GOLDENEYE (
1995)
Tuttuni kysyi kerran että jos pitäisi yksi ainoa James Bond-elokuva valita esitettäväksi henkilölle joka ei ole koskaan nähnyt Bondeja, niin mikä se olisi? Ajatukseni menivät samantien tottakai Conneryn leffoihin, mutta hetken pähkäiltyäni jouduin toteamaan että en usko minkään niistä olevan täydellinen esittelemään Bondia monipuolisesti kaiken osalta katsojalle jolle pitäisi antaa laaja katsaus Bond-elokuvista. Edes Goldfinger ei sovi tähän sillä se on liikaa hassutteleva sarjakuvaseikkailu. Mooren aikakauden elokuvat taas ovat liian... Moorea. Ja Dalton on vähän liian ehkä Dalton. Daniel Craigin elokuvat sen sijaan EIVÄT ole James Bond-elokuvia joten niitä ei voi edes laskea yhtälöön. George Lazenbyn On Her Majesty's Secret Service olisi itseasiassa varsin mallikas esimerkki tähän tarkoitukseen. Mutta nopeasti tajusin että vuoden 1995 Pierce Prosnan-depyyttibond Goldeneye on itseasissa Täydellinen James Bond-elokuva, joka sisältää tiukassa kahden tunnin pakkauksessa Kaiken sen mikä tekee James Bond-elokuvista James Bond-elokuvia. Erinomainen esittely hahmosta, värikkäät sivuhahmot, agenttiseikkailua, jännitystä ja mielikuvituksellista menoa, vakavaa ja keveää sekoitettu yhteiseen vodka-martin sekoitukseen ja paljon bond-klamouria kaiken päällä. Kyllä, Goldeneye on täydellinen Bond-elokuva mikä sisältää kaiken mitä James Bond elokuvat ovat.
Arvosteluni taisikin sitten olla siinä...
Goldeneye on hieno James Bond elokuva joka teki vuosikymmenen aikaisemmin saman minkä Casino Royale vuonna 2006: Palautti Bondin eloon, vireeseen ja kaikkien tietoisuuteen. Ja parempana kuin aikoihin. Ennen ilmestymistään Bond oli ollut oikeustaistojen takia tuotantolimbossa kauhistuttavat kuusi vuotta... joka on nykyään ilmeisesti normaali väli Daniel Craigin Bond-elokuville... Mutta ysärille tultaessa maailma oli muuttunut valtavasti. Kylmä sota oli päättynyt, Neuvostoliitto romahtanut ja periaatteessa koko Bondin olemassaolon perusta oli kadonnut. Ja Goldneye toi Bondin seikkailuineen moderniin aikakauteen missä moni asia oli muuttunut niin maailmassa kun asenteissa. Ja elokuvakin käyttää tätä kivasti hyödykseen mm uuden naispuolisen pomon muodossa sekä esittäessään hyvin erilaisen Venäjän kuin mitä aikaisempina vuosikymmeninä Bondeissa on opittu näkemään. Muistan kuinka vuoden 2012 Skyfall toisti copy pastena tämän elokuvan teemoja ja päätyi jälleen kerran samoihin loppupäätöksiin siitä miten maailma edelleen tarvitsee bondia. Ja samaan aikaan kun kaikki muut taputivat Skyfallille sen suuruutta niin itse lähinnä haukoittelin turhautuneena sillä se mitä Skyfall sanoo ääneen pitkillä kymmeniä minuutteja kestävillä monologeillaan, Goldeneye sanoo jatkuvasti teoillaan.
Aina alkaa vituttamaan kun ihmiset huutelevat että jonkun Spielbergin tai Nolanin (
tai joku toinen juuri sen hetken kuuma tekijä X) pitää ehdottomasti saada tehdä seuraavaa James Bond-elokuvaa. En tiedä mitä helvettiä nämä auteur-pierut muka toisivat sarjaan. Daniel Craigin aikakaudella tällaisia valintoja on juuri tehty ja elokuvat ovat muuttuneet tyhjänpäiväisen tekotaiteellisiksi viininmaistelupaskoiksi. Fakta on se että Bond-elokuvat ovat aina olleet parhaimmillaan kun niitä on olleet tekemässä rutinoituneet vahvat rivityöntekijät jotka osaavat hommansa eivätkä maalaile taivaanrantoja. Kun joskus 2018 tein täällä listan kaikista James Bond-elokuvista (sivu 11) niin totesin Goldeneyn ohjanneesta Martin Campbellista että heppu on ehdottomasti sarjan paras tekijä, sillä mies ymmärtää täysin Bondia ja minkälaista elokuvaa on tekemässä. Ja ennenkaikkea Miten homma laitetaan kasaan. Tässä on James Bond elokuva jossa tapahtuu vaikka mitä ja elokuva etenee aivan helvetinmoisella luotijuna-vauhdilla eteenpäin, mutta ehtii silti hengittämään ja fiilistelemään kaiken menon ja meiningin keskellä. Vaikka pidänkin paljon monista kasarilla kaikki Bondit tehneen John Glenin 007-elokuvista, niin niitä vaivaa hieman väsähtähnyt ja liikaa rutinoitunut yleisviba missä tuntuu olevan vähän liikaa menossa "taas tehdään yksi uusi James Bond elokuva".
Goldeneye on selvästi sotimassa tätä menoa vastaan. Tuntuu että tekijät ovat katsoneet Glenin vuosikymmenen Bondeja ja todenneet että se meno on jotain mitä pitää välttää ja tilalle pitää laittaa energiaa, jämäkkyyttä ja glamouria todella voimakkaasti. Ja niillä Goldeneye onkin rakennettu. Vahva itsenäinen elokuva jolla on valtavasti energiaa ja asennetta ja ei yritä nuoleskella tai kumarrella liikaa edeltäjilleen jotta pysyisi mahdollisimman harmaana osana isoa sarjaa. Tässä on myös mestarillisesti rakennettu jännäri missä homma etenee aivan järjettömällä nopeudella. Pelkästään ensimmäisen näytöksen aikana vauhti on aivan hurjaa ja käsikirjoitus rakentaa kaikkea supernäppärän tehokkaassa kokonaisuudessa eteenpäin. Bond hyppää heti vaistojensa ja huomioidensa ansiosta mukaan mysteeriin ja kohta on jo rikossyndikaatin jäljillä. Ja sitten mietin jotain s*tanan Craigin Spectreä missä käsikirjoittajat eivät meinaa keksi mitään syytä miksi Bond edes nousisi kotisohvaltaan.
Goldeneye osaa myös nauraa itselleen ja omalle menneisyydelleen, mutta Ei koskaan häpäisten menneisyyttään, vaan ymmärtäen oman menneisyytensä ja rakentavan itseään nyt uudenlaisena aikakautena uudenlaiseksi.
Elokuvan käsikirjoitus on myös suoraviivaisuudestaan huolimatta todella hyvällä dialogilla varustettu. Todella smoottia ja nokkelaa dialogia läpi elokuvan ja varsinkin kaikkien hahmojen persooniin on panostettu kunnolla. Ja välillä vastaan tulee todella timanttista dialogiakin, kuten Bondin ja tämän uuden pomon, Judi Denchin lady-Mn välisessä jutustelussa, missä uusi M pyyhkii ennakkoasenteilla varustettulla Bondilla lattiaa, potkii tätä munille ja lopulta antaa äidillistä olalle taputtelua tsemppaukseksi. Helvetin hyvää tavaraa.
Mutta elokuva ei kyllä jätä tippaakaan toissijaiseksi itse toimintaa. Elokuva on täynnä todella näyttäviä stuntteja ja aivan helvetin agressiivista toimintaa joka on intensiivisyydeltään samaa luokaa alkuperäisen Die Hardin kanssa. Porukkaa lentelee keskellä tulitaisteluita niin lasien kuin räjähdysliekkienkin läpi ja verrattuna nykyaikaiseen cgi-paskaan missä kaikki on tietokoneella lisättyä niin on aivan helvetin vaikuttavaa katsoa elokuvaa missä jokainen laukaus ja osuma oikeasti tuntuu kun tavaraa vain lentelee ympäristössä kun luodit repivät uhriensa lisäksi ympäristöäkin.
Totesin myös aikoinaan tekemässäni listassani että Goldeneyellä on varmasti paras hahmo-näyttelijä -kokonaisuus koko sarjassa. Siis Joka-ikinen-hahmo on täydellisesti roolitettu ja näytelty kolmiulotteinen kokonaisuus. Jopa pienet sivuhahmotkin kuten vaikka puolustusministeri Mishkin tai Robbie Coltranen ex-GKB-mies Valentin Zukovsky tuntuvat ihan kunnollisilta, ajatulla luoduilta eheiltä hahmoilta, eivätkä miltään yhdentekeviltä pikkurooleilta. Pierce Brosnan päälimmäisenä on todella jämäkkä ja monipuolinen roolissaan. Kyseessä on ehdottomasti miehen paras roolisuoritus Bondina, sillä Prosnan ei yllä lähimailekkaan tätä intensiivisyyttä ja monipuolisuutta hahmossaan myöhemmin, vaikka kaikki seuraavat kolme elokuvaa yhdistäisi. Brosman tuntuu vain niin... vaivattomalta roolissaan. Tämä ei tunnu miehen ensimmäiseltä kerralta James Bondina vaan tuntuu että mies olisi jo näytellyt hahmoa vuosikymmenen verran. Hahmo on todella hyvin rakennettu ja monipuolinen ja joka hetki tuntuu siltä että "Tämä ON Bond.". Hahmolla tuntuu kokoajan olevan menossa juttuja pään sisällä vaikka hahmo ei sanoisikaan mitään. Seuraavat elokuvat tuntuvat siltä kuin Pierce olisi vain annettu olla sillä "kyllä tämä tietää miten Bondia näytellään" ja on alkanut näyttelemään enemmän itseään, tai lähinnä omaa versiotaan Bondista. Tämä on itseasiassa identtinen juttu mitä Daniel Craigin aikakaudella on tapahtunut. Molemmat näyttelijät ovat Martin Cambpellin ohjaamissa depyyttielokuvissaan aivan helvetin hyviä, jämäköitä ja monipuolisia ja ennenkaikkea Tuntuvat hahmoiltaan. Ja seuraavissa elokuvissa alkaa outo valuminen vain "johonkin". Tehkööt jokainen omat johtopäätöksensä siitä mistä tällainen voi johtua.
(mutta vastaus on Martin Cambpell).
Kaikki näyttelijät ansaitsevat ylistykset ja niistä heti Brosnanin ohella elokuvan Bondtyttöä Natalyaa näyttelevä Izabella Scorupco joka on aivan helvetin hyvä roolissaan. Hahmo on ehdottomasti aivan parhaimpia Bondin seuralaisia ja ihan kärkipään Bond-hahmoja. Ei mikään tyhjä seksinukke, vaan itsenäinen, persoonallinen hahmo joka potkii asenteellaan Bondiakin persuksille. Ja kuten jokainen James Bond elokuva on viimeisen 50 vuoden aikana muistanut mainostaa itseään markkinoinnissa: "Ensimmäinen kerta kun Bond-tyttö ei ole vain tyhjä seinäruusu vaan tasavertainen Bondin kanssa". Scorupco antaa todella voimakkaan suorituksen elokuvassa ja jää todella voimakkaasti mieleen Oikeana hahmona ainakin itselleni kun elokuva on ohi.
Pahispuoli on elokuvassa ikimuistoinen. Jokainen pahis on hyvin kirjoitettu, supervärikäs ja loistavasti näytelty kokonaisuus, oli sitten kyseessä Alan Cummingin nörttihakkeri Boris, vähän liiankin itsestään itsevarma Gottfried Johnin loistava Kenraali Ourumov, Famke Janssenin öööh... Xenia Onatopp joka ei ikimaailmassa selviäisi nykyaikaisessa maailmassa Bondin vihollisiin. Niin ja Sean Bean Bondin entisenä bestiksenä ja nykyisenä vihollisena Alex Trevelyania.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi kaikki tuntuvat vihaavan Eric Seran soundtrackia. Tuntuu siltä että porukka keskittyy vain muistamaan muutaman hieman kyseenalaisemman kappaleen kautta koko soundtrackia, vaikka itse score on näiden muutaman oudon valinnan ulkopuolella 90% todella komeaa kuultavaa. Varsinkin alkupuolen kasino-osion aikana soivat superkauniit musiikit ja läpi elokuvan elokuvan neuvostoliitto-taustoista kummittelevat mieskuoro ja metallinhakkaus-musiikit ovat todella upeita ja luovat aivan järkettömästi atmosfääriä ja tekstuuria elokuvalle. Hetkellisesti tankki takaa-ajossa tekijät ovat kuitenkin vaihtaneet säveltäjää sillä John Altman käy nopeasti elokuvassa säveltämässä perinteisemmän bond-musiikin Pietarin kaduilla tapahtuvaan tankki takaa-ajoon. Ja se on kyllä kieltämättä upea kappale ja istuu myös tavallisemmasta tyylistään huolimatta huomaamattomasti kokonaisuuteen. Parissa kohtaa Sera vetelee kyllä överiä melodioita ja muutamaan otteeseen mies tuntuu yrittävän luoda aivan liikaa erilaisia tunteita draaman hetkinä mutta näitä muutamia juttuja lukunottamatta homma on hyvin miehellä kasassa.
Myös U2sen säveltämä ja Tina Turnerin esittämä tunnussävel on todella komea ja siitä asti kun tajusin että sen takana on Bono, niin on todella vaikeaa olla kuulematta miehen versiota korvissa kappaletta kuunnellessa. Itse elokuvan aloittavassa gunbarrelissa soivaa Eric Seran tunnariversiota vastaan minulle ei ole mitään, mutta olen lapsesta asti ihmetellyt MIKSI hemmettissä tekijät eivät käyttäneet kyseisessä kohtaa elokuvan teaserissa kuultua, Parodi-Fairin tekemää supertyylikästä James Bond themeä. Henkilökohtainen suosikkini kaikista Bond-tunnareista.
https://www.youtube.com/watch?v=kyqeIt5Sw9gAi niin joo, ja ennenkuin unohdan niin haluan myös ylistää elokuvan opening credit-videota mikä pyörii Tina Turnerin kappaleen aikana. Se on helposti koko sarjan komeimpia -ellei komein. Kaikki aikaisemmat videot ovat sarjassa olleet niiden luoneen Maurice Bnderin käsialaa, mutta vaikka miehen Bond-uralla on lukuisia mestarillisia luomuksia niin kasarilla miehen tyyli alkoi vain väsähtää ja tuntua niin löysältä ja vanhahtaneelta. Varsinkin kolmessa viimeisessä 007 elokuvassa tämä tuntui todella voimakkaasti.
Mutta Goldeneyessä ollaan hypätty uuteen maailmaan. Uuteen aikakauteen ja uudella teknologialla varustettuna. Uudesta title sequencesta vastaa Daniel Kleinman ja miehen käsissä syntyy hetki ensimmäisellä yrityksellä varmasti yksi upeimmista opening credit title sequenceista ikinä. Parhaimmat näistä ovat aina olleet niitä jotka osaavat sekoittaa elokuvan teemaa ja tarinaa yhteen kaiken oman pervoilunsa ja kikkailunsa kanssa ja Goldeneyella tämä on suorastaan mestarillista. Videossa yhdistyy niin romahtaneen Neuvostoliiton kummitelu, elokuvan Janus-teemat, seksikkään vaaralliset naiset, Bondin vempeleet kuin elokuvan nimikkojuttukin ja läpi videon kuvat leikkautuvat kauniin näppärästi yhteen musiikin kanssa. 10/10.
Minulla on oikeastaan vain yksi ainoa valitus itse elokuvan osalta. Sean Beanin Alec-hahmon ja Bondin välinen juttu jää hitusen liian kevyeksi ja pintapuolikseksi elokuvan jälkimmäisellä puoliskolla. Tämä ei ole elokuvaa kaatava ongelma, sillä kaikki on edelleen kivaa ja vauhdikasta, mutta tuntuu valtavalta puuttuvalta palalta käsikirjoituksessa minkä kuntoon hiomalla elokuva olisi voinut olla vielä helvetisti parempi. Jotain pientä mikä olisi tehnyt näiden väleistä vielä traagisempaa ja satuttanut vaikka molempia, sillä nyt paljastusten jälkeen Bond vähän surkuttelee asiaa irrallisesti, mutta juttu tuntuu siltä että asiaa olisi ehdottomasti voitu vielä syventää jollain Molempien hahmojen osalta. Ehkä Alec olisi halunnut kostaa briteille mutta pitää vanhan 007-bestiksensä kaikin keinoin elossa ja Bondin taas olisi seurattava tehtäväänsä. Ja ehkä alussakin Bond olisi selvinnyt Alecin ansiosta, ja nyt lopussa Alec odottaisi vastapalvelusta mutta Bond tappaakin tämän kylmästi. En tiedä, mutta jotain pientä mikä olisi tehnyt hienosta Bond-elokuvasta Upean Bond elokuvan.
Valitettavasti elokuvan bluray ei ole todellakaan mikään kummoinen. Kyseessä on vain vanhan ysäri-dvdn upscalettu julkaisu ja kuva on turhauttavan mössöä. Viimevuonna (2022) oli Bond-elokuvien huikea 60v synttäri ja koko vuoden odotin sormet syhyten että koska tulee ilmoitus juhlavuoden kunniaksi julkaistavista 4K Ultra Hd James Bond -elokuvista.... mutta vuosi tuli... ja vuosi meni ja ilmeisesti kuusikymppisyyttä ei kuulu enää juhlia mitenkään sillä vaikka kaikista Bond elokuva ON JO OLEMASSA jo kohta kymmenen vuotta 4K-masteroinnit niin niitä EI OLE julkaistu missään muussa muodossa kuin jossain v*tun Applen iTunesissa ja Google Playssa... siis oikeasti Mitä v*ttua? Jumalauta.
Olen kyllä onnekas, sillä Goldeneye on oman lapsuuteni Bond-elokuva. Se ei ole ensimmäinen Bond minkä näin, mutta se oli SE Bond mikä ilmestyi kun olin iässä missä asioista aletaan kiinnostua ja huomata kun jotain uutta ilmestyy suurin fanfaarein. Goldeneye on eheä oma seikkailunsa ja sopii erinomaisesti niin osaksi sarjaa kuin omaksi itsenäiseksi katsahdukseksi mistä James Bond-jutuissa oikein on kyse.
4+ / 5