuli opittua tulemaan toimeen suht vähällä. Rahojen käytön suhteen nyrkkisääntönä on, että vuokra ja laskut tulevat ensin, kaikki muu vasta sitten Eikä lainaa oteta ellei ole hengenhätä.


Sama sääntö. Lainaa ei oteta. Laskut heti pois vaan alta ja sitten katsotaan jääkö vaikkapa näkkileipään rahaa.

En ole rahasta stressannut, mutta kyllä pohtinut, että omillaan olisi aika tiukkaa, jos vielä autonkin omistaisi.

Kouluissa pitäisi oikeasti jo ala-asteella opettaa rahankäyttöä. Monella ei tunnu olevan mitään suhteellisuuden tajua rahankäyttöön ja pikavipit kieltää lailla. Ties miten monta elämää mennyt moisessa sekaisin. Muistan aina kuinka asuessani yhdessä vuokrakämpässä, sain postilaatikkooni edellisen asukin laskuja ja ulosottokirjeitä. Kyllä voi kuvitella miten masentaa kun kirjeitä ei jaksa edes enää availla ja pinoa voi viivoittimella mittailla sen ylittäen reilusti oman peniksen mitan mahtikunnossa.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Raha

ViestiKirjoittaja typewriter » 24.04.2020 10:52

Uskon, että raha on luotu kiertämään ja sillä on vain välinearvoa. Siksi lähes kaikki rahat menevät mitä tulee. Erilaiset harrastukset suurin menoerä. Opintolainaa on vielä jonkin verran, muuta lainaa ei. Sijoituksissa noin 4 000 Bertie Bottin jokamaun raetta. Eläkepäivien Harrikkaa varten.
"In the end the winner is still the last man standing." -Guts
Foorumin Paras Tarinoitsija™ 2014, Foorumin 3. Paras Tarinoitsija™ 2015
Avatar
typewriter
 
Viestit: 270
Liittynyt: 01.03.2014 11:51
Paikkakunta: Imatra

Re: Raha

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 11.10.2022 12:09

Onko muiden kohdalla hintojen nousu vaikuttanut ostokäyttäymiseen? Inflaatio vaikuttaa jo selkeästi ja huomaa että joutuu ihan miettimään ostaako yli 5 euroa maksavaa 400 g jauhelihaa viikossa kahdesti kuten ennen. Olen jo parin vuoden ajan ottanut kaikki kauppakuitit talteen ja laskeskellut, että kuukaudessa ruokaan menee yleensä noin 200-250 €, ja aina vähän hätkähdän jos menee tonne jälkimmäisen summan puolelle. Myönnettävä että ostan aika usein pakastepizzoja ja sipsejä, joita voisi vähentää reilusti, jolla säästäisi reilun viidenkympin kuussa. Tätä nykyä olen sen viikon Pepsi Max -pullon jättänyt kauppaan, joka vain hyvä muutos.

Ei ole itsellä vielä taloudellista huolta, mutta hintojen nousuun ei voi olla kiinnittämättä huomiota.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Raha

ViestiKirjoittaja Gigante » 11.10.2022 17:07

En sikäli ole henk kohtaisesti huomannut ruokaostoksien hinnoissa muutoksia, kun luonnostaan tuppaan ostamaan halvinta vaihtoehtoa, vaikkakin aina kun ostan kerralla koko viikoksi ruokaa tai ruoka-aineita hinta tuppaa menemään kalleimmillaan 40-50 tietämille. Tietysti noista ostoksista voisin vähentää, jos vähentäisin herkkujen määrää, mutta ilman makeaa naposteltavaa olisi olemassaolo turhan katkeraa. Mikäli makeanhimo vie voiton, käyn lähimmästä kaupassa ilta-alejen aikaan, jolloin poistoon päätyvät tavarat saa -60% alennuksella...samaan sysssyyn pidän silmällä jos ruokapuolelta löytyisi samantapaisia tarjouksia.


Ruokaa enemmän meikää huolestuttaa enemmän on kun minä ja sisko perimme äidiltä osan suvun metsää. On vaan semmoinen pelko persuksissa että tuo korpi tulee syömään koko porukalta enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa, kuin se tulisi tuottamaan, mutta saa nähdä mitä tostakin seuraa virallisten paperien jälkeen... siis muuta kuin se perinteinen Kelan asumistuen väheneminen.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere


Paluu Yleistä keskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa