Kompuutteri-ketju

Valvojat: Gigante, Joni Ahonen

Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Gigante » 13.03.2014 15:07

Näin Beksin aloitteen johdosta palautin tämän vanhan ketjun henkiin, vaikkakin vähän erikoisemmalla nimellä. Keskustelua ja vastaavaa shittiä omista koneista oli kyseessä sitten Windows, Mac tai Linux-jutskat.


Beksiii kirjoitti:
Gigante kirjoitti:Onneksi kuitenkin haastattelujen jälkeen pääsen noutamaan uuden pöytäkoneeni puodista.
Hardware-hiirenä pakko tietää minkälainen kone tulossa.


Nyt kun koneeni sain noudettua, niin voinkin listata näitä pikkunippelitietoja.
Ei siis todellakaan mistään hääppöisestä häkkyrästä ole kyse.

Kotelo: Zalman Z9+ Chieftec 600W voimanlähteellä.
Prossu: Intel Core i5-4570
Emo: Asus B85M-E
Keskusmuistia: A-Data XPG DDR3, yhteensä 16gigaa
Kiintolevy: Seagate 1TB
Näyttis: Palit GTX650Ti 1024MB

Plus siinä sivussa mukana Wlan-sovitin.

Käyttikseksi asensin siihen vast'ikään: 64 bittinen Ubuntu 12.04.04 LTS



(*väistää taktisesti lukuisat yleisön heittokirveet) :ugeek: Käsitän kyllä mitä ajattelette Ubuntusta ja linuxista ylipäätään. Tiedän, että ubuntu ei ensisijaisesti tue pelejä läheskään samalla tavalla kuin Windowsit, mutta niihin Steamin peleihin, jotka jo omistan (Amensia, L4D2 ja TF2) löytyy kyllä nykyään ihan älyllinen linux-tuki. Wanhojen pelien (ja joidenkin uudempien) puolesta tietysti pitää tehdä hieman (lue: vitusti) säätämistä, mutta siihen hintaan minä olenkin jo valmistautunut. PC-pelaaminen on muutenkin tärkeysjärjestyksessään siinä kolmantena, enemmän olen keskittymässä piirtelyyn ja siihen netin käyttöön.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Beksiii » 13.03.2014 16:16

Ihan kiva tuo paketti on. Näyttis nyt voisi olla vähintään 2gb mallia, mutta jos kerran tarpeesi tiedät niin sillä ei ole mitään väliä. Prossu ja muu sitten kestää vähän pidempääkin ikää helposti, joten jos pelitehoa haluat joskus enemmän, niin melko halvalla tulet pääsemään.

Käyttiksen valitseminen oli aika jännä :) Itse en ole edes koskaan tutustunut muuhun kuin windowsiin, mutta tulevaisuus voi tuoda uusia tuulia, varsinkin jos steamin käyttöjärjestelmä on joskus tulossa. Tiedä sitten onko ollut pelkkä tornari, mutta ideanahan tuo ei ole ollenkaan hullumpi.
Avatar
Beksiii
 
Viestit: 88
Liittynyt: 07.03.2014 12:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Tohtori Freeman » 13.03.2014 17:04

Aikaisemmin kärsin jatkuvista ylikumenemisongelmista, kiitos liian pienen ja huonosti tuuletetun kotelon, joten opin vähän kuin kantapään kautta panostamaan enemmän siihen, kun emolevyn mosfet piirit sulivat ja vievät siinä samalla näytönohjaimeni (mutta jimssin takuu antoi onneksi kummatkin uutena :) ). Nykyään mennään siis näillä:


- Kotelo: Fractal Design Core 3000
- Emolevy: Gigabyten 990fxa-ud3
- Prossu: Amd fx-8350 (antec Kuhler 620 vesijäähdytyksellä)
- Muisti: Kigston hyperX (2x4gb - 1600 MHz)
- Näyttis: Asuksen HD7870 2gb
- Kiintolevyt: Yhteensä 1250 gb (molemmat Western digitalilta)
- SSD kiintolevy Kigstonilta, jossa 246mb.
- Virtalähde: XFX 550W Core Edition


Kyllä tällä pelit pyörivät, vaikka intelifanit muuta väittävätkin.
Avatar
Tohtori Freeman
 
Viestit: 356
Liittynyt: 28.02.2014 11:27
Paikkakunta: White Forest

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja whatever » 16.09.2014 18:26

Tää ketju kaipaa tönäsyä. Enemmän sosiaalista mediaa ja pilipali-pilvipalveluita käsittelevää tekstiä, mutta tuskin me erillistä mese-topikkia tarvitaan niinkuin edellisellä foorumilla?

Oon pitkään boikotoinu Google+:aa ihan hetken mielenjohteesta (koska YouTube-integrointi), mutta Google tarjoaa kyllä melko houkuttelevat palvelut, hintana vain oma yksityisyys. :mrgreen: Mua ei kiinnosta jos joku itselleni täysin tuntematon henkilö pääsee lukemaan mun ostoslistan tai CV:n. Mua ei myöskään haittaa että Google myy mun tietoja mainostajille, koska AdBlock on olemassa. Ei edes haittaa vaikka joku saisi salasanan, ei siellä ole kun kuitteja ja netti/peli-tunnuksia.

Android-laitteita on kertynyt hiukan, niin on tullut omaksuttua myös näiden palveluiden hyödyt. Pakko kehua Googlea, vaikka näille palveluille onkin kilpailijoita niin mistään muualta ei saa näin montaa palvelua yhden tilin taakse ilmaiseksi. Eipähän tarvi räpeltää salasanojen kanssa. Googlen servut tuppaa olemaan myös aika nopeat, enkä muista kertaakaan törmänneeni huoltokatkoihin yms. eli kilpailijoiden valttikortiksi jää lähinnä ominaisuudet.

Muut palvelut on niin hyvin pelanneet, niin päätin edes käydä katsomassa Google+ sivuni kun kerran minulle on semmoiset tehty vasten tahtoani. Ihan suoraan pakko sanoa, että mielummin tuota käyttäisin kuin Facebookia. Piirit on paljon fiksumpi systeemi kuin Facebookin seinä. Itse harvemmin pistän seinälle mitään kun on kavereissa myös sukulaisia ja kontakteja, niin ei siellä voi olla oma itsensä. Facebookissa postailen lähinnä suljettuihin ryhmiin. En tiedä, ehkä Facebook on jo äpäröinyt piirit, mutta itse en ole sillä ikinä paljoa tehnyt muutenkaan. Yleensä se on kiinnitettynä välilehtenä, ettei ole tiellä mutta näyn itse chatissa online jos jollain on asiaa ja tällähetkellä koitan kikkailla siihen jotain mistä näkisi kun on tullut viesti.

Suurimmalla osalla Facebook-käyttäjistä joita tunnen ja käyttävät sitä enemmän, on aika paljonkin valittamista ylläpidon sekoilusta. Facebook on alunperin suunniteltu opiskelijoiden bile-elämän ympärille, Google+ on alusta asti suunniteltu mahdollisimman suurelle yleisölle, siinä missä Facebook yrittää ominaisuus kerrallaan muovata rikkinäistä pohjaa...

En takaa että Google+ olisi yhtään sen parempi, mutta jos jossain vaiheessa se ohittaa Facebookin niin itse ainakin saattaisin innostua sosiaalisesta mediasta uudelleen. Ainoa syy olla käyttämättä, on että Facebook on se standardi vaihtoehto tällähetkellä.
Avatar
whatever
 
Viestit: 629
Liittynyt: 26.04.2014 10:46
Paikkakunta: Yö Kaupunni

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Gigante » 20.09.2014 09:18

Käyttiksenä on ollut omalla koneella jo jonkin tovin tämä Ubuntu, ja nykyään sen 14.04-versio. Onhan tämän kanssa tullut pärjäiltyä ihan mukavasti. En minä mitenkään syrji Windowsia (ainakaan raskaasti), mutta turhan monesti on tullut havaittua kuinka winukka alkaa ns. "lahoamaan" aina muutaman vuoden käytön jälkeen. Saa tietenkin nähdä lunastaako linux miten lupauksensa sen suhteen, että kone pysyisi hyvässä kunnossa jopa vuosien käytön jälkeen.

Mutta eipä tässä mitään, hyvinhän tämä oma Ubuntu on pelittänyt, varsinkin kun päivitin sen tähän uudempaan versioon. Asennus kävi helkkarin nopeasti, ajurien kanssa ei tarvinnut tapella lainkaan: hiiret, näppis, piirtopöytä kaikki lähtivät toimimaan heti kytkiessä. Onhan tämä käyttiksenä myös mukavan nopea käynnistymään/sammumaan, kevyt käyttää...niin ja ilmainen. Ohjelmatkin saa päivitettyä yhden ohjelman kautta ja senkin pelkällä napin painalluksella. Uudelleenkäynnistelyäkään ei ole tarvinnut harrastaa, ellei kyseessä ole ollut mm. ytimen päivitys tahi vastaava. Terminaalin kanssa ei ole pakko kikkailla, vaikka sen komennot suht helposti oppiikin.

Tieteturvasta en rupea kummoisemmin väittelemään. Mikään järjestelmähän ei ole 100 % aukoton, mutta onhan noita Linux-haitakkeita liikenteessä huomattavasti vähemmän mitä Windowsin vastaavia. Vielä ei ole tarvetta millekään viralliselle antivirus-softalle, mutta enköhän minä tavallisena työpöytä-version käyttäjänä toistaiseksi pärjää Hard/Soft-palomuureilla, perusvarovaisuudella ja sillä terveen maalaisjärjen käytöllä.


Mikäli jotain ongelmia on ollut käyttiksen kanssa, niin onhan näitä satunnaisia pikkubugeja ollut samaan tapaan kuin mitä muillakin käyttiksillä. Mistään järkyttävistä bugeista ei kuitenkaan ole ollut kyse, kun kuitenkin ratkeavat kevyellä resetoinnilla. Langaton verkko on sekin ollut vähän signaaliltaan kehnona tai muuten vain epäluotettavana, ettei sitä kehtaa ihan TF2:n tasoisiin peleihin käyttää. Kun vain saisi tuon verkkopiuhan kiskottua huoneeseen, niin sitten. Olihan tuossa 12.04-versiosta 14.04:ään päivittämisen kanssa myös pieniä ongelmia, kun homma oli jonkin jälkikäteen havaitun bugin takia viivästynyt usealla viikolla, mutta kun asiat oli saatu korjattua, lähti päivityskin pelittämään.

Näin pelirintamalta vielä: Steamin kaikki pelit eivät tietenkään ole saaneet Linux-versiota, ellei muutamia poikkeuksia lasketa mukaan. Hyvää tahtia tässä kuitenkin ollaan menossa eteenpäin pelitarjonnan suunnalla ja nekin pelit, jotka ovat saaneet käännöksensä, ovat toimineet pääasiallisesti hyvin.


Tietysti nämä raskaan sarjan Linux/Unix-nörtit käyvät loputonta sotaa parhaimman jakeluversion väliltä, mutta näin Windowsista ensi kertaa linuxiin tutustuvalle voinen Ubuntua suositella helppokäyttöisyyden takia. Jos teillä lojuu joku vanha läppäri käyttämättömänä nurkissa ja asia kiinnostaa, niin voitte testata käyttistä siihen vaikka asennuslevyltä tai tikulta.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Hunter97 » 04.01.2015 15:38

Meikäläinen on ollut lähes aina konsolipelaaja, mutta olen parin viimevuoden aikana alkanut miettimään koneen hommaamista. Puhun nyt siis kunnon myllystä.

Ongelmana tässä on vain se, että halvalla ei tällaisesta ostoksesta selviä. No, rajoittunut tietämys kyseisistä laitteista saati sellaisen kasaamisesta on myös pieni ongelma, mutta onneksi yksi kaveri on kunnon puuceemies.

No, nyt on kuitenkin 100€ pistetty säästöön, joten tästä on hyvä jatkaa.
Avatar
Hunter97
 
Viestit: 245
Liittynyt: 28.02.2014 00:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Pidgeon » 04.01.2015 17:20

Itselläni on jo hyvän aikaa pyörinyt koneella sekä Windows että Linux ja molemmilla on omat käyttötarkoituksensa. Winukalla tulee lähinnä pelailtua ja tehtyä kaikki Windowsiin liittyvät hommat ja Linuxilla sitten teen oikestaan kaiken muun, esimerkiksi ohjelmoinnin.

Konetta päivittelen silloin tällöin, mutta mitään tehopakkausta en ole koskaan tarvinnut, joten rahaa ei juuri pahemmin pala koneen päivittämiseen. Pelitkin pyörivät erinomaisesti ja eikä tähän mennessä ole tullut yhtäkään tilannetta vastaan, jossa rauta olisi joutunut koetukselle.
Pidgeon
 
Viestit: 55
Liittynyt: 28.02.2014 22:51

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 16.03.2015 23:56

Vois oman värkin speksit postailla jos jotakuta kiinnostaa. Ennen tän kasausta mulla ei tosiaan ollu vitunkaan vertaa hajua tietokoneen sisällöstä, mutta onneksi laitteistokurssi ja kaveri osasivat auttaa tän suhteen.

Prossu: Intel i5-4690K
Näyttis: Asus Geforce GTX770 Poseidon (tässä ja prossussa oli tilatessa ihan hullut tarjoukset)
Emolevy: Gigabyte Z97M-D3H
Muistit: 2x4gb Dual Ripjaw
SSD: Optima 120gb
Kovo: Western Digital 1TB Caviar Green
Power: Super Flower 750W Leadex
Koppa: Antec GX500
Ykkösnäyttönä on sit joku Benq:n vanha värkki minkä ostin halvalla kaverilta ja kakkosnäyttönä joku HP:n vielä vanhempi TFT-näyttö. Rumia kuin saatana mutta hoitavat hommansa niinkuin pitääkin.

Oon ollut tähän masiinaan ihan helvetin tyytyväinen vaikka tekikin perkeleen ison loven lompakkoon. Toistaiseksi kuitenkin lähes kaikki pelit pyöriny tasasta 60fps:ää ja ei ole ihan hetkeen ainakaan tarvetta alkaa päivittelemään koneen sisältöä.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 08.07.2015 11:36

Jooh, tulipas koneelle esto etten voi pelata eilen ostamaani peliä joka ei sinänsä kovinkaan paljon yllättänyt. Eli kyseessä on koneen heikko suorituskyky. Minulla on käytössä Acer Aspire V3-571 joka on kolmisen vuotta vanha ja on ennenkin valittanut suorituskyvyn heikkoudesta. Osaatteko sanoa mitään hyviä keinoja miten onnistuisin parantamaan tätä suoritukykyä? Ja oon jo kokeillu grafiikkojen laskemista.
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 08.07.2015 12:25

NightFan kirjoitti:Jooh, tulipas koneelle esto etten voi pelata eilen ostamaani peliä joka ei sinänsä kovinkaan paljon yllättänyt. Eli kyseessä on koneen heikko suorituskyky. Minulla on käytössä Acer Aspire V3-571 joka on kolmisen vuotta vanha ja on ennenkin valittanut suorituskyvyn heikkoudesta. Osaatteko sanoa mitään hyviä keinoja miten onnistuisin parantamaan tätä suoritukykyä? Ja oon jo kokeillu grafiikkojen laskemista.
Osta oikea PC, se on ainoa takuuvarma vaihtoehto. Vilkuilin äkkiä kyseisen koneen specsejä niin prossu tuossa värkissä on melkeinpä ihan ookoo, mutta näyttiksenä näyttäs olevan joku stockipaska jolla ei pelata yhtään mitään muuta kuin Candy Crush Sagaa. Jos läppärillä haluaa pelata videopelejä siedettävällä suorituskyvyllä niin siihen pitää kyllä sijoittaa aivan vitusti massia.

Vaihtoehtoisesti voit myös kokeilla painaa ctrl+alt+del ja sulkea tehtävienhallinnasta turhia sovelluksia taustalta (Spotify, muut mediasoittimet, explorer.exe). Omalla vanhalla läppärilläni piti sulkea lähes kaikki turha, että CSS:n sai pyörimään sen 60fps. Sitten on olemassa myös softia kuten Gamebooster ja 3Danalyzer. Ensimmäisen toimivuudesta en osaa sanoa mitään, mutta 3Danalyzerilla sain joskus ajat sitten Devil May Cry 3:n PC-versiossa nostettua frameratea ihan huomattavasti.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 08.07.2015 13:32

ForWeAreMany kirjoitti:
NightFan kirjoitti:Jooh, tulipas koneelle esto etten voi pelata eilen ostamaani peliä joka ei sinänsä kovinkaan paljon yllättänyt. Eli kyseessä on koneen heikko suorituskyky...
Osta oikea PC, se on ainoa takuuvarma vaihtoehto. Vilkuilin äkkiä kyseisen koneen specsejä niin prossu tuossa värkissä on melkeinpä ihan ookoo, mutta näyttiksenä näyttäs olevan joku stockipaska...

Vaihtoehtoisesti voit myös kokeilla painaa ctrl+alt+del ja sulkea tehtävienhallinnasta turhia sovelluksia taustalta (Spotify, muut mediasoittimet, explorer.exe)...

Kokeilin äsken tätä ja se paransi hieman mutta ei tarpeeksi. Pitäs kyllä ostaa se oikea PC joka on kyllä ollut suunnitelmissa ostaa tulevaisuudessa, mutta pitänee näköjään aikaistaa suunnitelmia.
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Gigante » 08.07.2015 13:37

Njuu... läppärit harvemmin toimivat tehokkaaseen pelikäyttöön, ellei tyydy sitten keskitason tahi alempiin tehoihin. Tällöinkin on hyvä konetta ostaessa huomioida, että läppärissä on sitten oltava se erillinen näytönohjain pelikäyttöön.

Itse en sinällään dissaa läppärin käyttöä, mutta turhan usein noissa on ollut ongelmana se kuumentuminen ja se, että läppärin oma näppäimistö ja kosketushiiri ovat ihan perseestä. Itse käytin läppäreilläni aina erillistä näppäimistöä ja hiirtä, kun alkoi pidemmän päälle potuttamaan se kuinka kirjoitellessa kone alkoi kuumottamaan rannetta.

Suosittelisin silti säästämään rahaa kunnon, jykevään pöytäkoneeseen, johon on itse valinnut haluamansa komponentit. Rahaa säästyy huimasti, kun jatkossa ei tarvitse ostaa kerralla uutta konetta, vaan riittää kun vaihtaa tarvittaessa joitain komponentteja ja tätäkään ei tarvitse tehdä kuin muutaman vuoden välein tarpeista riippuen.


...
Sanokaapas joku mielipidettä siitä, voisivatko täppärit ja vastaavat ikinä syrjäyttää pöytäkonetta esim. pelikäytön osalta? Muistan kerran kuinka eräässä Jere-sarjiksessa Jere dissasi pöytä-pc:tä ja totesin siihen "Jere ei selvästi ole pelimiehiä." , mutta voisiko tulevaisuudessa asiat olla ehkä toisin?

Kuulemma täppäreihinhän saisi kiinnitettyä näytön, hiiret, näppäimistön ja ehkä jopa dvd-soittimen, mutta voisiko semmoinen silti täysin syrjäyttää pöytäkonetta? Meinaan pöytäkoneen komponenttien vaihdon luulisi onnistuvan edelleen suht helpommin verrattuna piskuisiin täppäreihin, vaikka täppärien tehot kasvavatkin vuosi vuodelta.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 08.07.2015 14:07

Toi oman koneen kasaaminen alkoi nyt kiinnostaa kun hinta vaikuttaisi olevan edullisempi kuin valmiissa, harmi vaan kun se vaikuttaa minulle hyvin sekavalta tällä hetkellä.
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 08.07.2015 16:02

NightFan kirjoitti:Toi oman koneen kasaaminen alkoi nyt kiinnostaa kun hinta vaikuttaisi olevan edullisempi kuin valmiissa, harmi vaan kun se vaikuttaa minulle hyvin sekavalta tällä hetkellä.

Veikkaan että jokaisen kaveripiiristä löytyy vähintäänkin yksi ihminen joka osaa koneen pistää kasaan ja itsekin osaan sen tehdä kun on kerran vierestä katsonut. 600-800 euroa sijoittamalla saat koneen joka on tehoiltaan reippaasti kovempi kuin yksikään konsoli ja sillä pärjää jo pienen tovin. Itse en osaa osia suositella kylläkään PC:hen mutta veikkaan että joltain muulta foorumilta (esmes murobbs) löytyy helpostikin apua koneen kasaamiseen ja osien valitsemiseen.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja whatever » 08.07.2015 16:05

NightFan kirjoitti:Toi oman koneen kasaaminen alkoi nyt kiinnostaa kun hinta vaikuttaisi olevan edullisempi kuin valmiissa, harmi vaan kun se vaikuttaa minulle hyvin sekavalta tällä hetkellä.

Ei välttämättä tarvitse edes uutta konetta kasata, hommaat vaan nykyseen uuden näytönohjaimen jos se prossu on ihan OK. Ehkä vähän lisää muistia myös.
Avatar
whatever
 
Viestit: 629
Liittynyt: 26.04.2014 10:46
Paikkakunta: Yö Kaupunni

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 08.07.2015 16:39

whatever kirjoitti:
NightFan kirjoitti:Toi oman koneen kasaaminen alkoi nyt kiinnostaa kun hinta vaikuttaisi olevan edullisempi kuin valmiissa, harmi vaan kun se vaikuttaa minulle hyvin sekavalta tällä hetkellä.

Ei välttämättä tarvitse edes uutta konetta kasata, hommaat vaan nykyseen uuden näytönohjaimen jos se prossu on ihan OK. Ehkä vähän lisää muistia myös.

Onnistuuko tämä myös kannettaviin? Täytyy kyllä kattoa ja ei se kasaaminen enää näytä ylitsepääsemättömältä, ainoastaan osien valitsiminen.

E. Tämmönen valmis kone löyty ja vaikuttaa että on ihan sopiva teholtaan ja hinnaltaan jota voisi sitten lähteä parentelemaan jatkossa. Oletteko samaa mieltä vai oonko täysin hakoteillä :D?
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Masse » 08.07.2015 18:08

NightFan kirjoitti:
E. Tämmönen valmis kone löyty ja vaikuttaa että on ihan sopiva teholtaan ja hinnaltaan jota voisi sitten lähteä parentelemaan jatkossa. Oletteko samaa mieltä vai oonko täysin hakoteillä :D?


Pakettikoneista menee muistaakseni poikkeuksetta takuu jos kopan avaa ja ne osat on muutenkin välillä kuulemma melkoista sekundaa ja saattavat hajota yllättävänkin nopeasti eli jos jokin osa hajoaa niin koko paskan saa lähettää takaisin valmistajalle ellei sitten halua omalla kustannuksella jotain osaa vaihtaa. En kyllä suosittelisi pakettikoneita missään tapaukessa ainakaan pelaamiseen. Halvalla ei saa hyvää, etenkään tietokoneiden tapauksessa.

Jimmsiltä jos ostat koko koneen niin he kasaavat sen 75 euron hintaan. Useimmat väittävät, että kallis hinta siitä, että pistää koneen kasaan ja periaattessa onkin, mutta jos ei oikeasti osaa eikä saa ketään tuttua kasaamaan sitä konetta niin tuon periaatteessa säästää pitkässä juoksussa pakettikoneeseen verrattuna. Siihen osista kasattuun koneeseen, kun voi sitten niitä osiakin päivitellä ihan huoletta.
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 08.07.2015 22:37

Uskon löytäneeni ihan hyvän kombinaation emolevystä, prosessorista ja näytönohjaimesta. RAM varmaankin otan heti 8Gb ja kovo luultavasti 500Gb näin alkuun, en ole tosin vielä päättänyt oisko se HDD vai SDD mutta luultavasti toi eka koska edullisempi. Ajattelin käydä ihan tuolla liikkeessä kun tulee viikon päästä käytyä siellä suunnalla kyselemässä sopivasta rungosta, virtalähteestä yms.

Siinä ois varmaan kaikki oleellinen ainakin aluksi.
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 08.07.2015 23:50

NightFan kirjoitti:Uskon löytäneeni ihan hyvän kombinaation emolevystä, prosessorista ja näytönohjaimesta. RAM varmaankin otan heti 8Gb ja kovo luultavasti 500Gb näin alkuun, en ole tosin vielä päättänyt oisko se HDD vai SDD mutta luultavasti toi eka koska edullisempi. Ajattelin käydä ihan tuolla liikkeessä kun tulee viikon päästä käytyä siellä suunnalla kyselemässä sopivasta rungosta, virtalähteestä yms.

Osta SSD käyttikselle ja HDD säilöksi. Oot ihan vitun tyhmä jos ostat pelkän SSD:n koska se eroaa HDD:stä siinä mielessä että se kuluu ajan myötä ja säilöntäkapasiteetti on hintaan nähden ihan vitun vähäinen. Postaile muuten tarkemmat tiedot noista osista niin voi vähän arvioida et voiko jossain säästää tjms.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 09.07.2015 00:08

Okei en tiennytkään että SDD kuluu, olin kyllä aikonut tehä noin kuin ehdotit sitten lopulliseen kun en tienyt paremmin. Elikkäs osat jotka oon kattonut jo olisivat seuraavanlaiset:

Emolevy - H81M-DGS R2.0, LGA1150, Intel H81, DDR3, mATX
Prosessori - Intel Pentium G3220, LGA1150, 3GHz
Näytönohjain - MSI GeForce GTX 750, 2Gb GDDRS, DVI/HDMI/VGA

Eli jimmssisstä katoin ja noilla pitäs pelit jotenkuten pyöriä ja hintaa tulis vajaat 300€ + sitten kaikki muu
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 09.07.2015 00:43

NightFan kirjoitti:Okei en tiennytkään että SDD kuluu, olin kyllä aikonut tehä noin kuin ehdotit sitten lopulliseen kun en tienyt paremmin. Elikkäs osat jotka oon kattonut jo olisivat seuraavanlaiset:

Emolevy - H81M-DGS R2.0, LGA1150, Intel H81, DDR3, mATX
Prosessori - Intel Pentium G3220, LGA1150, 3GHz
Näytönohjain - MSI GeForce GTX 750, 2Gb GDDRS, DVI/HDMI/VGA

Eli jimmssisstä katoin ja noilla pitäs pelit jotenkuten pyöriä ja hintaa tulis vajaat 300€ + sitten kaikki muu

Näyttiksellä ainakin pitäis pärjätä kohtuupitkälle, prosessoria vilkuilin sen verran että se ei välttämättä jaksa pyörittää uusimpia pelejä koska se on kaksiydinprosessori ja käsittääkseni nykyään neliydinprosessorit ovat vakiintuneet about kokonaan, eli se kannattaa harkita uusiksi jos budjetti vain sallii. Toisaalta tuo prosessori on samakantainen kuin esimerkiksi Intelin i5-sarjan uudemmat neliydinprosessorit, eli sen prossun voi vaihtaa myös myöhemmin jos siltä tuntuu.

Unohdin tosiaan aiemmassa postauksessani mainita että jos jossain osin tietokonetta aiot säästää, niin älä helvetissä osta halvinta mahdollista virranlähdettä sillä olen kuullut kärähtäneistä powereista paljon kauhutarinoita. Kopan hankkiminen ei sitten ole ihan niin tarkkaa, itselläni on tällainen ja eipä hirveästi ole ollut valittamista. Pääasia että komponentit mahtuvat sisälle ja ovat yhteensopivia jne.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 09.07.2015 01:12

Joo olen itekkin tässä jo lukenu ettei virranlähteestä kannata säästää, prossu on tosiaanki tarkoitus olla "aloitusprosessori" eli se on varmaankin ensimmäinen osa jonka päivitän. Tuskin maltan odottaa että pääsen kasaamaan elämäni kalleinta "palapeliä" mutta kyllä lähipiiristä löytyy ihmisiä jotka suostuu kasaamaan
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Masse » 09.07.2015 05:53

NightFan kirjoitti:Emolevy - H81M-DGS R2.0, LGA1150, Intel H81, DDR3, mATX


Kai huomasit, että tuo on mATX-malli? Eli ATX-mallia pienempi ja oman käsitykseni mukaan suunniteltu siis mATX-kopalle. En muista oliko tuolla jotain muutakin merkitystä, mutta kannattaa vielä tarkistaa.
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja NightFan » 09.07.2015 07:21

Masse kirjoitti:
NightFan kirjoitti:Emolevy - H81M-DGS R2.0, LGA1150, Intel H81, DDR3, mATX


Kai huomasit, että tuo on mATX-malli? Eli ATX-mallia pienempi ja oman käsitykseni mukaan suunniteltu siis mATX-kopalle. En muista oliko tuolla jotain muutakin merkitystä, mutta kannattaa vielä tarkistaa.

Tota en tiennykkään, alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan tämä projekti kokonaisuudessaan. Aloin miettimään panostaisko samantien 50€ enemmän tohon emolevyyn niin sais tämmösen, vois ehkä katella toisenlaista prosessoria mutta raha kyllä alkaa olemaan jo tiukilla tässä hommassa.
Nemo enim feres saltat sobrius nisi forte insanit
Kukaan ei todellakaan tanssi selvin päin, ellei ole hullu
Avatar
NightFan
 
Viestit: 644
Liittynyt: 28.02.2014 02:12
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kompuutteri-ketju

ViestiKirjoittaja Masse » 09.07.2015 07:41

NightFan kirjoitti:Tota en tiennykkään, alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan tämä projekti kokonaisuudessaan. Aloin miettimään panostaisko samantien 50€ enemmän tohon emolevyyn niin sais tämmösen, vois ehkä katella toisenlaista prosessoria mutta raha kyllä alkaa olemaan jo tiukilla tässä hommassa.


Laittaisin rahat mieluummin vaikka tosiaan parempaan virtalähteeseen. Tuo toinen emolevy on muuten Z-sarjaa joten jos et ole aikomassa kellottaa prossua niin Z-sarjalainen on aivan turha.

Edit: Tosin ei noita muitakaan ATX-emoja montaa kymppiä halvemmalla saa.
Masse
 
Viestit: 990
Liittynyt: 28.02.2014 11:15

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa