Tässä muutamia luovaan työskentelyyn liittyviä asioita, jotka ovat itselleni 1000% absoluuttisia totuuksia, mutta saattavat joillekin olla täyttä bullshittiä.
"Luovuus ruokkii luovuutta"Aikoinaan pelkäsin toteuttaa erikoisia ja hulluja ideoita siksi, koska luulin etten keksisi enää uusia. Haudoin mielessäni kaikenlaisia juttuja, mutta en koskaan keksinyt uusia, koska niille ei ollut tilaa. Uskon ihmisen päässä olevan eräänlainen lokero ideoille, joka pitää "tyhjentää" toteuttamalla niitä. Sitä mukaan kun olen alkanut tekemään totta ajatuksistani, "idealokeroni" on heti täyttynyt seuraavista ideoista. Olisin paljon tylsempi ja onnettomampi ihminen, jos edelleen hautoisin 13 vuotiaana kehittelemiäni juttuja päässäni.
"Ongelma ei ole siellä missä se näyttää ensisilmäyksellä olevan"Luovassa työssä -piirtämisessä tai maalaamisessa- olen huomannut, että jos vaikkapa hahmon nenä näyttää oudolta, ongelma onkin huulissa tai silmissä. Elokuva-alalla on viisas sanonta sen suhteen, että jos valitetaan äänistä, pitää korjata valoja. Toinen hyvä juttu on tietää, että jos iso ratas ei pyöri, niin ongelma on usein jossakin pienemmässä rattaassa matkan varrella, joka vaikuttaa koko koneistoon.
"Ota oppia ihmisistä, joiden kanssa sinulla ei ole mitään yhteistä"TAMKin pääsykokeissa tuli ikävä kysymys vastaan haastattelussa, jossa minulta kysyttiin suosikkitaiteilijaa. Ei minulla sellaisia ole. Toki voin sanoa ihailevani vaikkapa Leonardo da Vinciä, Don Rosaa tai Bill Wattersonia, mutta en minä ole heiltä vaikutteita tekemisiini ottanut. Totuus on että suurimmat vaikuttajani ovat olleet henkilöitä, jotka eivät ole varsinaisesti taiteilijoita ollenkaan. Muutenkin olen huomannut, että on paljon inspiroivampaa olla tekemisissä eri alojen osaajien kanssa kuin taidehörhöjen. Minä rupesin piirtäjäksi, koska pelasin loistavia pelejä, kuuntelin hyvää musiikkia ja kuuntelin mehtäläisten viisauksia.