Guitar Hero Live (Xone)Ja näin meikäläinen, yksi tällaisen marginaaligenren fani on soittanut (vai pitäisikö sanoa vinkunut ja rämistellyt) tämän pelin läpi ja pelannut Ghtv palvelussa peliä 14 tai 15 tasolle asti, niin lienee turvallista kertoa vähän enemmän pelistä. Aloitetaan vaikka itse soittimesta. Se muistuttaa aikaisempia guitar hero ohjaimia ja vaikuttaa minusta ergonomisesti ihan hyvältä vehkeeltä. Ei teräviä reunoja eikä noloja tarroja. MUTTA Activision ei vieläkään ole onnistunut tekemään hiljaista kitaraa, kaukana siitä tämän kitaran strumbar rämisee ja vinkuu niin lujaa että koko talo kyllä huomaa kun haluaa rokata. Tämä ei oo mikään turnoff, mutta pelin ääniä on syytä laittaa kovalle, tai pelata kuulokkeiden kanssa, mikäli halua kuulla musiikin selvästi. Myöskin pieni usb tikku, millä kitara yhdistetään konsoliin, tuntuu oudolta, mutta toisaalta eipähän tarvi pelätä tulevaisuudessa yhteensopivuusonglemia.
Ennen pelin aloittamista asiaan kuuluu kalibrointi. Kitaraan ei ole rakennettu mitään automaattista kalibrointijärjestelmää, eikä peliin saa tarkkoja video ja audio kalibrintilukuja syötettyä. Sen sijaan pelaaja voi vain siirrellä pelin valikossa olevaa palkkia ja kuunnella yhdistyykö kaijuttimista kuuluva napsahdus palkissa olevan kellon kanssa ja valita käyttääkö pelissä olevaa epäluotettavalta vaikuttaa itsestäänkorjautuvaa kalibrointia. Itseltäni menee äänet suoraan konsolista kaijuttimiin, eikä vahvarin tai television kautta. Rocksmith ja Rock band pelit toimivat näillä kertakalibroinnilla hyvin, mutta tämän pelin kanssa minun piti oikeasti tapella ekat pari tuntia, että se oikea asetus löytyi ja pelaaminen alkoi luonnistua. Sääli myös että pelisarjan tavaramerkkinä oleva virhepainalluksesta lähtevää ääntä ei saa pois päältä.
Heti pelin käynnistyttyä, meille annetaan kaksi vaihtoehto. Enenmmän mainostettu uramoodi, missä pelaja soittaa settilistoja elävän yleisön edessä ja GHTV, mistä lisää myöhemmin. Uramoodi on ihan hyvää viihdettä. Hyvin soittavaa kitaristia yleisö ja taustabändi rakastaa, mutta jos virheitä alkaa tulla, niin välähdyksen myötä alkaa paskaa sataan niskaan. Taustabändin näyttelyn ja maskeerauksen taos vaihtelee nolosta siedettävään. Parhaimmillaan se varmaan toimisi simassa. Silloin kun homma toimii, niin se haisee tuoreelta ja jopa hyvältä. Tätähän me muovikitaristit haaveilemme näitä pelejä puikottaessa.
Gh livessä on mahdollisuus laulaa, mutta tämä on täysin paskottu ominaisuus. Muistatte varmaan, miten oikeissa Guitar Hero ja Rock band peleissä laulaja on tasa-arvoinen bändinjäsen, joka voi aktivoida overdrive/starpower kertoimia ja soittaa tamburiinia ? Noh, tässä pelissä laulaja on pelkkä asetus, jonka voi pistää muunmuassa ON ja OFF tiloihin. Laulaja vai seuraa karaoketyyliin nuotteja ja hoilaa mukana, ilman edellä kertomiani ominaisuuksia. Systerini ei esimerkiksi voinut omalle tililleen kirjautua ohjaimen kautta, eikä ansaita saavutuksia, plus en edes muista tallentuiko hänen pisteet mihinkään. Eikä ominaisuus toimi kuin Quick play ja GHTV tiloissa. Uramoodi pelataan yksin.
Musiikkipelien biisilistat vaihtelevat laidasta laitaan ja olin jo tympääntynyt Rock badn nelosen heikkoon listaan. Mutta tämän jälkeen arvostus sitäkin kohtaan kasvoi. Pelin biisit ovat nimittäin puolet täysin hajutonta ja mautonta poprokkia ja muutamaa hyvää nimeä huolimatta tuubaa. Hyviksi voisi todeta vaikka Rollarien ikivihreä "Paint it black", Whon paras biisi, "Wont get fooled again" (radioeditoituna valitettavasti), Queenin "tie your mother down" ja muutaman muun. Joten eipä tästä pelimuodosta enempää. Vilkaistaan jos GHTV palvelussa olisi jotain kivaa.
Kitarasankarin töllössä ei soittaminen heti lopu. Viimeksi kun kattoin niin päälle 600 noita taisi olla ja viikottain tulee vaihteleva määrä uutta. Kaikissa kappaleissa on tietysti taustalla pyörivä musiikkivideo. Kappaleet ovat periaatteessa täysin ilmaiseksi käytettävissä, kunhan tililtä löytyy "play" poletteja, joita annetaan uudelle pelaajalle kiva nippu heti kättelyssä. Lisää saa soittamalla kahdella eri kanavalla tulevia biisejä ja kilpailemalla livenä muita pelaajia vastaan ympäri maailman. ensimmäinen kanava soittaa raskaampaa musiikki ja toinen kevyempää, näin yksinkertaistettuna. Lisäksi löytyy hankalammin avattavia Premium show esityksiä, missä soitetaan viikkoa muuta maailmaan etuajassa uusia biisejä. Sekä tukku avattavavia nuottipohjia, pelaajakortteja ja pisteiden keräämisessä auttavia tasoja.
Biisithän eivät ole mastereita, vaan lähinnä musiikkivideo, jonka päälle on läpsäisty nuottitiet ja hubit. Tämä tarkoittaa että kitaran soito ei katkea virhepainalluksesta vaan virheäänen jälkeen biisi vain hiljenee, kunnes uusi nuotti saadaan soitettua. Voisin sen vielä antaa helposti anteeksi, mutta sitä faktaa että kappaleita ei voi asentaa kovalevylleen, on täysin anteeksiantamatonta. Miksi, joku kysyy ? Kelatkaa, kaikki nämä hienot biisit ovat internetin suoratoistopalvelussa. Mistä voi olla varma että nämä kaikki ovat soitettavissa tulevaisuudessa ? Eipä oikeastaan mistään. En nyt manaa että palvelu kuolisi viiden vuoden päästä, mutta ajatus nakertaa meikäläisen takaraivoa. Kun vielä ottaa huomioon musiikkibisneksen oikut, niin aivan varmasti jossain vaiheessa kappaleita katoaa palvelusta, kuten Rock bandin tapauksessa ja tässä tapauksessa ostetut kappaleet saa vielä ladattua takaisin. Ilmaisuus on kieltämättä iso plussa, mutta mielestäni kuluttaja saa paljon enemmän vastinetta rahoilleen lataamalla kappaleet pientä maksua vastaan. Kuten Rock band 4 ja Rocksmith todistivat, kuluttaja saa vaikka konsolisukupolvien yli biisit takaisin käyttöön.
En haluaisi olla liian ankara GH Liveä kohtaan. Ei se mikään oikea Guitar hero ole, mutta kuitenkin hauska sivuoksa musiikkipelien sukupuussa, kuten DJ Hero ja Freestyle Gamesin näkemää vaivaa ja pelin virkistävää erilaisuutta pitäisi arvostaa. Mutta vähän niinkuin suurin osa kansasta kuuntelee kappaleet spotifysta tai vastaavista. Ei meikäläinen vanhan koulukunna levyjen ystävä ole tuohon junaan jäänyt vaan pelaan edelleen Rock band delsuja ja aina silloin tällöin Rocksmithin kautta opettelen biisejä.
Haluan vielä jakaa tämän Polygonissa julkaistun artikkelin, jossa kerrotaan miehestä pelin takana, mutta joka ei ikinä saanut ansaittuja lopputekstejä:
http://www.polygon.com/features/2016/2/10/10889480/guitar-hero-live-credit