Sivu 1/1

Kliseekurimus (Leffakliseet, tropet ja yms.)

ViestiLähetetty: 31.12.2015 10:23
Kirjoittaja Gigante
Muistelin, että kynäilin tämän ketjun aikoinaan edellisellä forkalla ja päätin nyt elvyttää tämän paskan uudestaan, koska uusista ketjuista tuskin on haittaakaan. Idea on siis sama, elikkä mahdollista keskustelua, päivittelyä tai manaamista elokuvien monista kliseistä, tropeista (mikä tämän termin suomennus nyt onkaan) ja juonivälineistä.

Kaikki kliseet tai ylikäytetyt tropet eivät automaattisesti ole toki pahasta, mutta ylikäyttö ja niiden yliannostus kyllä. Voiko joitain kliseitä kenties hioa paremmaksi, jolloin se voisi toimia vai olisiko jostain jo aika luopua?


Muutamia pikkuesimerkkejä esim. Miksi piilotetun aikapommin pitää piipittää helvetin äänekäästi ja on täynnä vilkkuvia valoja, jos sen pointti on kerran pysyä piilotettuna?
Miksi fantasiakypärissä on sarvet, vaikka niille ei ole mitään käytännön hyötyä?


Mielessäni kävi myös, että tästä hommasta voisi kokeilla tehdä eräänlaisen pelin siten, että aina kun edellinen heittää ilmoille jonkin ärsyttävän kliseen, voisi seuraava kommentoida sitä jotenkin. (tarpeellisuus, voiko sitä parantaa tms.) ja heittää sitten seuraavaksi itse jonkin ylikäytetyn leffakliseen. Näin pallo pysyisi jollain tapaa pelissä.

Re: Kliseekurimus (Leffakliseet, tropet ja yms.)

ViestiLähetetty: 09.01.2016 19:06
Kirjoittaja Tohtori Freeman
Eeppinen kaksintaistelu, jossa joko hyvä tai paha rupeaa jotain syystä ennen viimeistä tappavaa iskua tekemään jotain tyhmää, mikä antaa aikaa toiselle osapuolelle tehdä vastaisku. Noista olen ehtinyt saada tarpeekseni.

Re: Kliseekurimus (Leffakliseet, tropet ja yms.)

ViestiLähetetty: 12.01.2016 10:24
Kirjoittaja Gigante
Olen usein huomannut, että aina kun on kyseessä takaa-ajo- tai drive by shooting-tilanne, jossa toinen auto kaahaa aivan toisen auton vieressä. Niin takaa-ajetulla jota yritetään joko suolata tai työntää pois tieltä, ei tunnu koskaan käyvän mielessä vetää liinoja kiinni. Luulisi tämän käyvän paljon paremmin järkeen kuin yrittää kaahata eteenpäin ja antaa toisen suistaa sut ojaan tai vastaantulevan rekan nokkaan.

Esim. Pet Sematary 2:ssa, jossa auto tönitään suoraan potaattirekkaa päin. Tämäkin tilanne oltaisi vältetty hetkessä jo alkuvaiheessa tehdyn jarrutuksen avulla, mutta ei.