Shin Megami Tensei-pelit

Valvojat: Gigante, Joni Ahonen

Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Gigante » 04.03.2014 19:14

SMT-pelisarjaanhan kuuluvat perus MT ja SMT-pelien lisäksi mm. Persona, Digital Devil Saga, Devil Summoner ja monia muitakin sivusarjoja. Useimmissa pelaamissani sarjan peleissä ovat pääpirteinä erilaiset demonit ja eri uskonnoista tai tarustoista kiskaistut olennot, jotka ilmaantuvat toistuvasti eri pelien myötä.

Itse olen tällä hetkellä pelannut Digital Devil Sagan, Persona 3:n ja 4:n sekä Nocturnen/Lucifer's Callin. Täytyy kyllä myöntää, että pidän näitä kaikkia erittäin viihdyttävinä peleinä. Kaikissa on ollut olemassa jokin hauska tyyli ja pelit ovat yleensä melko haastavia. Esim. Nocturnen Matadori tekee taatun tarkkaan aloittelevalle pelaajalle selväksi, että niitä statuksia heikentäviä/vahvistavia/nollaavia loitsuja on syytä osata käyttää tai turpiin tulee ja rankasti.

Personan tyyli yhdistää "dating sim"-kaverisysyteemiä ja perinteistä "tyrmätutkintaa" vaan toimii niin halvatun hyvin. Lisäksi pelien tarinat ja hahmot ovat hyvin toteutettuja...tai noh, olisivat voineet kyllä antaa mahdollisuuden valita enkku tai japanidubin väliltä. Toisaalta enkkudubeistakin löytyi paikoitellen myös niitä erittäin hyviä suorituksia.

Keskustelua vaan...
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Lord_Kado » 06.03.2014 00:02

Yes, sir.

Persona 5 on kuulemma tulossa tämän vuoden lopulla jo nipponiin niiden muiden spin-off ja sivuräpellysten kanssa. Teemana on tällä kertaa "yhteiskunnan kahleet ja ihmiset jotka yrittävät päästä irti niistä", joten uskoisin kyseessä olevan todella synkkää juonenpoikasta a'la alkuperäiset Personat ykkösestä kakkoseen. Ainakaan ylipirteästä nelosen meiningistä ei ole tähän mennessä mitään viittauksia.

Kommentteja?

PS: Hankin juuri viime kuussa PSP:lle Persona 2: Innocent Sin:n keräilyedition kalliilla huudosta Persona 3 Portable:n keräilyversion kaveriksi. I'm a happy panda. n_n
When the so-called justice fails,
the corrupted goverment blackmails,
your precious, loved ones betray,
or a religion leads you astray,
raise up your fists and fight.
Nobody tells you, what's wrong and right.
Avatar
Lord_Kado
 
Viestit: 158
Liittynyt: 02.03.2014 22:39
Paikkakunta: Tyhjiölinna Akikado

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Gigante » 06.03.2014 12:39

Lord_Kado kirjoitti:Ainakaan ylipirteästä nelosen meiningistä ei ole tähän mennessä mitään viittauksia.


Ylipirteästä? Eipä kuoleman arcanan tarina, Void quest, puhelinpylväässä roikkuvat ruumiit, "peruslopun" alkuvaiheet ja TV-maailman henkilöiden psyykkeen hämärät puolet jne. ylipäätään mistään kovin iloisista asioista meikälle viestittäneet, vaikka moisia ei voi verrata esim. kolmosen "aurinkoon".
Toisaalta pelistä (nelosesta) paistoi selvästi keltaoranssimpi värimaailma siinä missä kolmosen väriteema oli enemmän sinisen sävyä. Tokihan kun verrataan SMT-pelien perinteiseen maailmanloppu/jehova-vihaa-kaikkia-eloollisia-tasavertaisesti -meininkiin, niin onhan Persoona nelonen siinä määrin "pirteämpi" kuin muut osat.


Vitonen kiinnostaisi aika pirusti, mutta mitä luultavammin en tule omaamaan konsolia jolle kyseinen peli ollaan julkaisemassa.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Gigante » 24.09.2015 20:31

Onhan tuosta Persona 5:sta ollut useitakin trailereita liikkeillä, joten pakkohan sitä oli vihdoin vilkaista edes jokin niistä.
https://www.youtube.com/watch?v=dEBVA-i90jM

Mitäpä tästä kaikesta voisi sanoa? Ainakin meininki on muuttunut rajusti P3-P4:sta, mitä tulee kaduilla liikkumiseen. Veikeästi pirteää nähdä noinkin suuria tungoksia kaupungilla. Väriskaalakin on jokseenkin punaisenpuhuva ja hahmojen graafinen ilme muistuttaa toisinaan Catherine/Katherista, vaikka se peli ei ihan mikään menestys ollutkaan. Voisin vaikka vannoa, että olin näkevinäni eräässä trailerissa muutamia tuttuja olentoja sarjan aiemmista peleistä...kuten Legionin.

Mutta sitten tuo kisumaskottiotus...noh, aika näyttää mitä siitä saadaan aikaan, olihan Teddiekin loppujen lopuksi ihan okei otus.


Hittolainen kun nyt himottaisi niin hankkia nelospleikkari.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Gigante » 12.07.2017 15:51

Salem kirjoitti:
-Zerials- kirjoitti:Lisäksi päähenkilö on mykkä. En tykkää myöskään siitä, että joudut keksimään nimen hahmollesi. Menin itse sillä "oikealla nimellä" eli Yu Narukamilla, jonka netistä selvitin. Päähenkilö ei saa myöskään kertaakaan kuolla taistelussa, sillä game over lävähtää ruutuun samantien. Miksi sitten muut partyn jäsenet voivat kuolla ja heidät voidaan herättää takaisin henkiin Recarmilla tai jollain parannusvälineellä. Typerää.

Tuo päähahmon kuolemisesta johtuva game over on peruja aiemmista osista, sillä ainakaan Persona 3:ssa ei muita partyn jäseniä kykene ohjaamaan itse ollenkaan, korkeintaan opastamaan tiettyyn käytökseen päin. Tiedä sitten onko FES-versio muuttanut tuota, mutta näin ainakin perusversiossa. Tämä olisi pitänyt jo P4:n aikoina kitkeä pois kun hahmoja voi itse ohjata, tai ainakin viimeistään P5:een, mutta siellä se edelleen on ja pysyy. Kuten sanottu, typerä ominaisuus.

Mitä tulee tuohon mykkään, itse nimettävään pelihahmoon, niin en kyllä arvosta itsekään, varsinkaan pelissä jossa on ääninäytelty dialogi. Kuulostaa aivan helvetin typerältä kun ääninäyttelijät joutuvat käyttämään sanoja "leader" tai "this guy" tai muuta yhtä suurpiirteistä päähahmosta puhuessaan, kun ei suoraan voi hahmon nimeä käyttää. Tuhoaa vähän sitä uskottavuutta siltä että kyseessä pitäisi olla jonkin sortin tiivis kaveriporukka, kun ei puhutella edes nimipohjalla.




Tämä päähahmo kaatuu=Game Over, on olemassa myös muissa SMT-sarjan peleissä. Kyllähän tuo syö kyllä järkeä recarm-loitsujen käytölle kun niitä ei voi käyttää päähahmolle, mutta toisaalta käyhän tuo myös järkeen kun useissa Megaten peleissä on periaate "tiimi ei toimi ilman johtaja", mutta olisi silti kivaa jos sen päällikön voisi pelastaa kuolemalta muilla keinoilla kuin hankkimalla immuniteetit hamaan ja mudoon.

Mitä tulee vielä haasteeseen, niin myönnän itsekin että Personat ovat atluksen peleistä vielä sieltä helpoimmasta päästä. mm. Digital Devil saga ja Lucifer's Callin bossitaistot ovat ERITTÄIN anteeksiantamattomia mokauksille. Nimimerkki: "TerveisiäTuomiopäivänTorvensoittajalta"


Päähahmon mykkyys ei itseäni sikäli häiritse, kun tuota ratkaisua on tullut nähtyä vuosikaudet niin Zeldoissa, Dragon Questissa ja yleisesti muissa SMT:ssä, mutta vaihtelu kyllä virkistäisi.
mm. Digital Devilissä päähahmolla on selvästi valmis nimi, mutta tämä ei kertaakaan puhu pelin aikana mitään (kakkosessa asiaan annetaan kyllä tavallaan peruste) Kait tekijät pelkäävät että immersio kärsii jos pelihahmon dialogiääni ei miellytä tahi mätsää pelaajan persoonaan.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja -Zerials- » 12.07.2017 22:30

Salem kirjoitti:
-Zerials- kirjoitti:Lisäksi päähenkilö on mykkä. En tykkää myöskään siitä, että joudut keksimään nimen hahmollesi. Menin itse sillä "oikealla nimellä" eli Yu Narukamilla, jonka netistä selvitin. Päähenkilö ei saa myöskään kertaakaan kuolla taistelussa, sillä game over lävähtää ruutuun samantien. Miksi sitten muut partyn jäsenet voivat kuolla ja heidät voidaan herättää takaisin henkiin Recarmilla tai jollain parannusvälineellä. Typerää.

Tuo päähahmon kuolemisesta johtuva game over on peruja aiemmista osista, sillä ainakaan Persona 3:ssa ei muita partyn jäseniä kykene ohjaamaan itse ollenkaan, korkeintaan opastamaan tiettyyn käytökseen päin. Tiedä sitten onko FES-versio muuttanut tuota, mutta näin ainakin perusversiossa. Tämä olisi pitänyt jo P4:n aikoina kitkeä pois kun hahmoja voi itse ohjata, tai ainakin viimeistään P5:een, mutta siellä se edelleen on ja pysyy. Kuten sanottu, typerä ominaisuus.


Ei hemmetti, onko oikeasti noin? Onko se tekoäly edes yhtään järkevä vai onko se tyyliin tasoa Sheva?


Gigante kirjoitti:Tämä päähahmo kaatuu=Game Over, on olemassa myös muissa SMT-sarjan peleissä. Kyllähän tuo syö kyllä järkeä recarm-loitsujen käytölle kun niitä ei voi käyttää päähahmolle, mutta toisaalta käyhän tuo myös järkeen kun useissa Megaten peleissä on periaate "tiimi ei toimi ilman johtaja", mutta olisi silti kivaa jos sen päällikön voisi pelastaa kuolemalta muilla keinoilla kuin hankkimalla immuniteetit hamaan ja mudoon.

Täysin samaa mieltä. Hama ja mudo olivat itselläni ainoat pelkoa tuottavat asiat ja kun loppupuolen bossit eivät käyttäneet niitä ollenkaan, niin Yoshitsunen kanssa pystyi rälläämään ilman ongelmia.

Gigante kirjoitti:Mitä tulee vielä haasteeseen, niin myönnän itsekin että Personat ovat atluksen peleistä vielä sieltä helpoimmasta päästä. mm. Digital Devil saga ja Lucifer's Callin bossitaistot ovat ERITTÄIN anteeksiantamattomia mokauksille. Nimimerkki: "TerveisiäTuomiopäivänTorvensoittajalta"

Joo, näin olen ymmärtänytkin, että SMT-pelit ovat yleisesti ottaen hankalampia ja siksi hieman yllätyin Persona 4:n kanssa.


Gigante kirjoitti:Päähahmon mykkyys ei itseäni sikäli häiritse, kun tuota ratkaisua on tullut nähtyä vuosikaudet niin Zeldoissa, Dragon Questissa ja yleisesti muissa SMT:ssä, mutta vaihtelu kyllä virkistäisi.
mm. Digital Devilissä päähahmolla on selvästi valmis nimi, mutta tämä ei kertaakaan puhu pelin aikana mitään (kakkosessa asiaan annetaan kyllä tavallaan peruste) Kait tekijät pelkäävät että immersio kärsii jos pelihahmon dialogiääni ei miellytä tahi mätsää pelaajan persoonaan.

Itse en oikein pääse yli tuosta mykkyydestä. Jossain Zeldassa se vielä menee, sillä dialogia ei ole kauhean paljon (no Breath of the Wildissa oli jo aika mukavasti), mutta juurikin 100 tuntisessa, todella tarinavetoisessa ja keskusteluntäyteisessä pelissä tuo alkaa jo haitata. Mahdollisuuksia olisi vaikka mihin, mutta sitten päädytään laiskaan ratkaisuun. Sääli muuten niin loistavassa pelissä.
Ex: Crealz
Kuva
Avatar
-Zerials-
 
Viestit: 664
Liittynyt: 28.02.2014 10:57
Paikkakunta: Sitä ei moni tiedä...

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Salem » 13.07.2017 15:03

-Zerials- kirjoitti:Ei hemmetti, onko oikeasti noin? Onko se tekoäly edes yhtään järkevä vai onko se tyyliin tasoa Sheva?

Niin no...Shevaan verrattuna tiimikaverit ovat kyllä reilusti fiksumpia, mutta kyllä niidenkin kanssa ajoittain tulee sellaisia tilanteita, kun vaan toivoisi että voisi itse päättää heidän toimistaan. Tietysti heitä voi opastaa määräämällä jonkun esim keskittymään parantamiseen, toisen säästämään SP:ta ja kolmannen vaikka pyrkimään knock downeihin all out-attackin toivossa. Laiha lohtu, mutta edes jotakin. Harvemmin itse kuitenkaan koin että tiimitoverit toheloivat mitään mikä olisi pilannut menossa olevan taistelun.
Kuva
Avatar
Salem
 
Viestit: 335
Liittynyt: 28.02.2014 09:37

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja ForWeAreMany » 13.07.2017 15:26

Gigante kirjoitti:Kait tekijät pelkäävät että immersio kärsii jos pelihahmon dialogiääni ei miellytä tahi mätsää pelaajan persoonaan.

Meitsi veikkailee ihan samaa, varsinkin kun Persona-sarjassa jokainen protagonisti on pelaajan self-insert pelissä. Tämän vuoksi se on munkin mielestä ihan hyvä ratkaisu pitää protagonisti mykkänä, kun ääninäyttely kuitenkin vaikuttaa saman tien todella paljon siihen miten pelaaja näkee hahmon x. Hyvä esimerkki tästä on uudemmat Falloutit, missä kolmosessa ja New Vegasissa protagonisti oli täysin mykkä, mutta jostain saatanan syystä nelosessa tää on menty ääninäyttelee ja se jotenkin heti irtaannutti mut siitä pelihahmosta, varsinkaan kun miesprotagonistin ääninäyttelijä ei mun mielestä ollut oikein mistään kotoisin. Tää kans rajoitti mekaanisestikin peliä kun keskusteluissa oli joka kerta vain neljä vaihtoehtoa, jotka vastata. Personassa tää ei nyt kauheasti muuttaisi mitään koska jokaisessa valintakohdassa on keskimäärin vaan 2-4 vaihtoehtoa, mutta toi ääninäyttelyn kera tohon hahmoon samaistuminen olisi mun mielestä hieman vaikeampaa.

Salem kirjoitti:Tiedä sitten onko FES-versio muuttanut tuota, mutta näin ainakin perusversiossa.

Hauska juttuhan on että Persona 3 Portablessa voi itse ohjailla tiimikavereita, mutta FES:ssä ei. Tää oli yks isoimpia turn-offeja kolmosessa ja pääsyy siihen miks peli jäi itsellä pelaamatta (ja ehkä se että peli tuntui kauhean vanhahtavalta viikkoa aiemmin läpipelattuun Persona 5:een verrattuna). Harmittaa että pelistä ei ole samalla tapaa definitive-versiota kuten nelosesta on Golden, sillä kolmonen kiinnostaisi oikeasti pelata, mutta ei jestas kyllä se joka kerta vituttaa yhtä paljon kun Yukari huutaa "I will not miss!" ja sen jälkeen ampuu kymmenettä kertaa putkeen sillä kusisella jouskarillaan pitkin seiniä. Pitäis ottaa peli peluuseen nyt uudestaan kun vitosesta on palauduttu täysin ja katsella jos sitä kykenisi elämään tuon combatin kanssa.
http://www.last.fm/user/ForWeAreMany
PSN/Twitter: ForWeAreMaunuri
Steam: Maunuri
Avatar
ForWeAreMany
 
Viestit: 800
Liittynyt: 01.03.2014 20:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja PT2 » 26.07.2017 11:48

ForWeAreMany kirjoitti:ihan hyvä ratkaisu pitää protagonisti mykkänä, kun ääninäyttely kuitenkin vaikuttaa saman tien todella paljon siihen miten pelaaja näkee hahmon x


Tavallaan joo, mutta kun esimerkiksi Persona 5:ssä hahmolla on ääninäyttelijä ja hän jopa puhuu välillä, vaikkakin vain muutamia sanoja. Esimerkiksi jokaisen level-upin jälkeen hän sanoo esimerkiksi "Power courses through me" ja myös välinäytöissä saattaa esimerkiksi kysyä yhdellä sanalla jotain. Sama juttu taisteluiden aikana. Tässä vielä linkki jossa kaikki hahmon puheet.

On vaan jotenkin hölmöä että hahmo puhuu muutamalla sanalla jotain, mutta ei voi kuitenkaan kommunikoida mitään järkevää puheella. Muutenkin olisi fiksua jos voisi vaikka vaihtaa pelaajan sukupuolta, jotta oma "persoona" heijastuisi paremmin hahmoon. Miehenä hahmo on nyt mulle ihan ok, mutta naispelaajalle mieltymys voi olla erilainen.
Kuva

Jo vuosikausia foorumin avuliain, kaunein ja asiallisin.
Avatar
PT2
 
Viestit: 504
Liittynyt: 03.03.2014 18:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Fastphase1 » 28.10.2018 18:02

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it"

Evelyn Beatrice Hall
Fastphase1
 
Viestit: 89
Liittynyt: 14.03.2014 18:45

Re: Shin Megami Tensei-pelit

ViestiKirjoittaja Gigante » 30.10.2018 12:38



Paljastui myös, että Persona ykkönen saapuisi Playstation miniin tungettujen pelien kanssa. Muutoin ei kyseinen konsoli houkuttelisi (kun suurin osa peleistä jo löytyy), mutta Persona ykkösen huvittaisi silti kokeilla.
"Giganttista!"
Kuva
Foorumin angsti, peluri ja keskustelunparantaja -17
Avatar
Gigante
Moteeraattori
 
Viestit: 2001
Liittynyt: 28.02.2014 09:43
Paikkakunta: Somewhere


Paluu Muut pelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron