Alice: Madnes returns (xbox)Karu ja häiriintynyt peli siinä missä kymmenen vuotta vanha edellisosansa. Ehdinkin jo kirjoittaa siitä pelistä enemmän tähän topiciin, jos joku ei muista ja pidin pelistä paljon. Mutta päästyäni käsiksi pelin jatko-osaan, en pystynytkään pelaamaan sitä kuin tunnin pari pätkissä per päiviä tai pahimmillaan viikko, mutta siitä lisää kohta.
Alice on nyt 19 ja vuotias asuu Lontoolaisessa "Angus Bumbyn" pitämässä orpokodissa, jossa hän yrittää parantaa pahoista muistoista kärsiviä orpolapsia. Alicen ihmemaa ei kuitenkaan ole kadonnut mihinkään ja maata vaivaa mystinen Veturi, joka korruptoi maata kenenkään estämässä. Peli ei kuitenkaan sijoitu pelkästään ihmemaahan, vaan välillä Alice herää tosielämään, eli 1800 luvun Lontooseen.
Kuten alkuperäinen peli, on jatkis kolmannen persoonan mättötasoloikkaa, mutta tietysti hiotumpana nykyajan standardeille. Ihmemaa on myös visuaalisesti hieno ja varsinkin päähenkilömme on nätti ilmestys
Kuitenkin pelillä on iso ongelma, mielikuvitukseton taistelusysteemi ja pelattavuus, yhdistettynä tylsiin vihollisiin ja heikkoon asevalikoimaan. Peli ei tarjoa Alicelle kuin viisi asetta, joista yksi on oikeastaan puzzleihin tarkoitettu pommi. Loput neljä ovat entuudestaan tuttu leipäveitsi, pippurimylly pitkän matkan vihollisia varten, keppihevonen, jota käytetään kuin nuijaa. Lopuksi viel' teepannu, joka ampuu mitäs muuta kuin tulikuumaa teetä lätäkön levyiselle alueelle. Hienoja aseita, mutta niitä on vain se neljä. Vertailun vuoksi alkuperäisessä pelissä niitä taisi olla lähemmäs kymmenen. Vihollisia on monipuolisesti, mutta osa niistä nähdään vain yhden kappaleen ajan. Ainoastaan vauvakasvoisia "Ruineja" tulee vastaan kaikkialla ja ne vasta tylsiä vihollisia vatkaan. Eivät ne osaa muuta kuin katsella ja satunnaisesti lyödä pelaajaa.
Tekijät itsekkin ovat varmaan tajunneet ettei tällaista moni jaksaisikaan pelin 15 tunnin keston ajan, joten mukaan on ympätty muutamia minipelejä ja puzzleja tuomaan vaihtelua. Ja löytyypä kentistä paljon piilotettuja muistoja kerättäväksi. Parhaimmillaan peli on kuitenkin loppupuoliskolla, jossa juoni ottaa uuden vaihteen. Karu lopetus jäi janottamana lisää tällaista, mitä ei ilmeisesti ole tulossa, ei ainakaan pelimuodossa. Pelin tekijä American McGee, käynnisti kickstarter kampanijan, jossa hän hankki rahoitusta
Alice: Otherlands nimiselle lyhytanimaatiosarjalle, mihinkä voisin antaa euron tai pari tukea, sillä kyllä tällaisia vanhemmalle väestölle suunnattuja "satuja" seuraa mielellään.