TALVI
Tähän lasken tammi-helmikuun, kuukausista pelottavimmat itselleni, sillä usein tuntuu onnettomuuksia tuolloin tapahtuvan. Mutta ei onneksi tänä vuonna, vuoden alku oli suorastaan tylsä ja muistan tammikuun olleen kamalan pitkä. Hain epätoivoisesti töitä ja jouduin pettymään monta kertaa. Olin päättänyt vuoden alussa, että nyt niitä töitä etsitään ja hakemuksia tulikin laiteltua. Merkittävin tekoni oli helmikuussa, jolloin otin riskin ja varasin seuraavalle vuodelle kalleimman taidenäyttelyajan Helsinkiin. Tämä pakotti hakemaan ja panostamaan apurahahakemuksiin myös.
KEVÄT
Maaliskuussa minua lohdutti töiden suhteen se että pääsin Kotkaan vanhaan taidekouluuni taidemalliksi kolmeksi viikoksi. Oli virkistävää päästä kotoa pois ja myös vähän rahaa ansaitsemaan. Alkukevät oli työhakemusten lähettelyä ja vain yhteen pääsin haastatteluun. Olo oli välillä vähän surkea ja luuserimainen. Suuri ilonaihe oli taideapuraha, jolla sain heti maksettua Helsingin näyttelyvuokran pois alta. Myös muutenkin loppukevät alkoi näyttämään lupaavammalta, kun sain pari päivää opetustöitä Kotkasta, jotka menivät hyvin. Vietin myös mukavaa aikaa erään viehättävän naispuolisen kaverini kanssa.
KESÄ
Oli parasta aikaa ehdottomasti ja tein taas vähän opetustöitä. Minulla oli ensimmäinen pikkunäyttely Enonkoskella ja oli hauskaa avajaisten jälkeen mennä illalla keskellä yötä ammattikuvaajan luokse otattamaan kuvia Lady Cerezasta rannalla ja pellolla. Oli tosi tunnelmallisia nuo kuvaukset, joista olen Instagrammiin lisäillyt otoksia. Minulla oli myös näyttely Lopella ja vaikka siellä ei ollutkaan avajaisissa ketään, tein silti hienoja teoksia ja vietin tosi mahtavaa aikaa isossa puutalossa, jota vuokrasin kolmeksi päiväksi. Olen päättänyt vuokrata tuota hökkeliä myös jatkossakin. Heinäkuussa pääsin myös jälleen tekemään töitä, kun valvoin Savonlinnassa erään yhdistyksen taidenäyttelyä kuukauden ja asuin vanhalla kirjastolla. Näin myös ystävääni, jonka majoitin kirjastoon. Oli helvetin kovat helteet ja olin läkähtyä tilaan usein. Hienoin hetki oli löytää uuni kellarista, jossa lämmitin pakastepizzaa.
Elokuussa vuoden mukavin uutinen oli työpaikka salaattifirmassa, jossa minulla tänään päättyi määräaikainen työsopimus, mutta pesti jatkuu kiireapulaisen sopparilla toukokuuhun asti. Työpaikka oli se mitä kipeästi olin kaipaillut. Jo se että pääsee ihmisten ilmoille ja tekemään edes jotakin ollen avuksi piristää todella paljon. Olen tutustunut uusiin ihmisiin eivätkä hommat ole stressanneet juuri lainkaan. Pahemmin en ole nähtävästi mokailutkaan. Myös Angel -sarjaan oli kivaa tutustua, vaikkei siitä jäänyt oikeastaan mieleen paljoakaan verrattuna Buffyyn.
SYKSY
Työt olivat merkittävä lisäys elämääni, jotka syksyllä määrittelivät ajankuluani. Ikävintä oli sairastua keuhkokuumeeseen, mutta onneksi ennen Barcelonan reissua sen ehdin sairastaa. Matkani ulkomaille oli kiva kokemus, mutta en voinut olla sitä vertaamatta Firenzeen, josta tykkäsin paljon enemmän. Syksyllä valmistelin kovasti erotiikkamessujen taidestandiani, joka oli vuoden odotetuin asiani. Messut menivät todella hyvin ja kontakteja tuli sekä paikallislehdet huomioivat kahden sivun jutulla: https://i.imgur.com/MNSzMRQ.jpg ja https://i.imgur.com/EhYb8hc.jpg
Syksy oli kivaa aikaa kun painatin ekat sarjakuvani ja pääsin piirtämisen makuun kunnolla pitkästä aikaa.
TALVI
Lasketaas tämä vielä, eli vain joulukuu. Meni kivasti, joulu oli runsas, olen alkanut hiihtämään ja jäänyt koukkuun lähteä umpimetsään tarkoituksellisen huonossa maastossa liikkumaan suksien ja sauvojen kanssa isoja ojia ylittäen. Läksyt on jäänyt tekemättä ja taideterapiaopinnot vähän kärsineet. Oli kivaa nähdä yhtä kaveria pitkästä aikaa ja kuulla vähän mitä muuallakin tapahtuu. Surullisinta olivat tädin hautajaiset ja hänen poismenoaan ei oikein kukaan käsitä, kun kaikki tapahtui niin äkkiä. Tuntuu että hän edelleen olisi elossa ja saattaisi milloin hyvänsä soittaa meille iltaisin.
Vuosi 2018 oli hyvä, häviten huippuhyvälle 2017 selkeästi. Töistä olen iloinen ja mukavasta kesästä. Myös siitä olen onnellinen, että minulla on tämän vuoden aikana eniten asioita valmisteltuna ja projekteja seuraavalle vuodelle. 2019 on näytön paikka, sillä pidän suurimman näyttelyni ikinä Helsingissä, otan osaan pariin taidekilpailuun ja aion muutenkin tehdä totta monista haaveistani. Kahden viikon päästä lähden Saksaan ja siitä sitten Italiaan osin juhlistamaan synttäreitäni ja kohti 30 ikävuotta. Olisihan se kiva vaikka tyttöystäväkin löytää ja Saksaan lähdenkin tutustumaan erääseen Instassa kohtaamaani taiteilija neitoon, joka tuntuu tapaamista myös odottavan. Saa nähdä tuleeko tuo kohtaaminen olemaan merkittävä.
Positiiviisin mielin siis eteenpäin!