Opiskelu

Valvojat: Gigante, Joni Ahonen

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 16.07.2014 15:55

Englannista tuli juuri sähköpostia, jossa minut toivotettiin tervetulleeksi kouluun! Lähtö olisi syyskuussa ja takaisin tulisin ensi kesänä. Varmaan tuossa ajassa ehtii brittienkku jotenkin tarttumaan. :) Vielä en asiaa täysin ala juhlimaan, koska olen tiedosta vähän sekaisin. Toki jotain juttuja pitää vielä lähetellä, mutta muuten paikka on varma.

Nyt pitää sitten petrata englantia, jottei ilmaisuni olisi sellaista noloa Hulkin tasoa. Asunto pitää Tampereelta irtisanoa ja keksiä kuljetus tavaroille kotiin. Vielä tässä ehtii, kun koulu alkaa vasta 21. syyskuuta.

Mutta iloinen olen uutisesta. Ei harmita ollenkaan, etten päässyt sinne Sveitsiin, jonne suunnittelin aluksi opintoja. Saa nähdä miten minulle käy yksin vieraassa maassa. 8-)
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja -Zerials- » 16.07.2014 19:26

Onnittelut Jonille opiskelupaikasta! Saakos kysyä, minnepäin Englantia olet menossa opiskelemaan?
Ex: Crealz
Kuva
Avatar
-Zerials-
 
Viestit: 664
Liittynyt: 28.02.2014 10:57
Paikkakunta: Sitä ei moni tiedä...

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 16.07.2014 21:58

-Zerials- kirjoitti:Onnittelut Jonille opiskelupaikasta! Saakos kysyä, minnepäin Englantia olet menossa opiskelemaan?


Berkshireen, joka on Lontoon ja Oxfordin lähettyvillä. Tai onhan noihin kaupunkeihin Google Mapsin mukaan jonkin verran matkaa, mutta noiden tuttujen nimien seutuvilla kumminkin. Koulu on University of Reading, jossa olen ymmärtääkseni ensimmäinen suomalainen taideopiskelija koskaan. Saatan jopa jäädä ainoaksi suomea edustavaksi taiteilijaksi tuossa koulussa, sillä TAMKin kuvataidelinja sai lakkauttamispäätöksen viime vuonna, eikä uusia opiskelijoita enää oteta.

Varmasti on mielenkiintoinen luokka tuossa koulussa, joka koostuu eri opiskelijoista ympäri maailmaa. Koulu näyttää muutenkin ihastuttavan Tylypahkamaiselta paikalta. :)

Juhlin kuitenkin tätä kunnolla vasta sitten, kun olen oikeasti Lontoon lentokentällä matkatavarat hukassa ja kuset housussa.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 08.04.2015 18:16

Noniin, nyt on kouluihin sitten vihdoin haettu eikä hetkeäkään turhan aikaisin, kun hakuaika loppuu jo huomenna... Neljään eri AMK:hon ja yhteen yliopistoon tuli haettua. Kaikissa sama linja eli tietojenkäsittely. Kätevää, että tänä vuonna tuo AMK-haku menee niin, että yhdellä pääsykokeella on oikeutettu hakemaan jokaiseen eri kouluun. Ei tarvitse ravata joka puolella Suomea tekemässä kokeita, kun voi kätevästi Helsingissä vaan käydä yhden tekemässä. Toisaalta tuo taas tarkoittaa sitä, että siinä yhdessä pitää oikeasti tehdä parhaansa tai voi sanoa samalla kertaa hyvästit jokaiselle paikalle.

Toisaalta tänä vuonna jaetaan jotkut ennakkotehtävät niin saa edes vähän jotenkin valmistauduttua siihen kokeeseen. Viime vuonna söi vähän motivaatio, kun kävin ensimmäistä kertaa korkeakoulujen pääsykokeessa enkä ollut valmistautunut muuten kuin kaljaa juomalla edeltävänä iltana. :?
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 08.04.2015 18:45

Masse kirjoitti:Toisaalta tänä vuonna jaetaan jotkut ennakkotehtävät niin saa edes vähän jotenkin valmistauduttua siihen kokeeseen. Viime vuonna söi vähän motivaatio, kun kävin ensimmäistä kertaa korkeakoulujen pääsykokeessa enkä ollut valmistautunut muuten kuin kaljaa juomalla edeltävänä iltana. :?


Toivotan stemppiä sulle Masse! Pääsykokeissa kannattaa ottaa rennosti ja pyrkiä haastatteluissa antamaan itsestään mahdollisimman motivoitunut ja mielenkiintoinen kuva. Tuppisuuksi jääminen on pahin moka.

Joni Ahonen ennen lähtöä kirjoitti:Englannista tuli juuri sähköpostia, jossa minut toivotettiin tervetulleeksi kouluun! Lähtö olisi syyskuussa ja takaisin tulisin ensi kesänä.

Ei harmita ollenkaan etten päässyt sinne Sveitsiin, jonne suunnittelin aluksi opintoja. Saa nähdä miten minulle käy yksin vieraassa maassa. 8-)
Varmasti on mielenkiintoinen luokka tuossa koulussa, joka koostuu eri opiskelijoista ympäri maailmaa.


Mielenkiintoista lukea näitä omia viestejä ennen lähtöä. Luokkani suhteen olin väärässä, sillä olen linjani ainoa vaihtari. Petyin tästä aluksi, kun olin se ainoa muukalainen koko luokassa.
Muuten on mennyt hyvin, vaikka olen jo korviani täynnä taideopintoja. Kirjoitan sitten vaihdon päätyttyä laajemman mielipiteen yliopistosta.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 08.04.2015 19:00

Joni Ahonen kirjoitti:
Toivotan stemppiä sulle Masse! Pääsykokeissa kannattaa ottaa rennosti ja pyrkiä haastatteluissa antamaan itsestään mahdollisimman motivoitunut ja mielenkiintoinen kuva. Tuppisuuksi jääminen on pahin moka.


Kiitti! Toivon todella kyllä itsekin, että pääsisin sisään tänä vuonna, kun ei pahemmin nappaa jos luokkatoverit ovat jotain 3 vuotta nuorempia jonneja. :lol: Haastatteluja ei taida onneksi olla, ainakaan tuolla AMK-puolella. Pitää vielä tarkemmin tsekata tuo yliopisto, koska siellä saattaa ollakin.
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Morsontohveli69 » 09.04.2015 00:54

Ainoa suorittamani koulu on peruskoulu, mutta opiskelen paraikaa nettilukiossa. Siinä pitäisi riittää hommia ihan tuonne ens kesään asti.

2013-2016

Ens syksynä pitäisi olla kaksi kirjoitusta. Ruotsi ja äikkä. Jouduin valitsemaan ruotsin, koska matematiikka ei ole koskaan ollut vahvimpia puoliani. Keväällä 2016 olisi sitten tarkoitus kirjoittaa loput kaksi, psykologia ja englanti. Voi olla, että joudun kuitenkin siirtämään syksyn kirjoitukset keväälle. Eihän tuo puolen vuoden odottelu missään tunnu.
"It's not about changing the world. It's about doing our best to leave the world... the way it is. It's about respecting the will of others, and believing in your own."

Big Boss
Avatar
Morsontohveli69
 
Viestit: 79
Liittynyt: 16.03.2014 19:24
Paikkakunta: Empäkerro.fi

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 09.04.2015 07:16

Masse kirjoitti:Toisaalta tänä vuonna jaetaan jotkut ennakkotehtävät niin saa edes vähän jotenkin valmistauduttua siihen kokeeseen. Viime vuonna söi vähän motivaatio, kun kävin ensimmäistä kertaa korkeakoulujen pääsykokeessa enkä ollut valmistautunut muuten kuin kaljaa juomalla edeltävänä iltana. :?

Tietojenkäsittelyyn ei kyllä tuota paremmin tarvitse edes valmistautua, sillä noilla eväillä aika moni luokkalainen pääsi Mikkeliin opiskelemaan. :lol: Ei mut oikeasti, tietojenkäsittelyn pääsykokeet on ihan naurettavan helpot (ainakin Mikkelissä) ja pari vuotta sitten ne olivat vielä helpommat, kun niissä ei ollut ennakkotehtävää eikä matematiikkaosiota. Matikkaosio oli ihan naurettavan helppoa 1+1 matikkaa, jota osaa apinakin ja toinen iso tehtävä oli luetunymmärtämisosio, jonka aiheena meillä oli tietoturva. Musta ainakin tuntu ton jälkimmäisen aikana, että sillä vaan testattiin ymmärtääkö sakki vähääkään sen päälle mitä ollaan tultu opiskelemaan. Itse tosiaan pääsin ihan heittämällä sisään ilman minkäännäköistä valmistautumista ja pisteitä itsellä taisi olla joku 15 alarajan yli. Mut juu, tsemppiä kokeisiin!
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Apple » 20.04.2015 00:44

Kohti yliopistoa tässä nyt jotenkin ollaan menossa. Rakasta äidinkieltämme lukemaan, jes! Kun mitään muuta polkua ei löydy ja jotain tekee silti mieli lukea, niin minkäs teet. Sisäänpääsy kun ei käy sormia napsauttamalla, niin kenties tässä johonkin paskaduuniin vuodeksi päädytään. Jatketaan toimivalla taktiikalla nimeltään päivä kerrallaan :)
Avatar
Apple
 
Viestit: 181
Liittynyt: 04.03.2014 00:38

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 12.05.2015 18:12

Voi perse, kun olen taas hereillä näiden opiskelujuttujen suhteen. AMK:n pääsykokeiden ennakkotehtävät julkaistiinkin jo 4. päivä tätä kuuta eikä ihan loppukuussa niinkuin muistin. Nyt sitten kiireellä pänttäämään. Omalla tavalla ihan hyvä, että jos oikein ymmärsin niin kaikki koekysymykset koskee juuri noita enakkotehtäviä. :o :shock:
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 30.06.2015 00:10

Plääh, opiskelupaikkojen tulokset tulevat tällä viikolla. Oikeastaan osa olikin jo netissä. Ensimmäisessä hakuvaihtoehdossa 29. varasija ja yliopistoon en päässyt ollenkaan (mikä oli odotettavissakin). Enpä kyllä jaksa toivoa elättää tuon 29. sijan kanssa, kun joissain kouluissa ensimmäistäkin varasijaa saa jännätä. Saas nyt nähdä olisiko noissa muissa kouluissa sitten pisteraja alhaisempi. :?
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 01.07.2015 12:37

Käy tieni St. Micheliin! Eli Mikkelistä tippui kuin tippuikin opiskelupaikka. Olen oikeasti iki-iloinen. Nyt kyllä Alkosta hakemaan skumppaa. :D

FWAM, mikäs oli niiden absintti-shottien laita? ;)
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 01.07.2015 16:33

Masse kirjoitti:Käy tieni St. Micheliin! Eli Mikkelistä tippui kuin tippuikin opiskelupaikka. Olen oikeasti iki-iloinen. Nyt kyllä Alkosta hakemaan skumppaa. :D

FWAM, mikäs oli niiden absintti-shottien laita? ;)

No ei jumalauta, kai se pitää syksyllä uhrautua tinaamaan parit absut nassuun. Voi vittu mitä menin lupaamaan. :lol: Kiva kuitenkin tietää, että meidän tuutoreiden opetuslapsina on tuttujakin ja pikkuveli saattaapi kans alottaa samalla alalla. Ei siinä, onnea rutkasti ja tervetuloa! :D
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 10.07.2015 09:31

Jooh, taisin luvata, että kertoisin vähän laajemmin tuosta yliopistosta ja vaihtovuodestani.


Univerity of Reading oli aika massiivinen paikka kun ajattelee sitä tosiasiaa, että koulun kampus on suurempi kuin kotikyläni ja opiskelijoita viisi kertaa enemmän kuin Rantasalmella asukkaita. Alku oli vaikeaa ja valitsin pakon sanelemana kursseja, kun suunnittelemani kurssivalinnat eivät olleetkaan vaihtareille auki toisin kuin alussa annettiin ymmärtää. Valitsin taidehistorian luentoja, joissa käsiteltiin Delacroixia ja hänen aikansa tapahtumia. Kurssi ei olisi voinut oikeasti vähempää kiinnostaa, eikä siellä ollutkaan ketään muita taideopiskelijoita kuin minä. Siellä kuitenkin kohtasin ainoan ystävän koko yliopistosta, jota ilman olisi ollut tosi yksinäinen vuosi. Menin häneen sitten onnettomasti myöhemmin ihastumaan aika tavalla, mutta en kadu mitään.

Taidepuolella meillä oli varsin hyvät tilat, joissa sai tehdä melkein mitä vaan, jos oma teos sitä vaati. Opiskelin yhdessä ensimmäisen vuosikurssilaisten kanssa, mutta jo he olivat uskomattoman luovia mitä tulee tilan käytön suhteen. Vierailevia taiteilijoita ja luennoitsioita oli paljon, jotka kaikki olivat itselleni ennestään tuntemattomia. Englanti on tosi kansainvälinen maa, joten luonnollisesti erilaisia tekijöitä eri maista oli paljon enemmän kuin mitä Tampereella on koskaan käynyt puhumassa. Itselleni riitti se, että löysin edes yhden mielenkiintoisen ja inspiroivan taiteilijan.

Suurimmaksi osaksi yliopisto oli luentoja ja itsenäistä työskentelyä. Keskityin öljyvärimaalaamiseen sekä omiin sarjisprojekteihin koulun kirjastossa, jossa oli paljon paremmat pöydät piirtää. Opettajat olivat päteviä, mutta harmillisesti tuntui, että ne parhaimmat tyypit opettivat vanhempia opiskelijoita, eivätkä kyseiset kurssit olleet mahdollisia ekan luokan tyypeille.


Rehellisyyden nimissä sanottakoot, että loppujen lopuksi yliopisto ja opiskelu olivat aivan sivuseikka koko vaihtovuodessa. Minulle sitä oikeaa oppimista elämästä ja maailmasta tapahtui yliopiston ulkopuolella, kiitos parin loistavan ystävän. Kielitaito ensinäkin kehittyi luonnollisesti paljon. Englantini oli niin paskaa alussa, etten edes uskaltanut puhua. Nyt se on edelleen kyllä paskaa, mutta ero on siinä, että uskallan puhua ja heittää läppää aika sujuvasti kaikkien kanssa. Aloitin ottamaan pianotunteja ja löysin opettajastani sielunkumppanin, jonka kanssa pidän tiiviisti yhteyttä. En pianoa oppinut soittamaan, mutta ainakin ymmärrystä soittamista ja musiikin luomista kohtaa tuli paljon. Sitten rupesin harrastamaan burleskia, joka sopikin meikäläiselle oikein hyvin ja tutustuin sitä kautta myös mielenkiintoisiin ihmisiin.

Parasta tuossa vaihdossa oli saada etäisyyttä omaan elämään ja löytää ihmisiä, joihin luottaa. On paljon helpompi olla avoimempi muille paikassa, jossa kukaan ei tunne sinua eikä ole pelkoa ns. kiinnijäämisestä. Rohkein teko oli tunnustaa omat tunteensa tälle muotokuvamallilleni, vaikka turpaan tulikin.


Loppuun sanon kaikille niille, joilla on mahdollisuus lähteä opintojen tai töiden perässä ulkomaille, että lähtekää ihmeessä! Jos minunkaltaiseni kielitaidoton, sosiaallisesti vammainen ja pilluasaamaton maalaistollo Savosta selvisi yksin koko vuoden, niin selviää kuka tahansa muukin! En ollut edes koskaan lentänyt aikaisemmin, joten olin alussa niin tumpelo, että meinasin mennä jopa väärään koneeseen. Nyt kynnys lähteä maailmalle on madaltunut huimasti. Eikä se elämä ainakaan Englannissa tai Puolassa nyt niin ihmeellistä loppujen lopuksi ollut, joten arvostus Suomea kohtaa kasvoi huimasti.

Lähtekää siis vaan rohkeasti maailmalle! :mrgreen:
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja typewriter » 21.09.2015 20:16

Joni Ahonen kirjoitti:Jos minunkaltaiseni kielitaidoton, sosiaallisesti vammainen ja pilluasaamaton maalaistollo Savosta selvisi yksin koko vuoden, niin selviää kuka tahansa muukin!

Reps kops :mrgreen:

Joni Ahonen kirjoitti:Lähtekää siis vaan rohkeasti maailmalle! :mrgreen:

Lähtisinkin, mutta kouluni tekee sen vitun vaikeaksi. Työharjoittelua ei voi hoitaa ulkomailla koska kaikki kriteerit eivät täsmää eikä "saa tarpeeksi monipuolisia työtehtäviä" (=vaatimukset eivät täyty). Britteihin olin minäkin alun perin menossa.
"In the end the winner is still the last man standing." -Guts
Foorumin Paras Tarinoitsija™ 2014, Foorumin 3. Paras Tarinoitsija™ 2015
Avatar
typewriter
 
Viestit: 270
Liittynyt: 01.03.2014 11:51
Paikkakunta: Imatra

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja NightFan » 21.09.2015 20:59

typewriter kirjoitti:
Joni Ahonen kirjoitti:Lähtekää siis vaan rohkeasti maailmalle! :mrgreen:

Lähtisinkin, mutta kouluni tekee sen vitun vaikeaksi. Työharjoittelua ei voi hoitaa ulkomailla koska kaikki kriteerit eivät täsmää eikä "saa tarpeeksi monipuolisia työtehtäviä" (=vaatimukset eivät täyty). Britteihin olin minäkin alun perin menossa.

Tästä puuttuu enää koulun mainostaminen kansainvälisyydestä niin meno on 5/5
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 06.04.2016 14:06

Noniin, opiskelupaikkahaku tehty taas kerran. Ei kyllä rehellisesti sanottuna edes huvita lähteä mihinkään jos edes sattuisin paikan taas saamaan. Etenkään tuota samaa alaa, kun se ei hirveästi napannut, mutta tähän hätään en jaksanut mitään alanvaihdostakaan miettiä. Plus tänään juuri ilmoitettiin miten opintotukia lasketaan. Se ei tuntunut viime syksynäkään riittävän (kaljan juonnista huolimatta) niin ei tosiaankaan jatkossakaan etenkin jos vielä pitäisi julkisillakin kulkea. Mikkelissä sentään olin niin onnellisessa asemassa, että kaikki liikkuminen onnistui koulumatkoja myöten kävellen.
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 01.07.2016 15:49

Ja opiskeluhaku tuotti taas hedelmää. Sain Tampereelta opiskelupaikan tuolta tradenomilinjalta. Siis, tismalleen sama kuin viime vuonnakin, kaupunki on vaan eri. Ei ole kyllä hirveä juhlafiilis. Melkein jopa toivoin, että olisi tullut pelkkää hylsyä ja olisi saanut tehdä ainakin vielä yhden vuoden töitä, mutta kai tuota opiskelua voisi vielä yrittää jos ottaa vaan ihan eri asenteen kuin viime vuonna. Pääseepähän ainakin vihdoin taas muuttamaan vanhempien nurkista pois. :roll:
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 20.08.2016 12:44

Kolmen päivän mittaiset orientaatiopäivät on nyt käyty Jyväskylässä ja alani on siis toimintaterapia. Oli tosi onni päästä varasijalta opiskelemaan, sillä hakijoita oli kuulemma 8 kertainan määrä. Ensin ajattelin avoimen puolella opiskelun olevan turhaa, josta ei paljon hyötyisi, mutta onneksi olin väärässä. Vaikkei meillä kontaktiopetusta paljon ole tiedossa, tehtäviä silti tuli runsaasti ja niiden eteen joutuu oikeasti tekemään enemmän töitä. Osaaminen on todistettava sitten kontaktiopetuksen yhteydessä, joka pakottaa eri tavalla opiskelemaan.

Jäi hyvä fiilis ja tykkään paljon enemmän Jyväskylästä kuin Tampereesta, koska ihmiset ovat savolaiseen tapaan lupsakkaampia. Olen kyseisen linjan ainoa mies ja muutenkin koululla noin 92% opiskelijoista on naisia, kun kyseessä on humaaninen ala.

Eilen oli muuten enkun kielitestaus, josta uskoin reputtavani, mutta yllätyksekseni opettaja kertoi tekstini olevan selkeää ja luettavaa. Kirjoittaminen vieraalla kielellä on minulle aina ollut todella vaikeaa, joten olin iloisen yllättynyt, että vuosi briteissä auttoi selvästi jonkin verran.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Masse » 21.08.2016 14:03

Joni Ahonen kirjoitti:Jäi hyvä fiilis ja tykkään paljon enemmän Jyväskylästä kuin Tampereesta, koska ihmiset ovat savolaiseen tapaan lupsakkaampia. Olen kyseisen linjan ainoa mies ja muutenkin koululla noin 92% opiskelijoista on naisia, kun kyseessä on humaaninen ala.


Kuulostaa kivalta. t. tuleva uustamperelainen

Itse taas vihasin savolaisia, ainakin Mikkelissä. Saas nähdä millaisia nuo manselaiset sitten ovat. :roll:
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Hammerkrieg » 21.08.2016 14:27

Samanlaisia mulkkuja ne on kaikkialla, mitä nyt murre vaihtelee. Turha sitä on stressata.
Avatar
Hammerkrieg
 
Viestit: 212
Liittynyt: 01.03.2014 14:09
Paikkakunta: Wewelsburg

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 20.02.2019 16:25

Olen jo monta vuotta pohtinut elokuva-alan opintoja ja päättänyt hakea rohkeasti tämän kevään yhteishaussa Helsinkiin. Ohjaaminen, kuvaaminen ja käsikirjoittaminen kaikki kiehtovat suuresti ja onhan noita suuntautumisvaihtoehtoja vähän kaikkeen. Eri asia pääseekö Aalto-yliopistoon, mutta se ei ole ainoa vaihtoehto Helsingin oppilaitoksista. Ja jos tulisinkin valituksi, haluaisin opinnot aloittaa vasta ensi vuonna, koska minulla on vielä ryhmätaideterapian opinnot kesken ja koulutusmaksuja maksettavana.

Elokuva-ala tuntuisi luontevalta idealta, sillä taiteesta ja sarjakuvista olis mielenkiintoista hypätä tekemään liikkuvaa kuvaa ja toteuttamaan kyseisellä medialla villejä juttuja. Tällä hetkellä etäopiskelu ja kotona asuminen töitä tehden on alkanut vähän nyppimään. Tuntuu jos ei muuta ja edes suunnittele elämää muualla päin, ei osaisi tai uskaltaisi lähteä mihinkään. Taideterapia on kiinnostava ala kyllä, mutta en ole vielä varma näenkö itseäni ammattia harjoittamassa kovinkaan aktiivisesti tulevaisuudessa.

Tässä pari päivää sitten mietin, että olisiko pitänyt hakea aikaisemmin leffa-alalle, mutta James Cameronin viisaus sai minut unohtamaan moiset ajatukset:

"Elä vähän ensin, ota sitten kamera ja tee elokuva siitä, mitä tiedät ja mitä olet kokenut. Älä siirry lukion superfani-vaiheesta suoraan elokuvakouluun ja valmistu sieltä ymmärtämättä elämästä mitään muuta kuin mitä olet nähnyt elokuvissa. Koska et tiedä paskaakaan. Sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa”

Nyt olisi jo jotain elämänkokemusta ja aiheita ihan todellisista tapahtumista pariinkiin leffaan tai tv-sarjaan. Jos pääsen leffa-alalle ja joskus omaa elokuvaa työstämään, Silence saa arvostella ensin. :mrgreen:
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Kallu » 20.02.2019 17:36

^ IMO taidealat ovat vähän sellaisia, missä koulutuksen merkityksellisyys on jokseenkin kyseenalaista. On helvetisti menestyneitä näyttelijöitä, ohjaajia, pelintekijöitä yms kellä ei ole formaalia koulutusta siihen, mitä tekevät. En sano tätä siksi, etteikö olisi hienoa, mikäli pääsisit opiskelemaan, vaan siksi, ettet lannistuisi, mikäli et pääse. Jos sinulla on joku tarina, minkä haluat kertoa, niin toivottavasti kerrot sen silti. Kannattaa muistaa myös Richard Bransonin viisaus "screw it, just do it!
YKSIMIELISESTI FOORUMIN PARAS TOPIC 2017
Avatar
Kallu
 
Viestit: 404
Liittynyt: 24.03.2014 13:30

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Silence » 20.02.2019 19:06

Joni Ahonen kirjoitti:mutta James Cameronin viisaus sai minut unohtamaan moiset ajatukset

Cameronin toinen viisaus oli: "Kun saavutat sen tilan urallasi että voit toteuttaa minkä tahansa unelmaprojektisi... -Älä tee mitään. Katoa kymmeneksi vuodeksi ja tee loppuelämäsi vain ja ainoastaan jotain v*tun Avatareja….. Niin, enkä julkaise True Liesia tai The Abyssta bluraylla."

Olen jo monta vuotta pohtinut elokuva-alan opintoja ja päättänyt hakea rohkeasti tämän kevään yhteishaussa Helsinkiin. Ohjaaminen, kuvaaminen ja käsikirjoittaminen kaikki kiehtovat suuresti ja onhan noita suuntautumisvaihtoehtoja vähän kaikkeen. Eri asia pääseekö Aalto-yliopistoon, mutta se ei ole ainoa vaihtoehto Helsingin oppilaitoksista.

Onnea vaan matkaan jos haluat kokeilla. Tuon rumban jo omalta osaltani läpikäynneenä voin sanoa että mikään ei tappanut intohimoani elokuviin pariksi vuodeksi niin paljon kuin 4 vuotta elokuvakoulussa. Mutta se oli lähinnä oma ongelmani koska olin jo puuhaillut elokuvia 10 vuotiaasta saakka ja koulussa kaikki opetettiin alkeista ja ympärillä ollut porukka tuntui olevan vasta-alkajia ja itselläni tuntui siltä kuin olisin ollut ylä-astelainen päiväkodissa... But that just me. Siellä oppii kuitenkin paljon elokuvahistoriaa, joka on aina hienoa.


Kallu kirjoitti:En sano tätä siksi, etteikö olisi hienoa, mikäli pääsisit opiskelemaan, vaan siksi, ettet lannistuisi, mikäli et pääse. Jos sinulla on joku tarina, minkä haluat kertoa, niin toivottavasti kerrot sen silti. Kannattaa muistaa myös Richard Bransonin viisaus "screw it, just do it!

Helvetin hyvin sanottu. Viisi gigsua viidestä.
Avatar
Silence
 
Viestit: 808
Liittynyt: 01.03.2014 00:00
Paikkakunta: Turku

Re: Opiskelu

ViestiKirjoittaja Joni Ahonen » 20.02.2019 19:47

^
Olen ajatellut opintojen mielekkyyttä kyllä paljon, sillä asenteeni koulun käymiseen on ollut aina vähän niin tai näin alasta riippuen. Opistot eivät olisi niin sitovia, niitäkin olen pohtinut yhtenä vaihtoehtona. Koulutuksien kautta tutustuisi muihin ihmisiin, jotka ovat samasta alasta kiinnostuneita. Tai sitten (myös) vihamiehiin.


Silence kirjoitti:Onnea vaan matkaan jos haluat kokeilla. Tuon rumban jo omalta osaltani läpikäynneenä voin sanoa että mikään ei tappanut intohimoani elokuviin pariksi vuodeksi niin paljon kuin 4 vuotta elokuvakoulussa. Mutta se oli lähinnä oma ongelmani koska olin jo puuhaillut elokuvia 10 vuotiaasta saakka ja koulussa kaikki opetettiin alkeista ja ympärillä ollut porukka tuntui olevan vasta-alkajia ja itselläni tuntui siltä kuin olisin ollut ylä-astelainen päiväkodissa


Tämä sama kokemus oli taideopinnoissa AMKissa itselläni. Olin jo käynyt pari vuoden mittaista taidekoulua ja tehnyt paljon itse kaikkea. Tuli kerran vastaan tilanne, jossa vieraileva opettaja vittuuntui minuun koska ei uskaltanut kommentoida töitäni kun tajusin tekniikoista häntä enemmän.


Ja päänihän oli hajota taidekoulussa, josta syystä lähdinkin vuodeksi vaihtoon, jossa sain muuta ajateltavaa. Onneksi olen ollut vahvasti oman tieni kulkija ja koulutus vain varmisti, että halusin mennä omia polkujani jatkossakin. Tavallaan koulutukset tekivät minusta vieläkin erilaisemman ja halun kapinoida alan muita ihmisiä vastaan. Ehkä näin käänteisesti kävi lopulta siis hyvin omalla kohdalla. Nyt olen kyllä noista koulutraumoista selvinnyt, enkä tietoisesti yritä edes olla erilainen. Sitä on joka tapauksessa. :P


Olen pohtinut alaa ja toki muitakin koulutusvaihtoehtoja. Joku tekniikkaan keskittyvä vuoden mittainen opisto ei olisi laisinkaan huono ajatus myöskään.
Avatar
Joni Ahonen
Moderaattori
 
Viestit: 2323
Liittynyt: 01.03.2014 12:13
Paikkakunta: Suomessa

Edellinen

Paluu Yleistä keskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron